Cotehardieproblem

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Cotehardieproblem

Inläggav Charlotta » 30 april 2003, 16:40

Nu har jag efter mycket om och men äntligen börjat sy en cotehardie. Jag har kommit så långt att jag har en klänning som sitter ihop (men utan ärmar) och har hunnit prova den första gången. Tyvärr var tyget jag köpte bara på 110cm bredd och eftersom jag är lång gick det inte att ställa ut sidsömmarna så mycket. Så nu har jag en cotehardie som är snäv ända ner runt höfterna, nästan ner på låren. Det känns inte särskilt rätt, men eftersom jag är nybörjare vore det trevligt med lite hjälp. Kan jag sätta i kilar, eller är det helt fel på en cotehardie? Jag har läst och läst på alla sidor men inte hittat något.
Tacksam för svar.
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Martina » 30 april 2003, 21:29

Hej Charlotta!
Förvisso är det inget fel på cotehardier som sitter åt ned över höfterna, särskilt inte i mitten av 1300-talet, men känns det inte rätt för dig så kila på bara! Det är helt rätt så länge du bara har kilar i samma färg som resten av klänningen[:)]

Om jag inte har helt fel så ses vi nog förresten imorgon, inte sant?

Ha det så bra!

Martina, strumpebandsflätare
Martina

Inläggav Charlotta » 1 maj 2003, 06:11

Okej, då ska jag bara försöka få ut några kilar och ett par ärmar ur det tyg som är kvar. Visst, klänningen är faktiskt ganska snygg som den är, men jag är löjligt förtjust i klänningar med mycket vidd i. Spelar det ngn roll hur många kilar man sätter i eller kan man välja själv?
Och ja, du har rätt, vi träffas idag! [:)] *ser mycket fram emot den här hantverkshelgen*
Charlotta

Inläggav Emoni » 8 mars 2004, 10:49

Rätta mig om jag har fel.
En cotehardie kan se ut på många sätt och ett av dem är så här.
Mycket tight klänning sydd i något tjockare ylle, två framdelar och två bakdelar. Vidden i kjolen kommer från att man ställer ut vidden i varje panel från strax under midjan. Båtringning och snörning i sidan/sidorna. Mycket smala ärmar som går ner till handleden och är knäppta med tättsittande knappar från strax under armbågen. Kanpparna är ofta i mässing och är kuppolformade. Broderade vid halsen och längst ner på ärmarna.
Kan jag sy den här klänningen och känna att den stämmer med verkligheten under början av 1400-talet?

//Emoni
Emoni

Inläggav Karin » 8 mars 2004, 10:56

Jag tycker att det låter som en typisk cothardie från slutet av 1300-talet. Men det där med broderierna är jag lite tveksam till. Jag har inte sett någon bild eller något fynd från den här tiden med den typen av broderier. Om du har något belägg för det skulle jag bli jätteglad.

Karin
Karin

Inläggav Emoni » 8 mars 2004, 12:11

Hej!
Ja, det där med broderierna var jag mest osäker på. Men en kompis har läst Evas inlägg nånstans, som jag inte kan hitta att, vid denna tid var inte avbildningar av sådana detaljer särskilt vanliga men om man läser olika inköpslistor så kan man se att det broderades en hel del.
Jag vet att detta är väldigt tunt underlag, men jag vill så gärna ha boderier.

//emoni
Emoni

Inläggav Cis de Conway » 8 mars 2004, 12:38

Hej Emoni,

Jag tänkte på den här diskussionen om pärlbroderade kläder:

http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1098

Kanske var det långsökt av mig att anta att även broderier utan pärlor kunde komma ifråga?
Cis de Conway

Inläggav Vix Hq » 8 mars 2004, 12:38

Kilar är alldeles utmärkt! Visst kan man ställa ut panelerna om man vill (det är ju inte så att det finns så många bevarade fynd att gå efter så man kan varken säga bu eller bä!) men själv föredrar jag kilar av två anledningar:

1)Lättare att få ut så mycket klänning som möjligt av det tyget man har (mönsterbitarna blir lättare att passa ihop)

men framför allt:

2)Fallet! Har man raka paneler och syr i kilar i sidorna, mitt fram och mitt bak så blir alla sömmarna sydda trådraka mot skrådden, vilket ger ett fantastiskt fint fall i kjolen - långa, mjuka "veck". Som dessutom ser väldigt mycket ut som klänningarna kvinnor bär på avbildningar från Då! Och många fynd pekar på att det var vanligt att sy ihop trådrakt/skrådd (Textiles and Clothing, Mol & Herjolfsnesdräkterna)

/Vix, vars nästa projekt är att sy en "cotehardie" av 2 m tyg.
Vix Hq

Inläggav Eva Andersson » 8 mars 2004, 15:48

Jo broderier utan pärlor fanns troligen också, men det var inte i bårder runt ärmar, hals eller fåll i sådana fall utan jämt mönstrat över hela (eller halva om man gör mi-parti) plagget. Rätt mycket jobb alltså.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Elénore » 9 mars 2004, 09:05

Eva och Karin har rätt, under andra halvan av 1300-talet bar man inte broderier vid ärmslut eller kanten på kläder utan jämt utspritt över hela eller halva klänningen.
Eftersom efterfrågan på broderier ökade kraftigt under den här perioden så utvecklade man en ny teknik där man broderade motiven på linne för att sedan klippa ut dessa och applicera dem på klänningstyget. Detta var lättare eftersom siden och sammet är svårt att brodera på. Dessutom gick det mycket snabbare då flera personer kunde jobba med motiven istället för som tidigare då det var svårt för fler än en i taget att brodera direkt på plagget.
Det enda jag läst om broderier runt kanter under den här perioden är om broderade motton. Edward III och hans män bar ”It is as it is”. Men dessa kläder bars vid tornerspel och ordensmöten.

Elénore
Elénore

Inläggav Emoni » 9 mars 2004, 15:20

Ja,ja jag får väl hoppa över det där med broderandet, jag som var så sugen att brodera.
Tack för all hjälp.
//Emoni
Emoni

Inläggav Raymund » 9 mars 2004, 15:50

Om du är sugen på att brodera, varför inte bordera en bältespung? Det är ett utmärkt tillbehör till en 1300-talsdräkt och så behöver man inte hålla på i evigheter.
Se tex:
http://www.wymarc.com/
http://www.doctorbeer.com/joyce/emb/alm ... mpouch.htm
http://aeg.atlantia.sca.org/

/R
Raymund

Inläggav Vix Hq » 10 mars 2004, 12:18

Ytterligare länkar till broderade bältespungar värda att kika på - på den första sidan finns mkt referensmaterial också! [:)]

http://www.cottesimple.com/alms_purse/alms_purse_history.html
http://www.cottesimple.com/alms_purse/my_purse.html

/Vix.
Vix Hq

Inläggav my_mmy » 10 mars 2004, 12:23

vad galler kilar och utstallda paneler sa ar det ju faktiskt en mojlighet att den sa kallade fyrapanels drakten ar helt ok ocksa. om du ser pa Margareta klanningen ar den gjord sa, fast den ar gjord med kilar - kilarna ar satta rata mot rata, vilket gor att du far fyra paneler. Den faller mycket vackert ocksa, och den ar inte alls sa slosaktig med tyget som man kan tro om man tittar pa t.ex simplicitys monster.

/maggie
my_mmy

Inläggav Emoni » 12 mars 2004, 21:38

Så då har jag gjort mitt fösta försök, men får inte riktigt till det med stödet för bysten. Jag har ganska stor byst (D+) och den är väl inte så "uppåt" som man alltid vill. Det funkar så där en två minuter men sen glider den sakta neråt och det spelar ingen roll hur mycket jag drar åt is sidorna och på mitten. Är det någon idé att försöka mer eller är det bara att ge upp.

//Emoni
Emoni

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk