Köpa tyg

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Charlotta » 22 januari 2003, 17:28

Tack för informationen Martina!
Eva har mailat och erbjudit sig att skicka en mindre avhandling om vad som är så fel med Sofias mönster, så jag har någonting att se fram emot att läsa...
Jag håller med dig om att det är dumt att göra mönstret i S, M och L, och jag har svurit över det en del jag också (men mest över avsaknaden av trådriktning, men det kanske man inte brydde sig om på medeltiden). Men det är ett av problemen med mönster överhuvudtaget (särskilt om man är längre eller kortare än "standard"), och även med vanliga kläder faktiskt. Jag har hittat ett mönster på en cotehardie där man skulle utgå från sina personliga mått och faktiskt sytt en klänning efter det, men problemet med det mönstret var ärmkullen, som efter nödvändiga justeringar av klänningens passform blev för stor och fick rynkas fast, så att jag nu har en relativt medeltida klänning med något som närmast kan beskrivas som puffärm...vilket inte är särskilt historiskt korrekt. Därför är jag mycket intresserad av den där länken...
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Charlotta » 22 januari 2003, 17:30

Äsch, nu glömde jag ju en av de viktigaste sakerna: vad gör jag istället för infodringarna (som jag för övrigt är helt och hållet hjärntvättad att man alltid ska ha eftersom jag sytt rätt mycket moderna kläder), ska jag bara fålla direkt?
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Lena » 22 januari 2003, 18:12

Hej Charlotta!

Bry dig inte om infordringar, utan bara fålla som vanligt. Har du anlag för petnogahet och historisk korrekthet, samt tycker om att sy för hand, alternativt inte vill ha maskinsydda fållar, så kan du kolla på mailinglistan Authentic SCA (http://groups.yahoo.com/group/Authentic_SCA), där Heather Rose Jones - en mycket kunnig dam - har lagt in en fil som heter Archaeological sewing techniques, där hon tar upp alla sorters sömmar som har använts på arkeologiskt funna plagg.

Vad gäller bra medeltida mönster, så rekommenderar jag Kass McGanns nybörjarsida (http://www.reconstructinghistory.com/beginners), som är ett generellt mönster för ca 1100 - 1:a halvan av 1300-talet.

Vill man ha "överkurs", så har danska nationalmuseet mönster som bygger på några av Herjolfsnesdräkterna (slutet av 1300-talet - början av 1400-talet). Kan köpas via nätet (http://www.natmus.dk/shop) och säkerligen också på andra muséer i detta landet.

/Lena
Lena

Inläggav Admin » 22 januari 2003, 19:16

Jones´artikel kan man också hitta på (den är inte tillgänglig om man inte är medlem på listan):

http://www.virtue.to/guest_authors/arch ... ewing.html

Själv förhåller jag mig dock lite frågande till vad som diskuteras på epostlistan "Authentic SCA", men ett eller annat guldkorn går helt säkert att finna! [:)]

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Lena » 22 januari 2003, 23:13

Jo, artikeln finns även på Cynthia Virtues hemsida, men då utan förklarande bilder! Man kan ju gå med på listan, titta på (ev. skriva ut) artikeln, och sedan gå ur.

Vad gäller Authentic_SCA, så är det en pratig lista, med mycket amerikansk dominans. Det finns mycket kunnigt folk där, men som sagt, det gäller att hitta guldkornen bland det sociala snacket.
Om ni blir medlemmar, sätt inställningarna på websida, och inte e-mail! Tjugo poster om dagen är inte ovanligt.

/Lena
Lena

Inläggav Martina » 23 januari 2003, 20:29

Byter tillbaka ämnet från cotehardier till tyg för en liten stund. Det är nämligen så att jag på min praktikplats råkat hitta ett ganska stort lager utav kamgarnstyger, undangömda bland bomull och polyester! Att supertunna ylletyger av kamgarn användes under vikingatiden vet jag om, men därefter? Främst är jag intresserad utav 1400-talet. Tjocka, tätvalkade tyger nämns ofta, men aldrig tunna, ovalkade.
Melton i all ära, men Hantverkslägret är ganska svettigt redan i linne!

MVH

/Martina
Martina

Inläggav Eva Andersson » 23 januari 2003, 21:13

Medeltida kläde var mycket riktigt hårt valkat, men det var inte tjockt och klumpigt, utan överskuret många gånger och smidigt, detta syns väldigt tydligt på hur kläderna faller på t ex flamländska illuminationer. Det är faktiskt ett av de problem som jag har med många av de valkade tyger som man kan köpa; de är mer lika vadmal och vanligen inte överskurna. De är lämpliga till enklare kläder och i viss mån ytterplagg. Tunnare valkade tyger är ju t ex den typ av ylleflanell som används i kostymer och dräkter, men de är naturligtvis inte alls lika fina som det medeltida flamländska klädet.
Men även icke-valkade tyger var vanliga under medeltiden som t ex kamlott (inte av kamelhår)sartitum (ett halvylle)och framför allt sayan.

Jag handledde för ett par år sen en student vid Väfskolan som undersökte sigillpåsar på riksarkivet och där var det vanligt med tyger i ovalkat och oruggat ylle i både kypert och tuskaft (även ruggat tyg förekom). Trådtätheten varierade mellan ca 10-20 trådar/cm. Dessa påsar är troligen tillverkade från rester efter klädsömnad och åtminstone två av dessa var från 1400-talet, en indigoblå och en mörklila med varp på 13 resp. 11 trådar och inslag på 13 resp 9-10.

Jag inser att ditt tyg är mycket finare än så, men kamgarnstyger av hög kvalitet användes under medeltiden så jag tycker att du med gott samvete kan använda det. (Finns det mer? Är det till salu?)

Eva
Eva Andersson

Inläggav Martina » 23 januari 2003, 21:24

Hej Eva!
Tack för hjälpen, nu blev jag glad!
Jag praktiserar på en tygaffär, så visst är tygerna till salu! Jag har hittills hittat svart, mörkgrått, brunt, beige, kornblått, blått, ljusgulmedrosapluttar och några till som jag måste elda på innan jag är riktigt säker. De kostar 99:-/m och om du vill kan jag skicka tygprover.
Idag har jag förresten plockat fram kamgarner och entrådigt lingarn, och igår packade jag upp lovikkan! (Gissa om jag trivs[:D])

MVH

/Martina
Martina

Inläggav Todd » 23 januari 2003, 21:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

Jones´artikel kan man också hitta på (den är inte tillgänglig om man inte är medlem på listan):

http://www.virtue.to/guest_authors/arch ... ewing.html

Själv förhåller jag mig dock lite frågande till vad som diskuteras på epostlistan "Authentic SCA", men ett eller annat guldkorn går helt säkert att finna! [:)]

/Henrik Summanen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

"Authentic SCA" ? Vilket av nedan "hitte på" länder tillhör de månne?
AnTir,Ansteorra,Artemisia,Atenveldt,Atlantia,Æthelmearc,Caid,Calontir,Drachenwald,Ealdormere,East Lochac,Middle Meridies,Outlands,Trimaris,West

För att kompletera det absolut enda historiska guldkorn som jag lyckades hitta , Jones givetvis, så undrar jag om man i övrigt inte får bättre käll ref. från nedan länk.

http://www.excaliburlasvegas.com/index2.php

Mvh
Todd [:D][}:)]
St Olofs gille
Todd

Inläggav Martina » 25 januari 2003, 17:20

Med den här länken som bas sydde jag min cotehardie:
http://sca-garb.freeservers.com/article ... irtle.html

MVH

/Martina
Martina

Inläggav Charlotta » 25 januari 2003, 19:16

Tack! Verkar vara en rätt så bra beskrivning, men jag saknar en beskrivning av ärmarna (kan man ta en vanlig ärm från ett mönster tro?) och undrar om det stämmer rent historiskt om man sätter i kilar i den (om den ska användas som överklänning). Man får lätt uppfattningen att det satt kilar i det mesta, men är det så?
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Tuzzeluzz » 26 juni 2003, 17:46

En fråga bara.

vet nån hur mycket tyg man kan tänkas behöva till en medeltidsklänning dom är hellång och har trumpet ärmar.
aven 8 st kilar..

//anna igen [;)]
Tuzzeluzz

Inläggav Lena » 26 juni 2003, 18:28

Tja, det beror mycket pa vilket monster du anvander, hur lang du ar, och hur langa kilarna ar. Mitt knep ar att rita upp monstret i skala pa millimeter-papper och sedan pyssla runt for minsta mojliga atgang. Nu anvander jag mig mycket av rektangel/triangel-monster, sa det blir inte sa knepigt da. Som jamforelse, behover jag (160 cm lang) ca 2,5 m for att sy en hellang kjortel med bysthoga kilar (4 st) och raka armar.

Lycka till med syendet!
Lena
Lena

Inläggav Tuzzeluzz » 26 juni 2003, 18:50

hej tack för svaret.. joo jag får klura lite på det :) ha det gött

Anna igen[:D]
Tuzzeluzz

Inläggav my_mmy » 26 juni 2003, 23:24

angående kamgarn så är grönlandsklänningarna förvånansvärt tunna och ovalkade. de har definitivt fått mig att se på den typen dräkt helt annorlunda. hugg du de tygerna så snabbt du kan!

angående authentic_SCA så finns det faktiskt folk intresserade av historisk korrekthet som trots detta leker med SCA. Vi har inte alla tillgång till re-enactment groups, och här i Auckland är det faktiskt så att den lokala SCA gruppen är den mest autentiska av alla de medeltida, och den grupp som folk "växer upp" till att gå med i när de slutar leka Xena. Visst, vi har en påhittad struktur, och vi har inga minimi krav, men där är heller inga maximi krav, så hur långt man går är helt upp till individerna.

Och jag kan garantera att vår lokala SCA grupp inte har några "bevingade" vikingar, som vi såg i en tidigare tråd.

/maggie
my_mmy

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk