Nässelfibrer - Nældefibre

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Arild Krake » 1 juni 2004, 15:49

Vad sögs om Lupin! Den omnämns tydligen i något 1700-tals manuskrift. Sen har vi ju alltid hampa.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Varja » 2 juni 2004, 07:36

Oj! Kul!
Har Hampa alltså används till textilier också? Jag trodde att det bara var till rep etc. Där ser man så lite man vet. ;-)
Varja

Inläggav Andersson Gunilla » 8 juni 2004, 12:31

O ja hampa spanns och vävdes som lin. Hampa var om jag förstått det rätt ett billigare alternativ än lin eftersom det inte krävde lika goda odlingsförhållanden. Hampa går inte att spinna lika tunna trådar av som lin. Men de finaste hampatygerna kunde nog vara tunnare och jämnare än det enklaste blaggarnslinnet (lintyg vävt av tråd spunnet av de kortaste grövsta linnefibrena)
Andersson Gunilla

Inläggav Angus Maciomhair » 26 augusti 2004, 20:40

En ny flytt av inlägg från en tråd med namnet "Nässelfibrer":

Kerk
Posted - 26 Aug 2004 : 14:16:14
Vet det finns en tråd om det men nämns aldrig hur de framställs.
Om någon vet hur man ska göra etc och kan skriva en beskrivning över detta så vore jag väldigt tacksam! :>

gilyana
Posted - 26 Aug 2004 : 17:44:07
Det finns ett sätt att få fram fibrer så att man kan göra trådar av dem och det är att du plockar dig en stjälk som du sen delar på mittet så att stjälken "öppnar" sig, sen så tar du stjälken med innansidan uppåt och viker så partier så att du kan ta bort den hårda insidan med dess vita fibrer, ska du sen göra en tråd så tar du bara det gröna skalet och tvinnar det.

***slut flyttade inlägg***
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav Vix Hq » 26 augusti 2004, 21:43

Vad jag har förstått så behandlar man nässlor ungefär på samma sätt som lin för att få fram fibrerna att spinna av. Det vill säga, de ska rötas och häcklas och hela baletten innan de går att användas till textilier.
/Vix.
Vix Hq

Inläggav Sigrun » 27 augusti 2004, 13:23

Det Gilyana beskriver låter som Bäckedals snören/bindslen.
Sigrun

Inläggav Kerk » 1 september 2004, 09:43

Vix hq: Jao men är det jag vill ha reda på lite mer om, hur det igentligen går till ... finns det någon sida eller kanske någon bok man kan köpa/låna om just ämnet att göra tråd från t.ex lin, hampa, brännässlor etc? :>
Kerk

Inläggav Vix Hq » 1 september 2004, 10:31

Efter en kvick sökning på google hittade jag den här hemsidan - den kan kanske vara något?
http://hem.passagen.se/kulturarv/linodling.html

Och så finns det en bok som heter "Linboken" - Kåre Fröier och Henryk Zienkiewicz. Jag har inte läst den själv, så jag vet hur den är. Annars är jag nog inte rätt person att berätta om lin/nässelberedning - jag har aldrig gjort det själv. Kanske någon av Bäckedalingarna har pysslat med det??? [:)]

/vix.
Vix Hq

Inläggav Lasse C » 10 september 2004, 07:31

Användningen av nässlor är tydligen inte utdöd överallt! Titta på det här!
http://www.meinketoy.com/catalog2.htm?item=190

Man upphör aldrig att förvånas...

Lasse C
Lasse C

Inläggav Vix Hq » 16 september 2007, 14:02

Inklippt från en annan tråd om nässlor/nældefibre:

/Vix, moderator.

--------------------------------------------------------------------
-Kasper
Denmark

Posted - 14 Sep 2007: 13:29:26

Hej

Er der nogen herinde der har forstand på at frigøre fribre af nælden til at spinde, og kan forklare hvordan man gør. Er selv i gang med et lille forsøg, men på baggrund af meget sparsomme oplysninger.

Og er der nogen der ved om det har været brugt gennem jernalderen, vikingetiden og middelalderen?

-Kasper
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Elsbieta

Posted - 14 Sep 2007: 14:27:34

Hej! Ett litet tips: sök på nätet på "Nettelduk",det finns lite info att hämta där.
Mvh Elisabeth

-------------------------------------------------------------------------------------
camilla

Denmark

Posted - 16 Sep 2007: 14:43:55

Lejre har lavet forsøg med nældefibre til spinding i jernalderfund, de har også publiceret en artikel om det med anvisninger. Det er Ulla Mannering, der stod for det. prøv at søge på hendes navn.

-----------------------------------------------------------------------------
slut på inklipp!
Vix Hq

Inläggav Frankenlady » 3 oktober 2007, 10:23

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Kan det vara så att nättelduk tar längre tid att framställa än lintyg, och det är därför man valde lin i första hand?

Karin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, tydligen är nässlor galet svåra att röta också också, vilket borde göra framställningen betydligt jobbigare.

Agnes
Frankenlady

Inläggav Brickband » 3 oktober 2007, 21:58

Det fins något som heter spånadsnässla, en asiatisk växt som ger linliknande fibrer. Kallas även Rami. Fibern är blankare och lite mer ömtåligt än lin. Växten odlas och används fortfarande, köpte en klänning på lindex i 100% rami för tre år sedan. Den skrynklar väldigt lite, ser ut som lin men med högre glans samt att tyget lätt rivs sönder om man fastnar i något.

Fick lära mig under praktidtid på Nordiska museet att nettelduk inte består av nässelfiber, utan är en kvalitetsbenämning av mycket tunt, jämt tyg. Eventuellt kan benämningen ha sitt ursprung i tyg gjort av nässla men det är långt ifrån säkert.
När man under kristider gjort tyg av svenska nässlor har omdömmet varit att det är oerhört tidskrävande i förhållande till utbytet av fiber samt, och att tyget inte håller att slita på även när det är av grövre kvallitet.

Information hämtat från internet:
Rami
(Boehmeria nivea)
Rami är liksom linet en stjälkfiber, men hör till nässelfamiljen. Rami har de längsta fibrerna man känner från växtriket och de är 7-8 gånger mer töjbara än silke och bomull. Den växer i Kinas södra och östra del, blir meterhög och är flerårig. Ser ut som en nässla men har inga nässelhår. Rami används mest till rep och segelduk. Vid tygframställning blandas den ofta med bomull och tvättas som denna.
/Louise
Brickband

Inläggav Vix Hq » 19 november 2007, 15:40

Har på jobbet fått i uppgift att researcha lite ovanliga växtfibrer och har totat ihop följande om brännässla:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Som spånadsväxt har brännässlan ibland blandats ihop med en annan växt i nässelfamiljen, nämligen rami (lat. Boehmeria nivea, även kallad kinagräs). Tyg av rami benämns ibland nättelduk/nässelduk och historiskt sett har även fint linnetyg gått under samma beteckning, men även vanlig nässla går att använda som textilfiber. Ett mycket tidigt fynd av <i>äkta </i>nässeltyg kommer från Voldtofte i Danmark och är daterat till sen bronsålder (ca 1100-500 f.Kr. En av de tidigaste skriftliga uppgifterna på att brännässla brukats till spånad kommer från Albertus Magnus i en tysk källa från 1200-talet (han jämför nätteldukens egenskaper med hampa och lin och därför kan man anta att det i det här fallet handlar om äkta nässeltyg och inte linne).
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Infon är hämtad från
Hemslöjden 2004/5 s. 48-49.
Hald, Margrehte. 1942. "The nettle as a Culture plant", i Folkliv. Acta Ethnologica et folkloristica Europaea. TOM VI, 1942, s. 28-49.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Lise » 7 augusti 2010, 17:02

Hejsan!

Tänker försöka röta nässlor för att få fibrer utav det. Men hittar ingenstans när man ska skörda..... "Plockade" några nu men vet inte ifall det är för tidigt, eller om jag ska vänta tills fröna är mogna.
Har några kvar för säkerhets skull [;)]

[:)] Lise [:)]
Lise

Inläggav Sofia B » 11 augusti 2010, 16:07

I "Kulturen" från 1970 (tror jag det var) beskriver de att man gjort tyg av nässelfibrer vid en workshop/seminarium 1968 med fint resultat. De skriver att nässlorna skall skördas efter att de blommat, då bladen börjat gulna. Sedan torkas i knippen innan de strösslas ut på en äng för att rötas. Därefter torkas de intensivt i uppvärmt rum, typ bakstuga eller så. Efter detta rekommenderar de (eller deras 1700-talskälla) att de strös ut på kullersten och att man går på dem med träskor. Sedan minns jag inte riktigt, men det skulle vara ungefär som med lin. Kanske kammas på något sätt? Innan det spinns? Vi har huuuur mycket nässlor som helst, en hel hage full, så jag klurar på om man kan ge sig på någon form av experiment framöver.
Sofia B

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk