Benlindor och byxor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav gwen » 12 mars 2003, 03:05

Tack så mycket för ett bra svar..! [:)]
Jag skall snoka lite i Osebergs-frågan.
Jag har givetvis spanat in de brickvävda banden som Kompani Bastard rekonstruerat, och undrar vart ni hittat silvertråden någonstans?
Jag har själv vävt ett av banden, fast då med syntet-guld-tråd...inte lika skoj.
Speciellt inte med tanke på hur lång tid det tar!
Och, även jag kommit bort lite ( fullständigt[xx(]) från ämnet, så undrar jag hur det ligger till med brickvävda band under medeltiden?
Jag har sett bilder på band med bokstäver, dock inga brocherade,
men var det vanligt som utsmyckning på kläder?
/gwen
gwen

Inläggav Raymund » 12 mars 2003, 09:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by gwen</i>
Och, även jag kommit bort lite ( fullständigt[xx(]) från ämnet, så undrar jag hur det ligger till med brickvävda band under medeltiden?
Jag har sett bilder på band med bokstäver, dock inga brocherade,
men var det vanligt som utsmyckning på kläder?
/gwen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
De förekommer i alla fall som kantförstärkning under 1300-talet. Se http://www.damehelen.com/sewing/card.html eller "Textiles & Clothing"-boken hemma hos mig... [;)]

/R
Raymund

Inläggav gwen » 12 mars 2003, 12:45

*skratt*
Ett utmärkt förslag, Raymund!
Det är ju trots allt inte så långt till dig....*flin*
Jaa.., det där hade jag till och med glömt att man kunde göra....alltså väva på kanten av tyget.
*kliar mig i örat*
Tackar!
gwen

Inläggav John-Kompani Bastard » 13 mars 2003, 01:42

Brokadbrickband var mkt vanliga som dekorationsband under europeisk högmedeltid 1000-1200. mängder av band finns kvar. Den övervägande delen av banden har prytt kyrkliga skruder. Några exempel på icke kyrkliga - men cermoniella plagg finns.

För brokadbandens FETA kavalkad rekomenderar jag boken Ecclesiastic pomp and aristocratic circumstance. Där finns en mycket utförlig lista på de flesta bandfynd i Europa samanställda, och ca 50 av banden finns beskrivna med tekniska detaljer mm.

Köp om du vill ha en bra brickbandsreferens.

Silvertråd? man får ha tur och (kanske) försöka i Stockholm. Jag fick tag på silver och guldtråd från ett gammalt lager ämnat för hovet. Rullarna var lan-tråd och gjorda på 1800-talet. Jag köpte det som fanns, 2-3 rullar av varje. Tipset är att gå till alla band/brodyr-affärrer i Stockholm (eller annan stad med gammal affär av detta slaget)och fråga efter gammal tråd. Kanske ligger det nått och dammar i en låda längst in.

john
John-Kompani Bastard

Inläggav Eva Andersson » 13 mars 2003, 03:17

När de vävde kopior på vikingatida brickband på Väfskolan i Borås användes bla silverfärgad tråd från vinflaskor (lindat runt halsen). Jag har tyvärr ingen aning om vilken slags vin det var, men det verkar vara ett kul sätt att få tag i metalltråd.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Mia » 18 mars 2003, 16:00

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by John-Kompani Bastard</i>

Själv återskapar jag just för tillfället, tillsammans med spinnerskan Ulla Engstöm det speciella crepetyg (förlaga funnet i Hedeby) som tros ha hört till en (OBS!) tvåfärgad pösbyxa.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej alla, särskilt John

När du ska börja sy dina nya pösbyxor, gör du det efter HV mönstret med en fram- och bakkil? Behövs det, när det gäller pösbyxor?
Jag har aldrig sytt vikingabyxor, men jag tänker mej att pöset är så stort att det inte skulle fresta på gren-sömmen. Eller vad säger ni, användare av pösbyxor och 'vanliga smala' vikingabyxor?
Jag undrar med varifrån detta mönster kommer från början? har det gjorts fynd som tyder på att byxor var sydda så? Min förening har ett liknande som alla syr efter, men jag kan inte minnas att jag hört något om förlagan till det.

Jag undrar eftersom jag strax ska sätta saxen i ett tunnt fint tyg och sy ett par pösbyxor.

Jag undrar också vad ni som provat live, tycker är lagom ca längd på benlindorna? runt 3 m?

Slutligen: jag hoppas få se en bild av dessa rekonstruerade tvåfärgade byxor när de är klara, det låter spännande!

Mia, som hoppas få insikt innan saxen åker fram..
Mia

Inläggav John-Kompani Bastard » 19 mars 2003, 22:07

Pösbyxor

De fynd av delar av pösbyxor som gjorts i hedeby innehåller bl a vad som tolkats som grenpartiet till desamma. De delarna har enligt Inga Häggs tolkning en häpnadsväckande likhet med de betydligt äldre, välbevarade byxfyndet från Torsbjerg. Tolkningen som Hägg gör och som jag inte hittat emotsagd är att pösbyxorna hade kilar fram och bak. Dels blir byxorna snyggare med sådana även om det förståss utan problem går att göra pösbyxor utan, dels har de i praktiken en praktisk funktion då du får en oveckad "stjärtlapp" bak att sitta på. (I stor likhet med 1500-talsbyxor a la Nils Sture) Se rekonstruktionen på Historiska Världar.

Benlindor bör vara minst 3 meter

John
John-Kompani Bastard

Inläggav Martina » 18 december 2004, 17:36

Vesuvius skrev:

Sökte, men fann inte. Är det någon som vet hur långa ett par benlindor bör vara?
Martina

Inläggav Martina » 18 december 2004, 17:38

Vesuvius:
Läs den här tråden, och framförallt, kolla in Raymunds länkar. De är väldigt bra! Undrar också, du tänker väl aldrig ge dig på att väva ett par benlindor på varptyngd vävstol?

Martina, som gav upp efter 150 timmar och fyra halvmeterlånga benlindor
Martina

Inläggav Vesuvius » 18 december 2004, 17:57

Ja, jag hittade den här tråden sen. Jag vet inte om jag hade blitt blind för stunden, men som det såg ut fanns det ingen tråd. Men sånt e livet ibland.

Och du kom faktiskt på mig, Martina... [:I] Jag har inte så stora förväntningar, och resultatet kommer att falla under kategorin "halv-autentiskt", mest för att jag ska väva dem i tuskaft (som jag vet inte är helt rätt, men enligt mig bättre än klippta). Jag tänker faktiskt ge mig på dem på varptyngd vävstol. Vävstolen är konstruerad, jag har varpat, med brickvävning (med stor hjälp av en tålmodig mor...). Allt har hittils gått bra, får se om jag straffas för mig högmod sen... men när jag var ute i vävstugan för en stund sen och började arbeta så smått med bommen som man drar fram baktrådarna (vet inte hur mycket förklaring det är) så tycks det som att det kan funka. Men som sagt, jag har inte så stora förväntingar, och de är redan överträffade. Underskattade klart vikingatida vävteknik! Men för mig är det ett experiment, som redan kan sägas ha lyckats i det att jag har lärt mig en del. Sen må benlindorna bli hur de vill. Man får ta det gradvis.
Vesuvius

Inläggav Martina » 18 december 2004, 19:04

Schysst! Vad jag fastnade i var just att varpa stora längder tråd i kypert. Det slutade med stora råttbon av entrådigt ullgarn där jag pillrade ur en tråd i taget och lade rätt. För att sedan upptäcka att främre lagret hamnat längst bak... (Som tur var gjorde tjejen som samtidigt rekonstruerade en finsk vikingamössa samma fel så jag behövde åtminstone inte känna mig ensam!)Det vore jättekul om du ville berätta lite närmre vad det är du satt upp; varpbredd och längd, vad för slags tråd, vilken slags solvning osv.
Lycka till!

/Martina
Martina

Inläggav Vesuvius » 18 december 2004, 19:36

Hittils är det bara benlindorna. Det blir som sagt ett pilotprojekt. Tråden är tvåtrådigt ullgarn till varpen, och entrådigt till inslag, märkt "ren ny ull", enligt mig en i en snygg roströdaktig färg. Solvning har jag faktiskt ingen aning om vad det är... [:)] Jag har faktiskt aldrig vävt förr, men om man siktar mot stjärnorna så träffar man kanske iallafall trädtopparna. Vävstolen kanske inte är den snyggaste, för jag hade mer eller mindre som motto att inte ha för stora estetiska krav på den. Varpningen var jobbig, men min mor hjälpte till. Så hon ska inte komma och klaga på att vi aldrig hittar på nåt tillsammans längre... [:D] Så jag satt och gjorde brickbandsbiten medans hon fick jobba med varpen. Tror säkert att det finns smidigare sätt, som man säkert kan läsa sig till... fast jag är inte säker.

Varpbredden var väl runt tio centimeter. Längden blev väl tre och lite till, utifall att jag inte skulle kunna väva ända ner. Tänker ta itu med dem imorron och se hur det blir. Man ska inte göra nånting som kräver tankekraft på kvällen, för isåfall måste man trassla upp det på morgonen... Men tack för "lycka till"et, det lär nog behövas.[:)]
Vesuvius

Inläggav Martina » 19 december 2004, 15:16

Solven har du trätt på pinnen samt runt det bakre trådlagret för att kunna växla skäl. Det finns flera olika sätt att solva på, jag har alltid använt mig av halvsolv, trådöglor jag viker dubbelt om de bakre trådarna och sedan trär upp kring vävpinnen.

/Martina
Martina

Inläggav Vesuvius » 19 december 2004, 16:07

Låter som om jag använt mig av en variant på det. Dock gjorde jag så att solven är en enda lång tråd som sedan formats till öglor. Detta gör att öglorna växlar lite i längd. Jag tror inte att det gör så stor skillnad på väven, men det blir ju inte _lättare_ av det. Trodde jag skulle spara tid på det... men jag tror det blev motsatt effekt... Får hålla det i huvet nästa gång. Ulltråden vill gärna haka i sig. Kräver envetenhet det här uppenbarligen.
Vesuvius

Inläggav Martina » 19 december 2004, 16:22

Då har du använt dig av kontinuerlig solv istället, något som mycket riktigt anses som krångligare! Antagligen påverkar det mest då man väver kypert eftersom ett misstag aldrig går att rätta. På Bäckedal experimenterade man visst med att använda kattarm vid solvningen eftersom den är glatt och styv!

Fortsatt lycka till!

/Martina
Martina

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk