Mönster på 1400-tals klänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Ingiz » 4 november 2005, 15:22

Tack Martina.
Då är det vita i uringningen en sjal av något slag som jag redan funderat över.

Har jag missuppfattat dig om jag då utläser av ditt svar att det man ser (den gröna och den blåa klänningen) kan vara två ylleklänningar man har ovanpå varandra och fortfarande ha en vit linneunderklänning och särk under. (Jag kanske bara är för rabiat i mitt tankesätt att det MÅSTE vara en linneunderklänning under, men har fått för mig att det är rätt så.)

/Ingiz
Ingiz

Inläggav Eva Andersson » 4 november 2005, 16:52

Linneunderklänning <i>och</i> särk? Du menar väl linneunderklänning/särk?

Eva
Eva Andersson

Inläggav Ingiz » 4 november 2005, 20:25

Jag refererade nog mes till vad jag själv har under min tyska 1400-talsklänning (ca 1470-80-tal). För där har jag, vad jag trodde var, en särk - modell a la Bhömiska badpigor (i linne) och över det min underklänning i linne samt därefter min mellanklänning i ylle. Har jag inte en sådan "särk" så har man fri insyn till midjan om jag böjer mig fram.

Skulle ju bara kunna vara så att jag missuppfattat vad en särk är. Är det så så blir jag mer än gäna tillrättavisad.

Trevlig Allahelgona,
Ingiz
Ingiz

Inläggav Vix Hq » 5 november 2005, 17:57

Jag har alltid antagit att särk och linneunderklänning är samma sak. Särk är helt enkelt det jag skulle kalla just en underklänning i linne!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Ingiz » 5 november 2005, 21:30

Nä, då har jag minsanna bara blandat ihop kuddar och morötter.

Tack så hemskt mycket för hjälpen.
Ingiz

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 8 november 2005, 09:55

Bägge är väl särkar, fast den med axelband brukar kallas hängslesärk i folkdräktssammanhang (eller hankasärk i Skåne). I Skåne och på en del andra håll har man i folklig tradition använt en hankasärk tillsammans med en "opplöt", eller överdel, som alltså bara är toppen av en "vanlig" avskuren särk (det finns en del olika typer av särkar i folklig dräkt, hela, avskurna, avskurna med rynkad nederdel osv). Hankasärken var oftast mycket enkel, i ganska grovt tyg, eftersom den inte skulle synas alls. Bra t.ex. vissa tider under månaden. Det låter ungefär som det du har gjort, fast du har använt en helsärk ovanpå en hängslesärk.
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Ingiz » 8 november 2005, 14:51

Pernilla: Japp det är precis så jag har gjort. Tack så mycket för ditt svar det bringar lite reda i mitt nu lite förvirrade och osystematiska huvud. (Jag tentar på torsdag i nästa vecka i historia 1914 till nutid så det mesta är 1:a och 2:a världskriget ;o))

Ha det bra
Ingiz

Inläggav Wobbeke » 16 december 2005, 14:14

Hejsan!
sitter här och söker och letar, äntligen skall jag ge mig på fjortismode. jag är ute efter något från tiden runt 1470-1490. jag försöker återskapa någtot av hur modet såg ut hos tp borgarklass i dåtidens malmö och det måste ha varit mycket inspirerat av hansan, därav kollar jag upp bilder från tyska områden. det blir ju lätt så att man hamnar hos Weyden då hans bilder är väldigt fina och jag är lite intresserad av den bild som finns i en länk lite tidigare i denna diskution. skall se om jag lyckas länka den.

http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogier/1 ... /1john.jpg

i bakgrunden står en dam och rättar till täcket och hon har en lejongul klänning och en lilasvart klänning utanpå. det som intrreserar mig nu är det lilla vita man ser i urringningen. ser ut som en liten scarf eller vad man skall kalla det. har sett detta i andra bilder också av andra konstnärer. hur tolkar ni detta, vad är det och hur ser det ut? är det något löst man lagt i tro eller en bit av linnesärken?

tack och hej
Mia Wobbeke
Wobbeke

Inläggav Ingiz » 16 december 2005, 16:23

Om jag har forstått den föregående diskussionen angående samma klänning men något annorlunda fråga så ska jag försöka ge dig något åt ett svar.

Martina skriver på sida sex som svar till mig att det är svårt att skilja de olika klänningarna åt alltså typiska överklänningar från typiska mellanklänningar osv. Hon skriver också att man använde sig av lager på lager principen.

Så rent teoretiskt skulle hon kunna ha en lilasvart ylleklänning ovan på den grön/gula klänningen som också kan vara i ylle så det vita kan vara en underklänning som sticker fram. Men det skulle också kunna vara en sjal. Jag hade nog sagt att det är underklänningen man ser som det vita.

Men jag har haft fel förut och detta är enbart en mer eller mindre kvalificerad gissning.

Lycka till!
Ingiz

Inläggav Wobbeke » 17 december 2005, 13:06

tack för ditt svar!
efter att ha kollat på många bilder är min teori lite att det vita som syns på weydens bild som jag hänvisade till http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogier/1 ... /1john.jpg
skulle kunna vara det som senare bli mer tydlig och som syns mycket på de brugundiska klänningarna i deras halsringning.

http://www.wga.hu/art/w/weyden/rogier/1 ... 05lady.jpg

och det som syns i de burgundiska damernas halsringningar tycker inte jag ser ut som undersärken. på "min" bild, den första i detta inlägg, tycker jag nog det ser mer ut som nån sjal man stoppat ner i urringningen, men vad vet jag? nån som gjort nån burgundisk klänning med en sådan fin liten astunn sjal i halsen?
här är en bild som jag också gillar och där verkar det som man kna skymta något tunt och skirt i kläningskanten.
http://www.wga.hu/art/m/memling/3mature2/25nobath.jpg

häår är också en fin bild. här verkar det vita vara inte så tunt, kanske underklänningen? men det verar mig lite märkligt att man väljer att visa underklänningen? eller vad tycker ni? jag tror nog mer på en sjal. aja bara tankar. vad tror ni?
http://www.wga.hu/art/m/master/life/birth_m1.jpg
Wobbeke

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 17 december 2005, 15:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Wobbeke</i>

här är en bild som jag också gillar och där verkar det som man kna skymta något tunt och skirt i kläningskanten.
http://www.wga.hu/art/m/memling/3mature2/25nobath.jpg
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det som slår mig här är: Vad är det tjänsteflickan håller på att sätta på den nakna kvinnan? Ser det inte väldigt mycket ut som ett kimonoliknande plagg? Kan man inte tänka sig att "särken" faktiskt är ett öppet plagg, och att det kan förklara V-ringningen och överlappet man ser på alla bilder?

Kanske är helt ute och cyklar, men var tvungen att berätta om mina vilda fantasier... [:o)]
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Wobbeke » 17 december 2005, 17:16

jag tycke inte det låter helt tokigt. på flera bilder så överlappar ju det vita i halsringningen varandra.
som den gulkädda kvinnan här
http://www.wga.hu/art/m/master/life/birth_m1.jpg

någon som vet om det finns några fynd som liknar detta?
Wobbeke

Inläggav Anette » 17 december 2005, 17:42

Pernilla Leijonhufvud skrev:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Det som slår mig här är: Vad är det tjänsteflickan håller på att sätta på den nakna kvinnan? Ser det inte väldigt mycket ut som ett kimonoliknande plagg? Kan man inte tänka sig att "särken" faktiskt är ett öppet plagg, och att det kan förklara V-ringningen och överlappet man ser på alla bilder?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Och jag som blev så glad över att ha hittat en bild på en medeltida badrock! [:p]
Bilden föreställer f.ö. Batseba, en biblisk figur, så man bör nog hitta fler referenser innan man ropar hej. Inte för att <i>det</i> kommer att hindra mig från att göra ett liknande badplagg(?) i linne.
Anette

Inläggav Ingiz » 17 december 2005, 23:12

På vissa utav bilder kan en möjlighet också vara underklänning och sjal.
Men badrocken var helt klart rolig. Först såg det bara ut som ett tygstycke i mina ögon.

Ha det bra,
Ingiz
Ingiz

Inläggav Karin » 17 december 2005, 23:35

Jag har också funderat över det vita V:et, och tänkt att det kanske är en väldigt vid särk som viks omlott i halsen. Fast en helt öppen särk skulle ju vara lättare att få till rätt.

Problemet är att om man tittar efter noga ser man ofta ett plagg under det vita V:et. På tjejen till höger på den här bilden http://www.wga.hu/art/m/master/life/birth_m1.jpg är det undre plagget orange, men oftast är det vitt. Det gör att jag ändå tror på en sjal mellan klädeslagren.

Karin
Karin

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk