Cotehardieproblem

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Karin » 3 september 2004, 17:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sofia</i>

Det här verkar vara rätt tråd att ställa min fråga i.
Det är så att jag ska sy [url="http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=112590"]denna[/url] klänning i cottesimple-modell som ska ha en underklänning med samma skärning. Då båda klänningarna behöver snöras/knäppas ihop undrar jag om det fungerar att ha dubbla snörningar eller snörning underst och knappar överst utan att det blir knöligt. Eller ska jag ha undersnörningen i sidan och översnörningen/knäppningen bak (om man nu någonsin knäppte klänningar bak)? Är det någon som provat?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Är underklänningen du pratar om en linnesärk? Så som jag har tolkat medeltida bilder och fynd är särkar nästan alltid ganska raka i modellen (rektangelmodell). Då behöver man ingen snörning för att få på sig dem. Tygvidden som "blir över" knölas ihop innanför mellanklänningen och blir inte i vägen alls.

Jag tror inte på idén med knappar bak. Snörning bak har jag inga belägg för, men det finns bilder på klänningar som bör ha snörning någonstans, fast man inte kan se den. Då skulle ju snörningen kunna vara i ryggen som inte lika ofta syns på målningar. Eller bara väldigt diskret gjord. Eller så lät man sy ihop det sista av plagget efter att man har tagit på sig det.

Karin
Karin

Inläggav Karin » 3 september 2004, 17:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sofia</i>
[br
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Månia, jag och Karin säljer gaffelpåtade band för 70:- m. Vi har för tillfället band i färgerna vitt, svart och rött men andra färger går att beställa. Detssa band i ylle är lite elastiska vilket gör dem utmärkta till att snöra kläder med. Till skilnad till tex läderrämmar så är det lätt att slå en knut som inte går upp men som inte är några problem att få upp när man väl vill det själv. Vi kommer till Norrköping nästa helg så då kan du titta på dem. Vad jag vet så har man inte hittat några fynd av gaffelpåtade snoddar men man har funnit många påtgaflar från medeltiden tex 2 st i Borg utanför Norrköping.

Det där låter intressant för min dräkt också. :) Man skulle inte kunna få en provbit av det röda?

Maila någon av oss privat så kan vi komma överens om vart vi ska skicka biten, m.m. Du hittar mailadressen genom att klicka på mitt namn i kanten på det här inlägget.

Karin
Karin

Inläggav Sofia » 3 september 2004, 17:49

my_mmy: Vad bra att det inte blir knöligt. Är det ngn skillnad mellan spiralsnörning och kryss-snörning i det här sammanhanget? Och knapphål ända ut i kanten, betyder det att du syr öglor i kanten som knapphål eller gör du bara hålen så långt ut du kan komma?

Karin: Nu har jag snurrat till det lite märker jag... Jag skrev ju i tråden "1400-talsklänning" att jag skule göra en särk men nu blir det nog ett slags mellanklänning i linne med påsnörbara ylleärmar i stället eftersom att mitt tyg är så tunnt att jag inte riktigt vågar låta den ta alla påfrestningar. Så det blir ett slags korsning mellan en särk och en mellanklänning.

Varför tror du inte på knappar bak? Är det kanske för att det inte finns avbildat eller för att det är opraktiskt? (jag är inte ute efter att ifrågasätta dig, är bara nyfiken :) Det får bli snörning då. Kan ju vara lite svårt att få någon att vilja sytt ihop en varje dag man vill använda klänningen...
Sofia

Inläggav Charlotta » 3 september 2004, 20:44

Lite beroende på vilken figur man har kan man faktiskt komma undan utan att ha någon snörning/knäppning. Testa att försöka ta dig i och ur toilen när den är hopsydd... det fungerar tyvärr inte för mig, så jag har fått använda mig både av snörning och hopsyning. Personligen tycker jag det är väldigt snyggt att ha en välsittande klänning utan vare sig snören eller knappar, men pojkvännen är inte så entusiastisk. Sen tar det ju lite extra tid också jämfört med en snörning.
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Sofia » 3 september 2004, 22:48

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Charlotta</i>

Lite beroende på vilken figur man har kan man faktiskt komma undan utan att ha någon snörning/knäppning. Testa att försöka ta dig i och ur toilen när den är hopsydd... det fungerar tyvärr inte för mig, så jag har fått använda mig både av snörning och hopsyning. Personligen tycker jag det är väldigt snyggt att ha en välsittande klänning utan vare sig snören eller knappar, men pojkvännen är inte så entusiastisk. Sen tar det ju lite extra tid också jämfört med en snörning.
/Charlotta

Jo, det är säkert jättesnyggt med ihopsydd klänning men jag ser framför mig den tredje trötta morgonen på ett lajv då mina vänner inte orkar sy ihop mig en gång till och jag tvingas gå omkring naken, á la medeltidsblottare, under en lång mantel då jag inte får på mig den själv... ;)
Och jag kan nog säga direkt att jag inte är byggd för att kunna åla mig i den, något som annars var en bra idé.
Sofia

Inläggav Charlotta » 4 september 2004, 11:54

Testa först så kan du ge upp sen om det inte går. Det handlar väl lite om hur pass tight man vill ha den i midjan också. Om den är som smalast precis under bysten går det bra även för mig. Det handlar mindre om vilken storlek man har och mer om storleksförhållandet mellan byst och midja.

När det gäller att bli insydd så har jag faktiskt klarat ett helt lajv med bara sådana klänningar. Fast de tär klart, jag hade en kammarjungfu...
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Karin » 4 september 2004, 19:06

Varför tror du inte på knappar bak? Är det kanske för att det inte finns avbildat eller för att det är opraktiskt? (jag är inte ute efter att ifrågasätta dig, är bara nyfiken :)

Jag har aldrig sett knappar i ryggen på någon bild eller fynd. Jag tycker att så stora saker som knappar borde synas.

Karin
Karin

Inläggav Arild Krake » 4 september 2004, 20:25

Hur ont skulle dety inte göra med knappar mot ryggraden när man lutar sig mot någonting. Aj!

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Eva Andersson » 5 september 2004, 20:22

Inte såna där tygknappar, det gör nog inte ont. Och förresten satt man mycket mer upprätt på medeltiden och satt inte och hängde mot ryggstödet, som oftast inte fanns i all fall.
Men faktum är som sagt att även om vi inte ser ryggar så där särdeles ofta på bild är knappar på kroppen på kvinnoplagg ovanliga redan på framsidan och <u>jag</u> har i alla fall aldrig sett det på ryggen innan 1900-talets brudklänningar.

Eva
Eva Andersson

Inläggav my_mmy » 5 september 2004, 22:25

ursakta det sena svaret - jag har varit i Sydney over helgen.

spiralsnorning fungerar battre for mig nar det galler att fa kanterna att ligga platt och snyggt. Men jag har valdigt fa klader som ar snorda (tva, totalt) och det kan vara brist pa traning.
Jag syr knapphalen sa langt ut i kanten jag kan, och sen syr jag knapparna pa sjalva kanten av plagget, det gor att nar jag knappt klanningen sa ligger det hela kant-i-kant.

Eva, jag tycker faktiskt att tygknapparna ocksa kanns knoliga, inte for att jag hanger pa stolar och sa, men de ar anda ganska harda, sarskilt om de ar starkta med lim. Du kan kalla mig prinsessan pa arten! :-D

/maggie
my_mmy

Inläggav Sofia » 6 september 2004, 19:49

Karin: Ok, jag förstår

Charlotta: Nu har jag provat med toilen och iofs var den inte ihopsydd överallt men jag kan nog ändå konstatera att det inte fungerar.
Jag tror jag håller mig till snörning då det är mer praktiskt och inte sliter så mycket på mitt mycket tunna ylletyg. Dessutom är det ju himla fint det med.

my_mmy: Ok, då ska jag nog göra olika snörningar på klänningarna för att prova bägge och tar spiralen underst för platthetens skull. *sparar knappinstruktionen till nästa klänninngsprojekt* :)

Tack allihop!
Sofia

Inläggav Sofia » 19 september 2004, 18:46

Karin: Ville bara kolla om du fått mitt mail om banden.
Sofia

Inläggav Karin » 19 september 2004, 18:54

Karin: Ville bara kolla om du fått mitt mail om banden.

Jodå. Jag har bara inte kommit mig för att skicka en provbit än. Jag ska göra det snart.

Karin
Karin

Inläggav Evelina » 22 oktober 2008, 17:38

Hej!

När Sarah Tursfield (i Med. Tailor's) beskriver hur man gör ett kroppsanpassat mönster, skriver hon att 5 cm rörelsevidd bör tillfogas, och för kvinnor 8 cm i midjan, efter att det nålade mönstret ritats ut.
Jag har lite svårt att förstå hur den, i denna och andra trådar, mycket omtalade korsetteffekten ska kunna uppnås på det viset (mina särkar har 5 cm rörelsevidd och de sitter inte åt någonstans).
Ni som sytt sådana klänningar: Har ni verkligen lagt till så mycket? Eller mindre? Eller inget alls?

Vänligen
/Evelina
Evelina

Inläggav Martina » 22 oktober 2008, 23:57

Nä, rörelsevidd funkar inget bra! Låter ungefär som Burdas mönster, som rekommenderar att man syr deras tighta brudklänningar med 12 cm rörelsevidd... Skitsnyggt...
Är man väldigt smal kan man behöva någon cm kring bröstkorgen och midjan, likaså om man har en naturligt hög och platt byst. Men finns det minsta lilla att trycka in skall man köra utan rörelsevidd alls. Har man mycket att trycka in kan man köra minusmått!

/Martina
Martina

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk