[quote]Originally posted by Eva Andersson[/i]
"Å andra sidan är det just att de är så tunna som gör SKs tyger till såna perfekta sommartyger, hur ofta hittar man 100% ull som är lika svalt som linne att ha på sig?
Jag tror nog att det ska funka att sy en mellanklännign i SKs tyger, men att du bör fodra livet med ett stadigt linnetyg t ex."
Häromveckan beställde jag svart ylletyg från Saxylle, inte till medeltidskläder utan till en slängkappa-som-man-har-utanpå-en-frack. Det var jättetunt, alldeles för tunt för detta syfte, så jag fick dra iväg till Sundbyberg (helt och hållet mitt eget fel eftersom jag var för sent ute för att vänta på tygprover och köpte tyget osett trots varningar från personalen- men nu har jag material till massor av svepande långkjolar

.
Hur som helst: Kunde man verkligen väva ylletyger på medeltiden som var en bråkdels millimeter tjockt och alldeles slätt? Går det att handspinna så tunn ylletråd? Eller tillhör det på HV ganska frekvent omtalade lämpliga Saxylle-yllet inte Saxylles tunnaste yllen (jämfört med det bråkdelsmillimetertjocka jag köpt)?
Funderade eftersom jag också tänkt köpa tyg därifrån till en medeltidsklänning.
Mvh
/Evelina