Benlindor och byxor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Martina » 4 juni 2006, 13:08

wisher
Ny medlem

Sweden
1 Posts
Posted - 04 Jun 2006 : 13:59:58
--------------------------------------------------------------------------------

hej
Hur vanligt var det att man hade raka byxor med benlindor under perioden 900-1100, Har fått väldigt delade uppgifter.
vilka var det som anvgände dem har fått för mig att de användes som ridbyxor har jag fel?
Martina

Inläggav Matti » 7 juni 2006, 18:08

Hmm... frågan är om man alls hade benlindor till hellånga byxor. Vad det kan vara frågan om är knäbyxor med benlindor.
Sådana har ännu inte dokumenterats arkeologiskt i vikingatida material. Men vi använder å andra sidan Thorsbjergbyxorna från 300-talet som mall för vikingatida långbyxor. Från samma tidsperiod har hittats fler knäbyxor.
Så frågan är om inte många bar knäbyxor, vida och normala, och precis som många bar långbyxor. Thorsbjergbyxorna är högst sannolikt ridbyxor, för övrigt, men utan benlindor.
Matti

Inläggav Vix Hq » 9 juni 2007, 09:44

Inklippt från tråden Vikingens benklädnad.

/Vix, moderator.
-----------------------------------------------------------------------------------------

<b>Skalde-Tord</b>
Sweden
Posted - 08 Jun 2007 : 16:43:02

Vet egentligen inte om jag ställer frågan på fel forumsdel, men admin får banna mig om så är fallet.
Iaf, dessa benlindor är ju gjorda i tunt ylletyg, väldigt vackert varpat dessutom, men vart/vad kan man använda för substitut idag, eller går det få tag i benlindor idag?

Även iofs en fråga om pösbyxorna's sömnad, alltså de som slutar vid knäet direkt.
Har sett varianter från Foteviken som har pös till under knät, sen är det som sytt ett rakt byxben ner, vad är det för variant egentligen?
_____________________________________________________________________________________
<b>Vendel</b>
Posted - 08 Jun 2007 : 19:31:23

Om du använder sökfunktionen så hittar du trådar som behandlar såväl benlindor som pösbyxor med benrör.
_____________________________________________________________________________________

<b>Skalde-Tord</b>
Sweden
Posted - 08 Jun 2007 : 19:50:08

Jag måste tyvärr säga att sökfunktionen inte vill genomföras, utan jag får bara en koderror på det.
Dock så fanns det lite grann, dock ej som ger riktigt svar på frågorna under FAQ gällande kläder och textila hantverk.
______________________________________________________________________________________

<b>Mia</b>
Sweden
Posted - 08 Jun 2007 : 20:44:12

Om du söker på t.ex ordet 'benlindor' men bara under 'kläder och textila hantverk' så går det bra och du får massor av bra läsning. Det är när man söker på hela forumet som det brukar tjura (för mig iaf)
Mia
_______________________________________________________________________________________

<b>Mia</b>
Sweden
Posted - 08 Jun 2007 : 20:50:25

Och som tips; visst kan du köpa tjusiga benlindor! säljs på de flesta marknader och här är ett exempel: www.agirshus.com (under Benlindor och band)
_______________________________________________________________________________________

<b>Mjödbjörn</b>
Sweden
Posted - 08 Jun 2007 : 22:04:55

Jennys(på Ägirshus) benlindor är väl värda sina pengar, och hon brukar vara på marknaden vid Foteviken. Hon gör också på beställning om du vi ha eget mönster/färger
________________________________________________________________________________________

<b>Skalde-Tord</b>
Sweden
Posted - 09 Jun 2007 : 01:57:48

Ooh mycket mycket bra det :)
Ännu en site att ha med i länkarkivet.

Hittar nu massor med topics om just byxor, men lite om självaste materialet ändå.
Funkar det med linne tex?
Ylle låter varmt, även om det är tunt sådant.
Och finns det belägg eller skulle det kunnat månne funnits varianter som var mindre "breda" om man så säger.
________________________________________________________________________________________

<b>Mia</b>
Sweden
Posted - 09 Jun 2007 : 10:45:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">:Originally posted by Skalde-Tord

Ylle låter varmt, även om det är tunt sådant.
Och finns det belägg eller skulle det kunnat månne funnits varianter som var mindre "breda" om man så säger.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det låter som om du skulle läsa tråden [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2630"]Ylle om sommaren[/url] [;)]
Vad tänker du ska vara mindre breda, byxor eller lindor?

Inläggav Skalde-Tord » 9 juni 2007, 11:06

Byxorna tänkte jag på faktiskt.
Skalde-Tord

Inläggav Frej » 3 juni 2009, 00:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Hmm... frågan är om man alls hade benlindor till hellånga byxor. Vad det kan vara frågan om är knäbyxor med benlindor.
Sådana har ännu inte dokumenterats arkeologiskt i vikingatida material. Men vi använder å andra sidan Thorsbjergbyxorna från 300-talet som mall för vikingatida långbyxor. Från samma tidsperiod har hittats fler knäbyxor.
Så frågan är om inte många bar knäbyxor, vida och normala, och precis som många bar långbyxor. Thorsbjergbyxorna är högst sannolikt ridbyxor, för övrigt, men utan benlindor.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Har funderat en del kring det här med benlindor till annat än pösbyxor och eftersom det inte skrevs mer efter Mattis svar tänkte jag frågan kunde få en ny vända.
Vad har folk för tankar kring det här?

Enda vettiga anledningen jag kan komma på för att linda smala byxor vore väl för värmens skull. Men ärligt talat känns det lite tveksamt...

Sedan blev jag nyfiken på de där knäbyxorna du nämner Matti, har du nåt tips om var man hittar bild på dem?

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Inläggav Vendel » 3 juni 2009, 11:36

Benlindorna värmer bra och är dessutom snygga. Vi får inte ringakta äldre tiders fåfänga.
Vendel

Inläggav Frej » 3 juni 2009, 13:14

Nä visst, det är snyggt som bara den och jag är bra lockad att ha så själv, men tänkte kolla först om det finns några uppgifter på ifall folk faktiskt använde den kombinationen.
Behöver inte bara vara i sverige utan norge & brittiska öarna ä också intressanta.

Frej

Inläggav Matti » 4 juni 2009, 09:23

Bilder, tja, Margrete Halds bok är ju det enkla svaret.

Det finns en till anledning till benlindor och det är som lätta benskydd vid strid. Brickvävda band kan bli rätt kraftiga och i lager på lager så ger de skydd.
Matti

Inläggav Frej » 4 juni 2009, 11:05

Tack, skall kola upp den boka.

Frej

Inläggav Martina » 4 juni 2009, 11:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Bilder, tja, Margrete Halds bok är ju det enkla svaret.

Det finns en till anledning till benlindor och det är som lätta benskydd vid strid. Brickvävda band kan bli rätt kraftiga och i lager på lager så ger de skydd.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Matti; har du exempel på brickvävda benlindor?? Jag har nämligen aldrig stött på några.

/Martina
Martina

Inläggav Vix Hq » 4 juni 2009, 18:56

Det finns ett par brickvävda benlindor i nån kvinnograv (!) - jag har för mig att det finns en artikel i någon av NESAT-volymerna, men kan inte hitta den just nu... Men de är de enda jag hört om.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Frej » 4 juni 2009, 19:55

Matti, är det Daetgen byxorna du menar?
De ser faktiskt riktigt kul ut, bra också att de verkar va av lite robustare/enklare kvalié. Blir nog till att sy ett par såna.

Frej

Inläggav Jinaum » 2 juli 2009, 22:08

Hej. Håller på med min första dräkt och klippt ut benlindor. Är tunt vadmal. Funderar på om man behöver sitta och kant sy om allting eller om det bara är typ dekoration? Sett flera som har det så men. Vet ju inte
Jinaum

Inläggav Vix Hq » 3 juli 2009, 14:05

Fransar sig inte tyget (vilket det inte borde om det är vadmal) finns det ingen anledning att sy kant annat än för dekoration eller ev. stadga. De flesta fynden av benlindor är vävda i rätt bredd från början så de har ingen sydd kant.

/Vix.
Vix Hq

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk