Överklänningar

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Överklänningar

Inläggav Ebba » 4 maj 2003, 20:37

Finns det några källor som säger att överklänningar utan ärm användes efter vikingatiden, (läs, under medeltiden)? Jag tänker på något förklädesliknande. Gärna bilder ifall det finns.
/ Ebba
Ebba

Inläggav Martina » 5 maj 2003, 11:04

Finns det några källor på att överklänningar utan ärm användes <i>under</i> vikingatiden???

Martina
Martina

Inläggav Charlotta » 5 maj 2003, 13:28

Jag skulle tro att det Ebba undrar är om det finns belägg för klänningar som bara har axelband under någon del av medeltiden. Alltså en sådan som man kan ha allra överst med spännbucklor och pärlor när man har vikingadräkt. Jag har själv inte sett någon bild från medeltiden med någon liknande klänning men jag har å andra sidan inte sett allt. [;)]

Charlotta
Charlotta

Inläggav Ebba » 5 maj 2003, 13:39

Hm.ja, Tänkte alltså på vikinga-hängselkjolar.
Ebba

Inläggav Martina » 5 maj 2003, 18:29

Ah, det är alltså bara jag som är trögfattad! Hängselkjolen är ju onekligen ärmlös, det hade sett väldigt kul ut om någon försökt sy fast ärmar i hängslorna!!!
Har aldrig sett någon medeltida klänning med hängslor, men det finns ju ärmlösa klänningar med mer eller mindre djupa ärmhål under större delen av medeltiden. Kanske användes de av en del samhällsklasser som skyddsförkläden? (Då sydda i något enklare material, har även sett vita, kanske linne som går lätt att tvätta??)
Säkert vet någon annan mer om detta!

/Martina
Martina

Inläggav Ebba » 6 maj 2003, 20:49

Okej, var ungefär så jag tänkte. Blev lite konfrunderad efter att ha sett Sagan Om de två Tornen där Eowyn har nån slags överklänning utan ärmar och med snörning i sidan. Är detta endast ett fantasypåhitt eller kan det funnita något liknande?
Ebba
Ebba

Inläggav Vix Hq » 7 maj 2003, 19:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Blev lite konfrunderad efter att ha sett Sagan Om de två Tornen där Eowyn har nån slags överklänning utan ärmar och med snörning i sidan. Är detta endast ett fantasypåhitt eller kan det funnita något liknande?
Ebba<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har alltid tyckt att den här typen av överklänningar är så fina, men har mest bara sett dem i "gör-medeltida-kläder-för-teatern"-böcker och har också undrat om de bara är kreativa påhitt...

Det finns i alla fall klänningar som är snörda i ena sidan:

(länk borttagen)

(den här är spansk och från runt mitten av 1200-talet)

För ett tag sedan surfade jag dock förbi en bild från ett medeltida manuskript som innehöll en klänning som faktiskt såg ut som Eowyns klänning, med de där karaktärisktiska bågformade inklippen i sidorna. Nu kan jag självklart inte hitta den...och vid närmare eftertanke kan jag lika gärna sett den i en bok någonstans.

Är det någon annan som stött på någon liknande avbildning?

Själv börjar jag misstänka att det bara var min sönderstressade hjärna som drömde ihop alltihopa för att pigga upp mig, men hittar jag referensen igen någonstans så hör jag av mig här...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Eva Andersson » 7 maj 2003, 20:41

Det finns en bild i Herbert Norris bok om medeltida dräkt (30-talet?) på en drottning i öppen surkot (med helvetesfönster typ) som är snörd i båda sidorna, men jag kunde inte hitta vad som var hans källa när jag snabbtittade i boken igår. han har dessutom en tendens att vara fantasifull, för att inte tala om att alla kroppar och hållningar överensstämmer med hans egen tids skönhetsideal.
Jag tror att bilden är på omslaget så har du sett den boken (eller någon senare som använt Norris som källa) så är det där du sett den troligen.

Eva, som köpte 6 m valkat rött helylle igår för 80kr/m. Borås regerar!!
Eva Andersson

Inläggav Ebba » 7 maj 2003, 21:59

Intressant, som vanligt=)
Ebba

Inläggav Arild Krake » 7 maj 2003, 22:08

Jag har sett en bild med en kvinna i gul klänning med djävulsgluggar däri alla fal dess högra sida var snörd. Kommer bara inte i håg vart jag har bilden.

Ludvig
Arild Krake

Inläggav elin » 8 maj 2003, 09:51

Hittade en hemsida "totally dedicated" till kläderna i Ringenfilmerna. Här finns Eowyns klänning: http://www.alleycatscratch.com/lotr/Hum ... htm#Jumper med länkar till bilder på klännigen ur olika scener och vinklar.
Letar vidare på webbens konstgallerier...[:)]
elin

Inläggav elin » 8 maj 2003, 10:01

http://www.antir.com/meghan/1380.html Bild och text på mitten av sidan.
elin

Inläggav Eva Andersson » 8 maj 2003, 11:38

Skulle det vara en bild på en ärmlös klänning som var snörd på den hemsidan? eller var det något annat som skulle illustreras? Jag såg ingen sådan i alla fall, men om det var nå't annat ber jag om ursäkt.

Eva
Eva Andersson

Inläggav elin » 8 maj 2003, 14:40

Sorry! Ärmlös utan snörning - man ska inte ha för bråttom...[:I]
elin

Inläggav Eva Andersson » 8 maj 2003, 15:22

Det enda ärmlösa jag ser på den sidan är fotot på särken, är det den som avses?

Eva
Eva Andersson

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk