huvudbodnader och mantlar

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

huvudbodnader och mantlar

Inläggav malin » 28 april 2003, 18:58

jag undrar vad en ogifi kvinna hade på huvet på gränsen mellan 1200 och 1300-talet.
sen oxå, kvinnor hade väl mantel då, det måste ju ha blivit kallt annars. Och hur är det med luvor på mantlar, fanns det såna?
jag har sytt (eller mamma rättare sagt) en 1200-1300-tals dräkt (nånstans på gränsen där emellan), grön klänning och röd surcout i ylle, fin som tusan!![:D]

malin
malin

Inläggav Karin » 28 april 2003, 20:53

Det bästa sättet jag vet att ta reda på vad folk hade på sig under medeltiden är att titta på konst från tiden. Leta på t.ex. http://www.kfki.hu/~arthp/search.html
Där kan du söka efter t.ex. tid, land och ord i titeln. Då bör du hitta kvinnor på 1200 och 1300-talet. Titta på vad de har på sig, men var lite kritisk. Det är ju inte så lätt att vara kritisk om man inte vet vad man ska vara kritisk mot, men om bilden verkar vara någon bibelillustration bör du se upp med i alla fall huvudbonaderna.

Mantlar med och utan huva har diskuterats tidigare på forumet. Ämnet heter mantlar och huvor och ligger på den femte sidan med utrustning.
Karin

Inläggav malin » 1 maj 2003, 17:26

jag hittade inte så mycket om kvinnor och mantlar på den andra topicen(?) om 'mantlar och huvor'.
Mantelspänne? eller bara remmar och knyta ihop med?
jag vill så gärna ha en mantel.
Hade kvinnor någon gång struthätta?

malin
malin

Inläggav Eva Andersson » 1 maj 2003, 22:14

Du ska defintivt ta och titta här: http://digi.ub.uni-heidelberg.de/sammlu ... ame=cpg848
Dvs på bilder från Grosse Heidelberg Liederhandschrift, eller Codex Manesse som den också kallas
Det är bilder från ca 1300-1330.

Mantlar var nästan säkert halvcirkelformade vid den här tiden och bars av både män och kvinnor. Vid den här tiden hölls de samman med ett band eller en snodd och hängde ofta långt ut på axlarna. Och nej, man blir inte strypt, jag har en själv, det går jättebra. Möjligen blir det problem om man fodrar med typ fodertaft, men det är ju knappast aktuellt. Fodra (om du ska fodra din mantel) med ett tunnare ylletyg eller kanske med tusentals ekorrmagar [;)]
Vad det gäller hättor kan man de se en slags hätta som verkar vara bara två hopsydda rektanglar (med pälsfoder) på en av bilderna i Codex Manesse.
Så här tidigt har man ingen strut och även senare verkar det som om kvinnor inte har de riktigt långa strutarna (förrän på 1400-talet) utan mest en liten spets.
På bilder från 1330 kan man se kvinnor i hättor med knappar i halsen och med ett framkanten uppvikt på huvudet så att man ser fodret.
På Birger Perssons gravsten (eller snarare på bra avritningar av den, den är hemskt sliten) kan man se att hans fru, Heliga Birgittas mamma har en hätta med små små knappar vilken är nerfälld över axlarna.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Yrsa » 13 maj 2003, 14:01

Hej på er.

Jag behöver lite råd och tips. Jag skall göra en "Hennin" eller "Henin"(tror den kan heter så). Ser ut som en rund popcorns skål av som man har vänt upp och ner på huvudet. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Jag har fått en hel del tips och råd on hur man tillverkar själva hatten men hur får man fast den på huvudet utan att behöva knyta fast den under hakan.

Finns det någon som vet hur man skall göra??

// Mvh Yrsa
Yrsa

Inläggav Svartsol » 13 maj 2003, 15:28

Angående mantlar. Jag har en vinröd i vadmal, sydd i våder. Utan huva. Hade tänkt sätta på ett eget spänne och kanske även sy på mönster eller band vid nederkanten. Kanske inte var för fattigt folk men den ser riktigt medeltida ut iaf, jag är nöjd [;)]
Svartsol

Inläggav Eva Andersson » 13 maj 2003, 15:40

Leksandsmanteln, en halvcirkelmantel från 1100-1200-tal hade bården längs den raka kanten. Det blir väldigt snyggt och är lättare att sy. Då blir det bårder på framkanten när man har manteln på sig, men inte längs nederkanten.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Svartsol » 13 maj 2003, 15:45

Det är också snyggt ja. Gäller att hitta rätt färger på banden dock, har inte gjort det än.
Svartsol

Inläggav Martina » 13 maj 2003, 21:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Yrsa</i>

Hej på er.

Jag behöver lite råd och tips. Jag skall göra en "Hennin" eller "Henin"(tror den kan heter så). Ser ut som en rund popcorns skål av som man har vänt upp och ner på huvudet. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Jag har fått en hel del tips och råd on hur man tillverkar själva hatten men hur får man fast den på huvudet utan att behöva knyta fast den under hakan.

Finns det någon som vet hur man skall göra??

// Mvh Yrsa
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej!
Har du långt hår, testa att sätta upp det ordentligt och fästa heninen i det med hattnålar. Du måste ha minst fyra och de bör vara 10-15 cm långa.
Halvlångt hår: skaffa lösflätor att nåla i.
Kort hår: Peruk eller häftpistol!

MVH

Martina
Martina

Inläggav EmmaElisabeth » 22 mars 2010, 20:53

Hej! Jag har letat runt efter mönster/bilder och beskrivningar till en Birgittahätta men hittar ingenting andvändbart. Är det någon som har nåonting av de ovansagda?
EmmaElisabeth

Inläggav Renika » 23 mars 2010, 12:30

Du hittar det mesta om Birgitta-hättan här: http://histvarld.historiska.se/histvarl ... s=birgitta
Renika

Inläggav Zaro » 5 april 2010, 15:14

Mantlar!
Jag har tyg o tänker sy en mantel av ett lite tjockt ylletyg men undrar om det förhoppningsvis kan anses som vikingatida ? eller ska jag runda av kanterna ? Det blir en kort mantel/sjal som räcker ner till höfterna ungfär eller ovan det, med rundad hals i mitten och en skåra från halsen mot ena ändan.
Är det för kort eller har ni tips på om man kan göra till annat sätt? Storleken är kvadratiskt och ca 1.58. Vill utnyttja hela tyget på bästa sätt.
Zaro

Återgå till Kläder och textila hantverk