Köpa tyg

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Visminna » 21 oktober 2004, 08:26

Tack för alla tips, Skroten ska jag ringa nu när jag hittat igen vilka de är =), lyckades också få tag på Harrys arbetskläder (som skulle skicka prover). Det visade sig att deras hemsida var nerlagd (tillfälligt eller permanent vet jag ej) men att det gick att ringa till dem. Nu väntar jag med spänning på alla tygprover och kataloger och håller tummarna för att det ska finnas med någon lite lagom klarröd vadmal =)
Visminna

Inläggav ida » 21 oktober 2004, 12:13

Visminna: Har du kollat med Gudbrandsdalen? De har folkdräktsylle; kläde, vadmal och annat i en del klara färger.
http://www.gu.no/maindesign.asp?aid=743&gid=435
ida

Inläggav Visminna » 21 oktober 2004, 12:40

Nej -rusar dit och kollar, och konstaterar att mycket goa tyger hade de men inte röd vadmal, nåja det var en länk som ändå kan bli användbar så småningom i andra projekt *ler* Tack!
Visminna

Inläggav solljuset » 23 november 2004, 11:43

Ikea (åtminstone här i Linköping) rear just nu ut mörkblått ylletyg för 49 kr metern istället för 149 kr... passa på...
solljuset

Inläggav eskimonika » 23 november 2004, 17:19

Visminna, om du inte har köpt vadmal än: jag vet faktiskt inte vad det är för skillnad på vadmal och annat tjockt filtat ylle. Furulunds har röd "kappull" för 190:-/m. Det är ren ny ull, så kanske trevligare än syntetblandad vadmal?
eskimonika

Inläggav mackan » 20 juni 2005, 16:16

Hej på er!Jag vet ett ställe där man kan köpa vadmal/ylletyg till tält och kläder. www.harrysarbetsklader.se. Dom har varuprov som dom kan skicka både på ylletyg och linne.

Hejdå...
mackan

Inläggav Evelina » 25 oktober 2005, 22:35

[quote]Originally posted by Eva Andersson[/i]
"Å andra sidan är det just att de är så tunna som gör SKs tyger till såna perfekta sommartyger, hur ofta hittar man 100% ull som är lika svalt som linne att ha på sig?
Jag tror nog att det ska funka att sy en mellanklännign i SKs tyger, men att du bör fodra livet med ett stadigt linnetyg t ex."

Häromveckan beställde jag svart ylletyg från Saxylle, inte till medeltidskläder utan till en slängkappa-som-man-har-utanpå-en-frack. Det var jättetunt, alldeles för tunt för detta syfte, så jag fick dra iväg till Sundbyberg (helt och hållet mitt eget fel eftersom jag var för sent ute för att vänta på tygprover och köpte tyget osett trots varningar från personalen- men nu har jag material till massor av svepande långkjolar :).

Hur som helst: Kunde man verkligen väva ylletyger på medeltiden som var en bråkdels millimeter tjockt och alldeles slätt? Går det att handspinna så tunn ylletråd? Eller tillhör det på HV ganska frekvent omtalade lämpliga Saxylle-yllet inte Saxylles tunnaste yllen (jämfört med det bråkdelsmillimetertjocka jag köpt)?
Funderade eftersom jag också tänkt köpa tyg därifrån till en medeltidsklänning.

Mvh
/Evelina
Evelina

Inläggav Sara Lodin » 26 oktober 2005, 00:32

En affär där jag har fyndat är Dollys på nortullsgatan i stockholm. Dom har ylle, köpte en jättefin "hårt" mossgrynt ylle för 120 kr. m och ett glesare ylle som var bra i sommras för 90 kr m. Dom har inget specialurval men dom har nästan mer färg en på sumpan som har mest grått. Såg olika rutiga tyger på Dollys också.

sara
Sara Lodin

Inläggav tesselesse » 26 oktober 2005, 07:18

Hmmm... hur i all världen hittar jag mönster till medeltida kvinnodräkter?

Jag kan inte sy och konstruera mönster så jag behöver ett färdigt mönster som är enkelt att följa.

Mvh/T

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

Smidefix

Du kanske tror att mönstren från Sofias atelje är förenklade medeltida mönster. Det kan man inte lita på. Jag vet en hel del som är fel, och resten har jag inte sett några referenser på, så det litar jag inte på heller. Deras mönster är bra om man vill ha samma historiska kvalitet på sina kläder som de flesta har på medeltidsveckan på Gotland och i de flesta filmer, men vill man ha korrekta kläder ska man inte lita på dem.

Mitt förslag till dem som ännu inte har intresset av att göra avancerade handsydda kläder är att göra enkla korrekta kläder. Att göra en enkel men korrekt särk eller kjortel (det medeltida ordet för tunika) är inte svårare än att följa mönstren från Sofias atelje. Om du sedan får ett intresse för att göra mer avancerade korrekta kläder kan du redan grunderna. Har du bara sytt från Sofias mönster tidigare måste du lära om från början.

Vill du ha ett enkelt korrekt mönster på eh herrdräkt från 1300-talet rekommenderar jag Bockstensmannens dräkt. Mönstret kan man köpa på många museer.

När det gäller maskinsömnad tycker jag ditt argument att de skulle sytt på maskin om den hade varit uppfunnen är ganska ogenomtänkt. Hade de haft bilar hade de kört bil, hade de haft elektrisk spis hade de inte lagat mat över öppen eld, och då är det inte medeltid längre.

Orkar man inte sy allt för hand tycker jag i alla fall att man bör sy fållarna vid halslinning och ärmöppningar för hand. Det är inte särskilt jobbigt, och ger ett mycket bättre utseende.

Karin (som vill mer än jag orkar)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tesselesse

Inläggav Lena » 26 oktober 2005, 08:29

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by tesselesse</i>

Hmmm... hur i all världen hittar jag mönster till medeltida kvinnodräkter?

Jag kan inte sy och konstruera mönster så jag behöver ett färdigt mönster som är enkelt att följa.

Mvh/T

http://www.handelsgillet.se

Annars kan du använda bockstensmönstret och bara förlänga den så den blir vad-/ankellång.

/Lena
Lena

Inläggav Vix Hq » 26 oktober 2005, 10:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Evelina</i>
Kunde man verkligen väva ylletyger på medeltiden som var en bråkdels millimeter tjockt och alldeles slätt? Går det att handspinna så tunn ylletråd? Eller tillhör det på HV ganska frekvent omtalade lämpliga Saxylle-yllet inte Saxylles tunnaste yllen (jämfört med det bråkdelsmillimetertjocka jag köpt)?

Jupp, det kunde man - det är snarare så att vi idag har svårt att få tag i tråd som är så tunn och framförallt så välspunnen som <i>en del</i> av den medeltida handspunna tråden var. Sedan går det ju mode i vilket tyg som var mest poppis under vilken tid. Det tunnaste av Saxylles tuskaftstyger har ca 20tr/cm och det är inte en ovanlig täthet bland de arkeologiska fynden. Men det har det skrivits om mer [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2630&whichpage=1"]här[/url]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Katinka » 30 maj 2006, 14:00

Jeg trenger å sy en kappe til kalde sommerkvelder på diverse markeder vi skal på i år. (Jeg var med for første gang i fjor og fant ut at det var en stor mangel.) Jeg bor i Oslo, og nå har jeg trålet stoffbutikkene her for å finne et stoff jeg liker og har råd til, men uten å lykkes. Siden jeg helst skulle hatt kappen ferdig før 10. juni er det ikke aktuelt å bestille fra nettbutikk nå (prosessen med å først få stoffprøver og så få det bestilt og sendt tar alt for lang tid...).

Jeg skal til Stockholm i helgen, og lurte da på om noen kjenner til gode og helst billige stoffbutikker der? Det bør være rimelig sentral beliggenhet for vi har ikke tilgang på bil, og jeg tror ikke familien blir så glad hvis jeg bruker hele lørdag på å reise langt avgårde for å kjøpe stoff [;)]

Jeg har plukket med meg navnet Sundbybergs Textilcenter fra denne tråden, men er usikker på om det er lett å komme seg dit (vi bor i Vasastan).
Er det ellers noen hete tips?

Katinka

PS. Jeg trenger tips om butikker jeg kan besøke, ikke nettbutikker... Men om de har en nettside jeg kan kikke på før jeg drar er det selvsagt bare en fordel [:)]
Katinka

Inläggav Vendel » 30 maj 2006, 16:27

Så här hittar du Sundbybergs textilcentrum:

http://www.textilcentrum.se/index.php?id=contact

Sidan har inte uppdaterats på hur länge som helst men affären ligger kvar på samma ställe.

Det är väldigt olika hur fina tyger man hittar här, men jah brukar ialla fall alltid hitta några tyger jag vill ha. Dessutom är priserna svåröveträffade.
Vendel

Inläggav Katinka » 31 maj 2006, 10:15

Takk for tilbakemelding! Jeg skal ha det i bakhodet, men det virker som det er et stykke å reise, selv om det går bane dit.

Men er det ingen som kjenner til en bra stoffbutikk i Stockholm sentrum?

Mvh
Katinka
Katinka

Inläggav Anna-Carin » 31 maj 2006, 10:54

Tyvärr har minst en bra tygbutik i centrala Stockholm har lagts ner de senaste åren. [:(]

En kedja som finns nu är Ohlssons Tyger & Stuvar, de har en butik på Gamla Brogatan 26 och en annan på Sveavägen 34 (men jag hittar inte butiken på Sveavägen i telefonkatalogen, kanske har den bytt ägare igen). De har ett ganska "genomsnittligt" sortiment.

På gångavstånd från de butikerna finns Sidencarlson på Drottninggatan 80, de har mycket sidentyger men även annat; en lite dyrare butik.

Dollys Tyger, som Sara nämnde lite högre upp i tråden, ligger på Norrtullsgatan 21, nära Odenplan.
Anna-Carin

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk