sömmar och broderier

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

sömmar och broderier

Inläggav Tor » 6 december 2002, 16:57

Hur sydde man på medeltiden. Vilka sömmar? Vilka trådar,
alltid vaxadlintråd? ska denne vara naturligt ofärgad? Och broderier: OM man inte kunde färga linnetråd så lätt, färgade man något annat (ylletråd?)och broderade med? Eller broderade man inte alls?

Vad hade man för nålar? trä? ben?

jag vill ha tips om allt som hör med nål och tråd till!

Mvh Tor

Edited by - Tor on 08 Dec 2002 17:32:02

Edited by - Tor on 08 Dec 2002 17:32:17
Tor

Inläggav Admin » 9 december 2002, 09:59

Hej!

Medeltiden är en lång period, och man har använt olika material och metoder beroende på var man tittar och vilken tid. Om du kan vara mer precis med vad du menar så kanske man kan ta en titt på det faktiska materialet.

Allmäna missförstånd är dock tex att man sydde med stora bennålar (om man försöker ser man dock snart att det är i stort sett omöjligt att komma igenom tyget med en grov bennål), att man inte fodrade plaggen och att man försökte vara "snål" med tyget och bara använde raka enkla tygstycken. Detta stämmer alltså inte.

Jag har själv grävt upp en synål i järn som var i stort sett omöjligt att skilja från en 1800-talsnål i ett vikingatida lager i Sigtuna. Bennålar förekommer också, men de har sannolikt använts som prylar, stylos (pennor) och andra "universalverktyg".

Det går att färga lintråd om man inte tvättar den hela tiden. Det finns medeltida källor på både att man har sytt med ulltråd och lintråd, men oftast saknar fynden trådarna vilket tyder på att man föredragit lintråd (det ruttnar snabbt i jorden).

Stygntyper som förekommit är lika varierande som idag. Men enkelt sagt kan man nog säga att man använt vanliga löpstygn för enkla sömmar och efterstygn för belastade sömmar (under ärmen, baksidan av hosan etc).

Broderier är också väldigt varierande. Det mesta förekommer, ofta i blandtekniker, här finns en hel del bevarat, men såvitt jag vet ingenting från kläder (även om Margareta Nockert säger att det har funnits i sin text till Margareta-boken om Kalmarunionens tid).

Kanske en liten hjälp i alla fall

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Tor » 9 december 2002, 13:55

Jag tänker närmast på 1300-1400 talet. Nåt mellan där. Jag har planerat att sy upp en kjortel i linne att ha under en yllekjortel. min linne kjortel ska vara något längre så man ser broderiet under övertunikan (förstår du?)

Tänkte brodera ett bladmönster p¨underkjorteln Vilket blir bäst, med tanke på att realistiskt sett skulle man nog tvätta underkjorteln någotsådär ofta, skulle en färg säkerligen gå ur, är det då lämplig att brodera med ylletråd istället för lin?

// Tor
Tor

Inläggav Admin » 9 december 2002, 18:30

Hej Tor!

Det plagg du beskriver låter ganska mycket som 1200-tal. Har du någon specifik referens för 13-1400tal?

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Tor » 10 december 2002, 01:34

nae, jag är inte så kunnig. Egentligen inte alls. Blandar mina ideer med andras. och tredjes. MEn det har jag inte. Men det är runt 1300 talet jag höll på med. Lite virrigt. ad ska göras för att ändra till 1300talet, måste allt ändras hela ideén eller bara detaljer? lite historik tack :)

// Tor
Tor

Inläggav Admin » 10 december 2002, 09:18

Njae,

det jag tänkte på var att lång broderad särk/kjortel och en kort surcot över detta är väldigt typiskt för 1100-1200-tal.

1300-tal är mer av delade hosor, lår- eller knälånga kjortlar, mantel, särk osv. Tänk bockstensmannen!

/Henrik
Admin

Inläggav Tor » 10 december 2002, 23:16

Har svårt att förklara, det jag tänker är någon blandning med bockstensmannensdräkt, blandat med egna ideér och lite inspiration med oklara källor. Men Bockstensmannens dräkt lite längre kjortel än de bilder jag sett av bockstensmannen, men som jag sa innan med en längre kjortel under i linne med broderier. Förutom underkjorteln har jag utgått från bockstensmannen. Men lite historiska tips för att inte få den så 1000-1100 tal skulle vara trevligt, eftersom jag kan förlite för att kunna se "felet".

kan du förklara några ord du använde för mej? :

surcot
särk

(((OFFtopic
jaja. Tack för svaren hitills, de har varit till väldigt mycket till hjälp (och kanske givit ett blivande intresse för medeltida historia. Det är spännnande med dräkter från medeltid, jag tyckte det var tråkit tills jag hittade hit, tyckte mest om fantasy(lajv) men jag kanske ändrat mej, lite iaf) )))

// Tor
Tor

Inläggav Tor » 18 december 2002, 19:11

Vad ska man använda för tråd när man broderar? Ska man använda färgat linne? ull? (Om det spelar någon roll: färgen jag ska brodera ska vara grön)
Tor

Inläggav Admin » 18 december 2002, 19:49

Hej!

Ordförklaringar:

Surcot:
http://www.historiska.se/histvarld/artikel.asp?id=21620

Särken är det som bärs närmast kroppen, vanligen ett linneplagg.

Tråd att brodera med kan vara precis vad som helst.

/Henrik Summanen
Admin

Återgå till Kläder och textila hantverk