Köpa tyg

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Nenne » 11 oktober 2006, 15:00

Vi köpte oblekt ylletyg i en ganska tunn kvalitet därifrån. Lanolinbehandlade det i badkaret och det blev ett jättebra tält! Kanske i lite fladdrigaste laget för Ölands Alvar, men det höll tätt för hårdaste strålen på vattenslangen. Visst blev det lite spraydroppar, men absolut inte värre än med det impregnerade linnetyget vi har i vikingatältet.

//Nenne, även hon mycket nöjd med Saxylles personal [:)]
Nenne

Inläggav jossan » 20 oktober 2006, 10:28

Linnetyger finns ju i vanliga tygaffärer oftast. jag var och tog tygprover på dem här en dag och de hade jättefina tyger:)
jossan

Inläggav MICKEH » 12 november 2006, 18:11

Hej
Det finns ett företag i jämtland som säljer svenk tillverkad vadmal i en prima kvalite, kostar 300:-/m.
Kommer att vara med på Hantverkmässan i Stockholm andra advent, om någon är intreserad kan jag ta beställning för leverans på mässan.
företaget heter Lövberga Norra, finns på nätet www.vadmalsklader.nu

Micke[:I]
MICKEH

Inläggav klyka » 11 december 2006, 20:32

Tips:
På Ohlssons Tyger&Stuvar på sveavägen sthlm finns ett fint ylletyg för 180 kr/kg (blir ungefär 130 kr/m) bland stuvarna.
Det är beige med vita sträck vävda i ett rutmönster, men rutorna är inte ifyllda. Ett par ljusblå trådar är invävda också. Ska fixa bild, vill veta vad folk har för åsikter om rutmönstrat och medeltid :)
Tror inte att det är syntetfibrer i, känns inte så... Kan köra eldprovet om någon vill veta :)

Och när man ändå är på sveavägen kan man kila ner till Hemslöjdsaffären som ligger där och köpa lite lintråd ^^ De har en del schysst yllegarn också :)
klyka

Inläggav susanna » 1 november 2007, 12:31

Jag orkar tyvärr inte läsa igenom hela tråden, så jag är oartig och frågar direkt. Förra året förälskade jag mig i ett rött ylletyg och köpte det. Tanken var att ha det som en sen 1300-talsklänning. När jag läste vidare om medeltida tyger insåg jag att detta kanske inte såg så rätt ut. Tyget är väldigt tunnt och fibrerna (?) syns tydligt. Jag vet inte vad vävtypen heter, men det är "varannan-tråd-vävt"... Öh. Den enda typen jag vet vad den heter är kypert och det är det definitivt inte. Tror ni att det funkar som överklänningstyg, eller bör jag använda det till en mindre synlig underklänning?

Om man är sugen på brokadtyg och inte vill köpa visserligen otroligt fint, men svindyrt tyg från handelsgillet, hur fel är det med moderna möbeltyger? Finns det sådana som ser någorlunda rätt ut eller är allt totalt fel?
susanna

Inläggav Vix Hq » 1 november 2007, 23:46

Det är svårt att säga om tyget funkar utan en bild... Hur många trådar per cm är det? På din beskrivning låter det som det är vävt av kamgarn (hårt tvinnade trådar, slät yta, inget fluff). Tunna kamgarnstyger med många tr/cm <i>verkar</i> ha varit vanligare under 1000-1200-talen...vilket inte betyder att man slutade använda dem, men för ett säkrare svar måste ta en djupdykning i mina böcker och det orkar jag inte riktigt. Har för mig att Eva skrev här någongång, någonstans att kamgarnstyger finns med i de skriftliga källorna även från senare medeltid... Tror det var i "Ylle om sommaren"-tråden.

Varannan-tråd-vävt kallas tuskaft (om man är handvävare) eller tvåskaft (om man är maskinvävare).

Med lite tur kan man nog hitta inredningstyger med hyfsat medeltida mönster, men de är ofta i fel material och själva bindningen är sällan "tidstypisk", så det beror på hur petig man är och hur mycket bindningslära man kan [;)]. Det bästa är nog att kika på medeltida mönster och brokadtyger och bilda sig en uppfattning om hur de ser ut och sedan jämföra med vad som finns i affärerna. I lajvsammanhang har jag sett otroligt många soff- och gardintyger använda i kläder, som i mina textilvetarögon ser ut som...soffor och gardiner och inget annat och det är kanske inte att rekommendera för reenactment...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Skalde-Tord » 2 november 2007, 10:17

Lånar då tråden lite och frågar även jag direkt.
Att köpa dessa ylle och vadmalstyger som finns lite överallt, är det något som kan godkännas och är ok i reenactment-sammanhang?
Har redan ett par kjortlar och annat i sådant material.
Trist om jag inte kan bära dessa längre, då jag håller på att rusta upp dem med
diverse band och annat.
Även en fråga om råsiden, då jag har en undertunika i det, är det ok?
Skalde-Tord

Inläggav susanna » 2 november 2007, 11:34

Det är 11 eller 12 trådar/cm. Jag ska försöka hitta det Eva sa om kamgarnstyger då. Tack för tipset!

Hehe. Det var det jag trodde. Det lär väl synas ganska tydligt att tygerna är ämnade för gardiner eller soffor. =) Men det är ju så mycket billigare, så det kan ju vara värt ett försök.

/Susanna
susanna

Inläggav Vix Hq » 2 november 2007, 17:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skalde-Tord</i>

Att köpa dessa ylle och vadmalstyger som finns lite överallt, är det något som kan godkännas och är ok i reenactment-sammanhang?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Allt hänger väl mest på individens/föreningens/uppdragsgivarens krav... Men de flesta inom reenactment köper väl kommersiella ylletyger i affären som alla andra? Mig veteligt är det inte många som spinner och väver sitt eget tyg från grunden. En hobby ska ju inte behöva kosta hur mycket som helst [;)]!

Råsiden är en lurig fråga. På det hela taget var det silkets glans och filamenttrådar som inte behövdes spinnas för att hålla ihop som man eftertraktade under medeltiden, inte det ojämna, oglansiga råsidenet som vi har idag. <i>Men</i> medeltida silke <i>kan</i> ha lite ojämnheter ("slubs") i sig och det finns källor som pekar på silkespill och spunnet silke användes till tyger av sämre kvalitet, åtminstone under senare medeltid/renässans. Exakt hur lika dessa tyger var det vi kallar råsiden, hur spridd användningen var och vad de användes till - det är en annan fråga... [url="http://www.festiveattyre.com/research/silk.html"]Den här[/url] sidan refererar en bok som silkeindustrin i Venedig och diskuterar också lite om vad man hade förr, förhållanden till dagens tyger och vad som kan passa för återskapande.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Anneli » 15 november 2007, 23:27

Korps har en del trevliga sidenbrokader. Om man är ute efter billigare brokadtyg. De tar 195:-/m. Handvävt men inte helt och hållet siden, utan en liten del syntet, vet inte exakt hur mycket, men de ser schyssta ut, åtminstånde i mina lajvarögon.
Anneli

Inläggav Vix Hq » 16 november 2007, 18:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anneli</i>

Korps har en del trevliga sidenbrokader. Om man är ute efter billigare brokadtyg. De tar 195:-/m.

Hellre än att dissa helt säger jag som vanligt: titta på medeltida mönster och original för att skapa en egen uppfattning. Men låt i alla fall de [url="http://en.wikipedia.org/wiki/Paisley_pattern"]Paisley[/url]-mönstrade tygerna stanna utanför medeltiden, där de hör hemma!!!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav susanna » 18 november 2007, 15:37

Haha! Men de var ju fina i alla fall! =)
Det är tur att det finns folk som är villiga att dela med sig av sina kunskaper.
susanna

Inläggav Chessan » 6 december 2007, 06:39

Jag har tänk att sy en cothardie (jag vet att det råder begrepsförvirring, jag syftar på en figurnära kjortel) 1350-1400-tal. Jag vill göra allt rätt så långt jag kan då jag har planerat att handsy den så undrar jag vad för sorts vävteknik som var vanlig då. Och hur tyget bör se se ut, när jag har läs här låter det som om det är vanlig med vakade tyger, men det var 1400-tal så det kanske inte gäller den perioden jag tänkte sy, men å andra sidan ligger de nära varanndra så det kan ju vara tänkbart. jag har också läst att har man förtunnt ylle till tajta kläder så töjer det sig, hur tjockt behöver det vara? jag vill kunna använda den på sommaren så jag vill ha tunnas möjligt, men utan att den föjer sig.
Chessan

Inläggav Iwhy » 6 december 2007, 10:26

När nu korps "sidenbrokader" varit på tapeten kan jag ju passa på att varna för dem.
Jag köpte tre små bitar att kanta med under medeltidsveckan, och jag hittar inte en tråd i något av de tre tygerna som är något annat är plast. Vart sidentrådarna gömt sig vet jag inte. Det är ju förståss möjligt att det kanske finns lite siden i något eller några av de tygerna jag _inte_ köpte, dock.
Testat med brännprov och klorin på dels hela bitar av tyget, och dels alla trådfärger för sig. Mailade korps om det hela tidigare i höstas, men jag ser att de tyvärr inte ändrat sina texter på hemsidan...
Iwhy

Inläggav Martina » 6 december 2007, 13:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Chessan</i>

Jag har tänk att sy en cothardie (jag vet att det råder begrepsförvirring, jag syftar på en figurnära kjortel) 1350-1400-tal. Jag vill göra allt rätt så långt jag kan då jag har planerat att handsy den så undrar jag vad för sorts vävteknik som var vanlig då. Och hur tyget bör se se ut, när jag har läs här låter det som om det är vanlig med vakade tyger, men det var 1400-tal så det kanske inte gäller den perioden jag tänkte sy, men å andra sidan ligger de nära varanndra så det kan ju vara tänkbart. jag har också läst att har man förtunnt ylle till tajta kläder så töjer det sig, hur tjockt behöver det vara? jag vill kunna använda den på sommaren så jag vill ha tunnas möjligt, men utan att den föjer sig.

Jag skulle rekommendera dig ett tunt, hårt valkat ylletyg. Ju hårdare valkat ett tyg är, destå stummare och stadigare blir det. Rekommenderar Eva I Anderssons "Kläderna och människan..." för en bra genomgång av tygkvalitéerna i medeltidens Sverige och Norge.

/Martina
Martina

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk