Cotehardieproblem

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Evelina » 23 oktober 2008, 09:49

På så vis; då ignorerar jag S.T. på denna punkt.
Tack så mycket för hjälpen!
/Evelina
Evelina

Inläggav Helena Svensson » 19 november 2008, 15:03

Jag undrar hurvida det över huvud taget skulle vara mjligt att sy en cotehardie i linne?

Var hittar men enklaste sömnadsbeskrivning till hur man gör ett personligt mönster till en cotehardie med ärmar.

Och sist, vad har ni för pas när ni gör knappar?
Helena Svensson

Inläggav Mary-Lou » 19 november 2008, 16:54

Om du vill att den ska vara tight och sitta åt- välj ett tyg i kypert ( jeans-tekniken).
Om du syr en i tuskaft ( en upp o en ner- tekniken) som kommer den att sitta som ett korvskinn o va svår att röra sig i.
Jag vet inte det kanske funkar att sy en löst och ledigt och få den att falla snyggt, under förutsättning att du väljer rätt tyg, men jag hade aldrig gjort det. Inte bara för att det är historiskt lite tokigt, utanför att den inte skulle bli så bekväm som en cothardie i ylle blir. Du kanske skulle kuna sy en på skrådden om du väljer tuskaft, men då slukar den metervis med tyg...

Sidor finns det gott om- men jag kommer inte på några nu... sorry! Martina, du brukar ju va en pingla på sånt ;)

Jag vet inte vad Pas är, men föklara gärna så skall jag gärna hjälpa till!
Mary-Lou

Inläggav Helena Svensson » 19 november 2008, 19:14

Förlåt mig för min klumpighet, jag menar ju självklart bas, vilken bas har ni till era knappar. Jag har aldrig gjort knappar och utgår ifrån att ni ha något innuti tyget när ni gör dem.

Jag vet att det kanske inte är den bästa lösningen men jag har en massa linne hemma och tycker att det är en väldigt fin klänning. Kanske är det helt omöjligt, kanske går det, men jag tänkte börja med att fråga i vilket fall som helst. Tack för svaren!
Helena Svensson

Inläggav my_mmy » 19 november 2008, 19:57

Det ar klart att du _kan_ men den kommer ju att rynka nagot vansinnigt. Dock har linne en ovanlig kvalitet i det att det stracker sig nar det blir varmt, sa man kan faktiskt gora valdigt tattsittande saker i det. Nar du tar pa det kommer du troligen inte att kunna knappa den, men efter en halvtimme eller sa av din kroppsvarme sa gar det bra. Du far sjalv bestamma om du tycker det ar en bra ide att ha en overklanning i linne.

I knapparna brukar jag antingen stoppa spilltyg eller sa syr jag sjalvstoppade knappar dar man vander in kanterna. Det ar valdigt snabbt och latt, och gor valdigt hallbara knappar.

/Maggie
my_mmy

Inläggav Helena Svensson » 19 november 2008, 21:41

För det första så vill jag tacka för den konstruktiva kritiken, jag är en nybörjare när det kommer till lite mer avancerad sömnad.
Men sedan är det väl så att jag inte behöver göra den som ett korvskinn om man ska uttrycka sig på det viset, ett plagg som är lite löst kan ju fortfarande sitta åt en hel del.
Om vi förutsätter att jag nu sydde en cotehardie i linne, är det något jag behöver tänka på förutom att vara lite mer generös med utrymmet?

Låter prima, jag har planer på att sy i lit egrövre ylle som jag tror är lite för grovt för att göra bra, eller snygga, knapapr på, hur passande är det att ha knappar i en avvikande färg? Eller är det kanske bättre att försöka undvika knappar helt i sådana fall?
Helena Svensson

Inläggav Djingis Khan » 19 november 2008, 21:47

Helena, jag har gjort en cotehardie med knappar i grovt uniformstyg (flottans blå kläde på 750 g/m), och det gick alldeles utmärkt:

http://historiskdrakt.blogspot.com/2008 ... ie-ii.html
Djingis Khan

Inläggav Helena Svensson » 19 november 2008, 22:03

Då tror jag inte att det ska bli några problem. Grymt snyggt arbete måste jag tillägga, säg mig, var kan man få tag på sådant tyg?
Helena Svensson

Inläggav Djingis Khan » 19 november 2008, 22:10

Köpte det på Sundbybergs textilcentrum förra sommaren, om det inte finns kvar där längre så tror jag att Svarta Katten har en del kvar för 195 kr/m

http://www.svartakatten.com/sortiment/tyger.htm
Djingis Khan

Inläggav Martina » 19 november 2008, 23:12

Här är några fler matnyttiga (tyvärr ganska långa) trådar du bör läsa igenom. Hittade dem genom att söka på cotehardie, du finner bl.a adress till la cotte simple och tips om Medieval Tailors assistent.
[url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=291&whichpage=1&SearchTerms=cotehardie"]Mönster[/url]
[url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=808&SearchTerms=cotehardie"]Klänningsmönster[/url]
[url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44&whichpage=1&SearchTerms=cotehardie"]Köpa tyg[/url]
I den sista tråden kan du läsa mina erfarenheter av fru Sophias mönster.

Mvh

Martina
Martina

Inläggav Peter » 20 november 2008, 08:23

Jag gjorde självstoppade knappar till en rock alldeles nyligen. Tyget var tjockt, och det var svårt att få till snygga, runda knappar, men i processen stod jag plötsligt där med en platt knapp. Och så var saken biff - jag gjorde platta knappar, det var ganska lätt och det blev hur bra som helst.

Kan du förresten inte använda ditt linne till underklänningar och huvudlin?
Peter

Inläggav Mary-Lou » 20 november 2008, 18:49

Ok du fattar jag!! Bas i knappar- jag brukar lägga in tygspill. Fast det smidigaste sättet verkar vara den typen som fyller sig själv. Du vet vilken jag menar va? Jag skulle välja att inte ha knappar i en avvikane färg, det är rätt ovanligt i bildmaterialet ( rätta mig gärna om jag har fel- jag kollar mest på 1350-1430). De knappar som är i avvikande färg är nästan alltid målade så att de uppfattas ( av mig) som metallknappar. Ville du använda ylletyget till knappar i din linne cothardie? Eller missuppfattade jag dig?
Mary-Lou

Inläggav Helena Svensson » 20 november 2008, 21:33

Jag kan faktiskt säga att jag redan har läst de där två trådarna ;)

Nej, jag hade inte tänkt använda ylleknappar till lineklänningen utan snarare tvärt om, men jag har blivit övertalad till att det kommer att fungera med det yllet som jag har :)

Jag kan ju alltid det, men personligen anser jag att både underklänning och sådana saker bör vara oblekt eller blekt, detta är ganska färggranna tyger. Nåja, i värsta fall får jag spara ihop till ett bättre material och spara mitt linne till något mer passande.
Helena Svensson

Inläggav Lena » 20 november 2008, 22:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Jag kan ju alltid det, men personligen anser jag att både underklänning och sådana saker bör vara oblekt eller blekt, detta är ganska färggranna tyger. Nåja, i värsta fall får jag spara ihop till ett bättre material och spara mitt linne till något mer passande.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Du kan ju alltid använda linnet till fodringar. Drottning Margaretas gyllene kjortel har blått linnefoder om jag inte missminner mig.
Lena

Inläggav Mary-Lou » 20 november 2008, 22:30

Det stämmer bra det Lena! Blått foder var det- i alla fall på en liten bit i halssprundet.
Mary-Lou

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk