Cotehardieproblem

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Cotehardieproblem

Inläggav Charlotta » 30 april 2003, 16:40

Nu har jag efter mycket om och men äntligen börjat sy en cotehardie. Jag har kommit så långt att jag har en klänning som sitter ihop (men utan ärmar) och har hunnit prova den första gången. Tyvärr var tyget jag köpte bara på 110cm bredd och eftersom jag är lång gick det inte att ställa ut sidsömmarna så mycket. Så nu har jag en cotehardie som är snäv ända ner runt höfterna, nästan ner på låren. Det känns inte särskilt rätt, men eftersom jag är nybörjare vore det trevligt med lite hjälp. Kan jag sätta i kilar, eller är det helt fel på en cotehardie? Jag har läst och läst på alla sidor men inte hittat något.
Tacksam för svar.
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Martina » 30 april 2003, 21:29

Hej Charlotta!
Förvisso är det inget fel på cotehardier som sitter åt ned över höfterna, särskilt inte i mitten av 1300-talet, men känns det inte rätt för dig så kila på bara! Det är helt rätt så länge du bara har kilar i samma färg som resten av klänningen[:)]

Om jag inte har helt fel så ses vi nog förresten imorgon, inte sant?

Ha det så bra!

Martina, strumpebandsflätare
Martina

Inläggav Charlotta » 1 maj 2003, 06:11

Okej, då ska jag bara försöka få ut några kilar och ett par ärmar ur det tyg som är kvar. Visst, klänningen är faktiskt ganska snygg som den är, men jag är löjligt förtjust i klänningar med mycket vidd i. Spelar det ngn roll hur många kilar man sätter i eller kan man välja själv?
Och ja, du har rätt, vi träffas idag! [:)] *ser mycket fram emot den här hantverkshelgen*
Charlotta

Inläggav Emoni » 8 mars 2004, 10:49

Rätta mig om jag har fel.
En cotehardie kan se ut på många sätt och ett av dem är så här.