Skrin, väska, pilgrimer

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Skrin, väska, pilgrimer

Inläggav Martina » 18 april 2003, 20:17

Hej!
Letar just nu efter bilder på tre saker: Skrin, (egentligen syskrin) kvinnors bältesväskor samt kvinnliga pilgrimer. Allt från tidsperioden ca 1400-1490. Någon som har stött på något?

Tack på förhand

/Martina
Martina

Inläggav my_mmy » 18 april 2003, 20:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Hej!
Letar just nu efter bilder på tre saker: Skrin, (egentligen syskrin) kvinnors bältesväskor samt kvinnliga pilgrimer. Allt från tidsperioden ca 1400-1490. Någon som har stött på något?
Tack på förhand
/Martina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

En vaninna till mig i Australien har tittat pa vaskor och sybehor - jag har inte sett hennes dokumentation av syskrin sa jag kan inte uttala mig, men nar det kommer till vaskor har hon inte funnit ett enda exempel pa en 'vaska' for kvinnor, enbart pasar. Ofta ganska utstyrda med tofsar och sa, men inte lader vaskor eller sa.

Vad galler pilgrimer - har du hort talas om Margery Kemp? Fullstandigt vansinnig, men hon beskriver i sin bok hur hon moter andra pilgrimer, och vid ett tillfalle beskyddas hon av en dam som ocksa ar pa pilgrimsfard. Chaucers Canterbury Tales ar ocksa ibland illustrerad vid detta laget och han inkluderade ju ett antal kvinnor.

/maggie
my_mmy

Inläggav Eva Andersson » 19 april 2003, 07:43

Om man bortser från Canterbury Tales (vilket svårligen låter sig göras med tanke på dess betydelse för världslitteraturen) så finns det två underbara franska verk som skildrar kvinnor och pligrimsfärder. Det ena är "En bok till mina döttrar" av Geoffrey de la Tour Landry och det andra är den anonyma "Äktenskapets femton fröjder". Båda dessa framför uppfattningen att många kvinnor ger sig ut på pilgrimsfärder för att slippa undan mannens/faderns kontroll. Gärna tillsammans med "någon kusin som inte alls är någon kusin" (Fröjderna) och klädda i sina bästa kläder. Mer som ett slags nöjestripp alltså.
Om du är speciellt intresserad av Norden så begav sig ju Birgitta till Rom. Eventuellt kan det stå något om kvinnor som avger löften om pilgrimsfärd i Janken Myrdals "Kvinnor, barn och fester i medetlida helgonlegender" en bok jag även i övrigt rekommenderar.
Jag kan även tänka mig att det finns förteckningar över pilgrimer som gav gåvor till Domkyrkan i Nidaros, i alla fall från senmedeltid, men då blir det genast "lite" mer jobb.

Eva
Eva Andersson

Återgå till Kläder och textila hantverk