Mönster på 1400-tals klänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Wobbeke » 4 mars 2006, 13:42

och för att fortsätta fråga om just den klänning jag vill göra så skickar jag härmed en bild på klänningen och en liten undran.

http://www.uvm.edu/%7Ehag/sca/15th/vosp121.jpg

titta under ärmen! är detta lilla streck som svagt syns ett insnitt eller bara en del av en mittframsidsöm som man ser? vad tror ni? står här med en toile och märker att det gärna vill liksom väcka sig lite just där det så fint skulle passa med ett insnitt. för mig står det mest troligt att det helt enkelt är en söm mellan sidstycket och framstycket då jag inte har sett insnitt på några andra bilder vad jag minns.
men ni andra som syr en hel del fjortiskläder, har ni några tips på hur man kan trolla bort dessa veck och överskott av tyg. nu har jag visserligen bara gjort en toille i bomull som inte riktigt beter sig som ull och är mycket styvare än ull.
är det svårt att få till den där tajtheten på ärmar utan att för den delens skull behöva offra allt för mycket rörlighet?
Wobbeke

Inläggav Vix Hq » 4 mars 2006, 23:02

Det är lite svårt att förklara med ord hur man tar hand om de där vecken, med det går att göra utan insnitt... Det gäller att dra i tyget och släta ut det mot sidsömmen och upp mot axelsömmen så att det extra tyget försvinner in i de sömmarna. Nåla/tråckla. Och se till att inte klippa ärmhålet för stort sedan!

Med rätt storlek på ärmhålet och rätt kurva på ärmkullen kan man göra en förvånande tight ärm med ordentlig rörlighet! Jag kan sträcka armarna både upp, framåt och bakåt och veva runt i mina tighta klänningar, mycket mer än vad jag kan i en modern kavaj eller min vinterkappa. Jag tror jag gjorde 5 stycken ärmtoiller och mixtrade en del med den slutgiltiga ärmen också första gången jag skulle sy en tight ärm innan jag fick det att stämma. Trots alla provningar var det bra att jag klippte ut ärmen med lite extra sömsmån att trixa med...

Du kanske har sett Tasha McGanns bildberättelse om hur man provar in en tight klänning? Sidan var borta ett tag, men nu finns den uppe igen som pdf [url="http://www.cottesimple.com/cottesimple_feminine_silhouette.pdf"]här[/url]. Där visar hon hur man slätar bort vecken och extratyget. Underlättar om man har någon som kan göra inprovningarna åt en, men det går att göra själv med sig själv i toillen om man är mycket envis, vig och inte rädd för att sticka sig med nålar...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Wobbeke » 7 mars 2006, 17:38

här kommer en bild som jag tycker förklarar en del om det rara tyget i halsringningen.... :)

http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogier/1 ... 1gros1.jpg
Wobbeke

Inläggav Oktavia » 9 februari 2008, 12:43

Goddagens.

Istället för att klämma in mina frågor i en ny tråd fortsätter jag på denna, eftersom den tycks mest passande för mina funderingar:

Här har vi en bild på en underbar dräkt som jag först och främst skulle vilja ha ett årtal på, är det någon som vet vilken målning det är och när den är gjord?
Ser inte alltför muntert ut där bland damerna i alla fall.

http://i91.photobucket.com/albums/k301/ ... 4BB8CD.jpg

Klänningarna som det pratats om tidigare i denna tråd är ju ganska så lika, så jag gissar väl på sent 1400-tal.

Vilken sammhällsklass skulle ni placera den här dräkten i?

Vad tror ni att det är för material i överklänningen, och i fodret?

Jag finner sättet de har lirkat upp klänningsfållen runt midjan på mycket intressant, måste vara både av praktiska skäl och för att man skall se mellanklänningen där va?

Och slutligen angående ett mönster till just denna klänning, borde väl inte vara några konstigheter, men hur ser ärmhålet ut, är det stort med kilar, eller litet och tajt?
Kan inte riktigt se på min dassiga dator.
Den är fasligt tajt i alla fall, och det gillar jag.
Någon som kan komma med ett förslag på ett mönster som är rätt och riktigt?
( Tex. fyra våder, söm runt midjan och blahablaha osv.)
Är inte helt tip top på hur man knåpade ihop klänningarna just då.
Hjälp här är en till! Hur ser ärmhålen ut?

http://i91.photobucket.com/albums/k301/ ... evens3.jpg

Synd att man inte kan se framsidan på dessa, tror ni att det är V-ringningar på dem?

Min plan är en ärmlös vit särk, en mellanklänning i något mönstrat och vansinnigt dyrt ylletyg, och en överklänning i tunnt ylle, med linnefoder, som jag kan flasha genom att slänga upp det runt midjan så där snyggt.

Låter det som ljuv musik i 1400-talsintresserades öron?

Vill ha ett godkännande från kunniga innan jag sätter igång. [:)]
Oktavia

Inläggav Anette » 9 februari 2008, 17:42

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Oktavia</i>

Vad tror ni att det är för material i överklänningen, och i fodret?

Jag finner sättet de har lirkat upp klänningsfållen runt midjan på mycket intressant, måste vara både av praktiska skäl och för att man skall se mellanklänningen där va? ?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Den ser ut att vara gjord i svart sammet och fodrad med päls från djur av katt-/kaninstorlek. Förmodligen är pälsen av noblare ursprung än så med tanke på resten av ustyrseln. Eventuellt är allt täckhår borttaget, därav den ljusa färgen. Hon har troligtvis ett bälte (precis som kvinnan i rött på den andra tavlan) som hon hakat upp klänningsfållen på. Jodå, det är minst lika mycket för att man ska kunna se mellanklänningen.[:)]

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Och slutligen angående ett mönster till just denna klänning, borde väl inte vara några konstigheter, men hur ser ärmhålet ut, är det stort med kilar, eller litet och tajt? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag uppfattar ärmhålen på bägge klänningarna vara av det tajta slaget. Dessutom verkar den svarta vara av den typen som sys på kroppen vid varje tillfälle, åtminstone ser jag små glipor på underärmarna och tycker mig se något liknande i sidan. (Lämna öppet där vi idag skulle sätta dragkedjor för att komma i plagget och be en kompis kasta ihop öppningarna när du satt på dig klänningen.)

Mönsterkonstruktionen är jag sämre på. Jag tog gammalt sänglinne och lät en kompis nåla fast det på kroppen i fyra våder. Linnet använde jag sedan som mellanfoder i det färdiga plagget. Eftersom jag sydde en mansdräkt brydde jag mig inte om kjoldelen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Synd att man inte kan se framsidan på dessa, tror ni att det är V-ringningar på dem?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej, jag tror det är samma ringning fram som bak fast litet djupare.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Min plan är en ärmlös vit särk, en mellanklänning i något mönstrat och vansinnigt dyrt ylletyg, och en överklänning i tunnt ylle, med linnefoder, som jag kan flasha genom att slänga upp det runt midjan så där snyggt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Mellanklänningens tyg är nog vävt med guldtråd i inslaget och mönstrad i svart sammetsbrokad. Fodret på ytterklänningen är, som sagt, av pälsverk. Linnefoder kanske inte är något att flasha med annat än bland oss nutida dräktnördar.
Så länge som du är medveten om de skillnaderna tror jag du kommer att sy en mycket fin dräkt.
Anette

Inläggav Anthka » 9 februari 2008, 18:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Charlotta</i>

Dessutom är hennes mönster konstruerat så att det inte finns någon söm mitt fram, så det skulle vara mycket opraktiskt (för att inte tala om fult) att ha snörning fram...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

erhm, eftersom jag (i min tidiga oerfarna ungdom) sydde upp just den figurnära klänningen, så kan jag påstå med säkerhet att mönstret visst har sömm mittfram. Hur otidstypiskt det än må vara i alla andra avseenden så har det i alla fall söm fram.
Anthka

Inläggav Oktavia » 9 februari 2008, 18:15

Ahh, päls säger du? Ja, det ser man nästan nu när du säger det.
Lite ludet, med ett lite "stelt" fall. Tack!
Jag tror att hennes dräkt nog är en aning för classy för mina syften, jag kommer nog använda mig av andra tyger, av god kvalité visserligen, men med guld/sammetsbrokad skulle jag nog bara bli ståendes framför spegeln och inte ens komma på tanken att gå ut i smuts och damm. [:D]

Jag funderar på knäppning i ärmarna i alla fall, om jag sedan blir insydd eller sätter en snörning nånstans, får vi se.
Jag vill ju hålla mig till mitten av 1400-talet nånstans, så alltför underliga utsvävningar/lösningar tänkte jag inte befatta mig med.

Klokt tänkt om linnet, där ja. Vad skulle du själv flasha med?
Ett annat tunnt ylletyg kanske?
Jag vill som sagt inte vara överpampigt fisförnämt adlig, med det skall vara bra grejjer, absolut.
Är grymt sugen på handelsgillets brokadtyger, har mailat och frågat om tjocklek och färgval.

Tänkte lägga mycket energi på accesoarer.

Tack så mycket för ditt svar, alla ideér och tankar är mycket inspirerande!
Oktavia

Inläggav Anette » 11 februari 2008, 22:36

Ursäkta att svaret dröjt men jag har varit tvungen att tänka igenom det ordentligt då du frågar hur jag själv skulle ha gjort.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Oktavia</i>

Ahh, päls säger du? Ja, det ser man nästan nu när du säger det.
Lite ludet, med ett lite "stelt" fall. Tack!
(...)
Klokt tänkt om linnet, där ja. Vad skulle du själv flasha med?
Ett annat tunnt ylletyg kanske?
Jag vill som sagt inte vara överpampigt fisförnämt adlig, med det skall vara bra grejjer, absolut.
Är grymt sugen på handelsgillets brokadtyger, har mailat och frågat om tjocklek och färgval.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Varför inte flasha ett sidenfoder i en fin färg? Det var vanligt att ha fint tyg där det kunde ses och mindre fint tyg på övriga ställen, något som vi lätt glömmer när vi syr. Alltså, använd fint sidentyg (Eller varför inte second hand-päls eller fuskpäls av god kvalitet?) på de foderdelar som kommer att synas när du viker upp överklänningen. Fodra resten av plagget med ylle eller linne beroende på vad du själv tycker fungerar bäst.

Nu till hur jag verkligen skulle ha gjort: Vi kan ju börja med att jag är en obotlig skata som hellre går efter att få till ett plagg som liknar orginalet hellre än att använda rätt material. I alla fall på den här sortens kläder som ligger långt bortom min ekonomis gränser. Jag skulle sy överklänningen i svart bomullssammet och fodra den i päls, fuskpäls eller pälssammet i en bra färg på de ställen som syns och oblekt linne på resten. Mellanklänningen skulle jag efter noggranna studier sy av polyesterjaquard med lämpligt mönster på "guldbotten" och fodra den med litet kraftigare habotaisiden eller sidentaft.
Anette

Inläggav Oktavia » 18 februari 2008, 21:10

Tusen tack!

Jag är ju nu så knäpp att jag faktiskt skulle kunna tänka mig att köpa "rätt" tyger för hutlösa priser.

Kosta vad det kosta vill.

Tänkte nog köpa nåt tunnt fint ylletyg i mörkt vinrött eller vinrött/lila/brunt till överklänningen, och fodra med något som ger stadga i överdelen, och nåt annat "finare" i kjolen, kanske päls då, men det skulle ju vara trevligt att ha den på sommaren och det känns ju som att det kan bli aaaaningens HETT där under tygmassorna, även om den är uppvikt.

Mellanklänningen är ett mysterium för mig,
som jag ältar om i en annan tråd.

Tack igen för alla bra tips.
Oktavia

Inläggav Helena Svensson » 19 november 2008, 14:28

Eftersom ämnet har tagits upp här så undrar jag vad som är det store felet på Sophias Ataljés mönstrena. Jag har läst Evas dokument och har nu fått alla faktafel jag tagit som rätt uträttade och omdokumenterade. Men om vi går in på mönstret exakt. Vad är det för fel på hennes "1300-tal"s klänning. Är det ärmen med axelpuff, är det att fam och baksida sys i 4 stycken vardera? Jag bara undrar för vad jag kunde läsa så påpekar endast Eva fel i just faktan. Tacksam för svar då jag är påväg att sy ett nytt plag efter detta mönster.
Helena Svensson

Inläggav Karmenkynna » 27 mars 2009, 18:22

Jag undrar egentligen inte om mönster utan mer konstruktion.

Har tänkt att göra den klänning som damen i blått har (är med på två ställen i bilden). http://z.about.com/d/historymedren/1/0/ ... ladies.jpg

Vad jag undrar är hur man ska göra ärmen.

Det verkar som att den viker ut sig ovanför armbågen på denna bild. På en annan bild ser den ut att sluta mellan axeln och armbågen. Som jag har tänkt så verkar det nästan som man slitsat upp armen och låtit den falla ner men frågn är om man faktiskt skulle få det resultatet.

Jag har hört att på klänningar som har fasta tippets så går sömmen så att den går ut i tippetsen så att säga. Men då denna är mycket bredare skulle sömen gå ganska mitt på ärmen vilket kanske bli lite kontsigt.

Hur tror ni det kan vara konstruerat? Kan det vara en fyrkant som helt enkelt sytts ihop med en kort ärm?

Bilden är från boken City of ladies av Christine de Pisan cirka 1405-10. Har ni sett likande klänningar i andra bilder? Skulle gärna vilja ha fler referenser.
Karmenkynna

Inläggav kristinatj » 25 juni 2009, 10:21

Återuppväcker den här tråden.

Jag tänkte sy en klänning enligt det här mönstret (Handelsgillets mönster på 1300- och 1400-talsklänning om länken inte skulle funka):
http://www.handelsgillet.se/bilder/mons ... 8_stor.gif

Är det helt fel att göra den med kort ärm? Jag tycker det är snyggare, men har hittills bara sett kort ärm på klänningar med snörning fram. Eftersom det är den första klänningen jag syr vågar jag mig inte på att göra snörning (tror jag).

/K
kristinatj

Inläggav Schannalle » 25 juni 2009, 20:59

Ett av Herjolfsnesfynden är ju med korta ärmar, tror att mönstret stämmer hyfsat med det du länkar till. Här finns en läk så du kan kolla själv: http://www.personal.utulsa.edu/~marc-ca ... jol39.html

/Hannah
Schannalle

Inläggav cait77 » 16 november 2009, 19:27

Hej

Hur skulle ni göra med ärmarna på den här klänningen?

Bild

Skulle ni göra två klänningar, en kortärmad röd över och en blå långärmad under eller en förlängning med blått på den röda ärmen? Jag är inte helt på det klara hur det bör vara... min instinkt säger mig att det borde vara två klänningar, men det ser det ju inte ut som i snörningen i fram???

Katarina
cait77

Inläggav Mary-Lou » 17 november 2009, 12:43

Ärmarna kanske bara är pånålade?
Mary-Lou

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk