Köpa tyg

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Heidi » 31 maj 2006, 10:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Katinka</i>

Jeg bor i Oslo, og nå har jeg trålet stoffbutikkene her for å finne et stoff jeg liker og har råd til, men uten å lykkes.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har du prøvd Stoff og Stil utenfor Drammen? De har endel ull hvis du kan akseptere 30% innhold av polyester. Av og til kan man ha flaks og finne stoffer de ikke har i katalogen også.

mvh
Heidi
Heidi

Inläggav Katinka » 31 maj 2006, 11:55

Heidi: Jeg har dessverre ikke tid til å dra til Drammen (full jobb, to unger, deltidsutdannelse, og forberedelser til en svært hektisk sommer setter en stopper for det [:p]), og jeg vil helst ikke ha polyester i ullen...
Dessuten synes jeg ikke ullutvalget deres var av det aller beste sist jeg var der (for et par år siden). Stoffene var for harde og stive for min smak...

Anna-Carin: Takk for tipsene! Dollys høres ut som et utmerket sted å begynne, siden faren min bor rett ved Odenplan. Så kan jeg heller dra ut til Sundbyberg etterpå hvis de ikke har noe der.

Takker og bukker for alle tilbakemeldinger!

Katinka
Katinka

Inläggav ragnhild dalheim » 31 maj 2006, 13:50

Stoff og stil har et utvalg som varierer mye, men de har mye veldig fint innimellom. Hvis du så det de hadde for noen år siden, kan jeg nesten garantere at de fleste stoffene de har der nå er noen helt andre.
ragnhild dalheim

Inläggav skogstrollet » 17 augusti 2006, 09:23

Ikea verkar inte sälja linne eller ylletyg nu. Så jag vill ha fler tips på bra tygaffärer för den mindre seriösa sömmerskan .[8)]

Jag undrar vad som är normalpriser för olika tygsorter.
Linne har jag sett på marknad från 60 kr/m och i affär för 120 kr

Tyg till struthätta kostade 290 kr/m på marknad och jag har inte sett det i affär. Är det vadmal som gäller?

Ylle har jag inte sett över huvud taget. Var finns det och till vilket pris?

Tacksam för hjälp!
skogstrollet

Inläggav Vix Hq » 17 augusti 2006, 11:34

Ylle - allt från 10 kr/m till 400 kr/m eller mer. Runt 100 kr/m kan sägas vara ett bra pris. Ofta finns det mer eller mindre polyester i yllet då, men hur man ställer sig till det är ju individuellt.

Linne - allt från 45 kr/m till 350 kr/m. 70 - 80kr/m är bra priser tycker jag och ibland är tygerna i den prisklassen riktigt bra.

Saxylle (http://www.saxylle.se/ och Affärn (http://www.affarn.se/) i Borås, Skroten i Kinna (http://www.skroten.se/start.php är ställen att kolla upp. Sök på Saxylle här på forumet så får du upp mer info om vad de har att erbjuda.

Handelsgillets lite billigare ylletyger och linnetyger ligger i princip på samma priser som många av de "vanliga" lågprisaffärerna (135 kr/m för ylle, 75 kr/m för linne) och då slipper man ull-polyestern också!

Du behöver inte ha just vadmal till en struthätta, det går bra med vanliga ylletyger också. Personligen tycker jag att den tjockare varianten av vadmal är för tjock för struthättor (struten står rakt ut! [;)]!)

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Daniel G » 18 augusti 2006, 06:57

För de som bor lite mer norrut så kan jag rekommendera Wahlman Textil - Import AB i Gnarp.
E-post: wahlmantextil snabela telia punkt se

Ganska bra utbud på ylle och linne och hyfsade priser.
Daniel G

Inläggav Rin » 18 augusti 2006, 10:43

Som Vix redan var lite inne på är Handelsgillets priser ett ganska bra mått. Kostar det mer än deras priser är det ohemult dyrt och kostar det mindre än deras billigaste är det ett schysst pris.
Sedan får man ju tänka lite på vad det är för kvalitet på de olikatyger man jämför. Om du hittar ett fint valsat "vadmalstyg" med polyesterinslag för 250 så är det visserligen billigare än Handelsgillets Melton men då måste man ju fråga sig själv om priset eller kvaliteten/korrektheten är viktigast. Själv har jag gjort både det ena och andra valet vid olika tillfällen.

Om man har tillgång till en förening (alt företag) att beställa genom så är [url="http://www.textilhuset.se"]Swelogent[/url] ett bra alternativ till lite billigare tyger, inte jättebilliga men ändå.

I denna [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=542"]tråden[/url] nämns ytterligare tygförsäljare.
Rin

Inläggav Karin » 20 augusti 2006, 16:01

Mina favoriter när det gäller att köpa tyg är http://handelsgillet.se/tyger.htm och http://www.korps.se/ .

Handelsgillets kostar visserligen lite mer pengar men deras tyger har en bra kvalitet och håller därför längre.

För "den mindre seriösa sömmerskan" som Skogstrollet skriver kanske Korps passar bättre. De har många fina ylletyger som är härliga att känna på. Jag kan dock inte uttala mig om kvaliteten. De är riktigt billiga på linnetyg, men jag tycker att kvaliteten på det inte riktigt passar till huvudbonader och annat finare. Korps har nyligen flyttat till Söderköping där de har en jättefin butik.

För huvuddukar brukar jag köpa tunna linnestuvar på Olsons tyger och stuvar.

Karin
Karin

Inläggav Heidi » 10 oktober 2006, 09:14

Har Saxylle vanligvis bare <u>tynne</u> ullstoffer? Grunnen til at jeg spør er at Harrys Arbetskläder har et vadmelsstoff som skal komme fra Saxylle. Men sidene til Saxylle er ikke særlig informative.

Jeg jakter på ullstoff til teltduk, er Saxylle et alternativ?

Heidi
Heidi

Inläggav Eva Andersson » 10 oktober 2006, 14:29

Saxylle väver bara tunna yleltyger själv vad jag vet och det passar inte så bra till tält.

/Eva
Eva Andersson

Inläggav Martina » 10 oktober 2006, 16:18

Jag köpte ett lite grövre, randigt där förra året som blev till byxor. Det var fortfarande tunt, men inte så jättetunt som det mesta andra de har där. Det bästa är ju att ringa och prata med dem. Heidi, är du bra på svenska?!!

/Martina
Martina

Inläggav Heidi » 11 oktober 2006, 07:27

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Heidi, är du bra på svenska?!!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ikke spesielt god nei, men jeg kan prøve [:)]
Takk for tipset. Ellers skal jeg bestille prøver fra Korps, de har ullstoff til 100 kroner meteren. Vadmelsprøver fra Harrys Arbetskläder er også på vei. Er nødt til å finne noe forholdsvis rimelig, for jeg skal ha 40 meter. Kan leve med litt syntet iblandet hvis det fortsatt ser ut og kjennes som ull.

mvh
Heidi
Heidi

Inläggav Åsa vävare » 11 oktober 2006, 09:35

När jag var på Saxylle i våras hade de ett grovt tuskaftat tyg, med syntet i. Jag tror det var ett möbeltyg och att det behandlats på något sätt - kanske mot väta. Det fanns i naurfärgat, ljust grått. Kanske det kan vara något, men det blir nog ett tungt tält. Men tyget såg trevligt ut.
Åsa vävare

Inläggav Martina » 11 oktober 2006, 09:54

Saxylle är över lag väldigt trevliga att ha och göra med, kundvänliga och flexibla!
Martina

Inläggav Åsa vävare » 11 oktober 2006, 10:26

Och jättekul att besöka. I våras fick jag följa med in på nästa lager. Det finns massor. Tyvärr mest av de tunna och i "kostymfärger". Men ibland gör man fynd av andra ylletyger. det är bäst att ha bil med sig.

Det blev också "lite" garn - tunnt, tunnt helylle. På något sätt ska det i vävstolen!

De är jättehyggliga och sänder gärna prover. Det bästa är att säga att det är tyger till vikinga- och medeltidskläder man är ute efter. Då sänder de just de tygproverna. Eller grovt ylletyg till tält!
Åsa vävare

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk