Ang. Historiska Världars mönster för Påsbyxor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Ang. Historiska Världars mönster för Påsbyxor

Inläggav Ragnar » 21 december 2002, 15:22

Hej, angående mönstret på påsbyxorna är jag lite fundersam vad gäller grenen (kilen)(nr:A) Skulle man kunna få ett exempel på måttet där till förhållandet av de andra måtten? (bredden i midjan)
Jag är själv inte särskilt van vid att tyda mönster [xx(]
Ragnar

Inläggav Admin » 7 januari 2003, 23:17

"A" refererar till platsen för sammanfogning, inte till mönsterbiten i sig. Som du ser finns A, B och C med också på andra ställen i skissen, t ex på byxbensdelen.

Längden på "kilen" som löper mellan bakstycket och hela vägen till den främre öppningen är måttet mellan A och C. D v s den "svängda" biten på byxan. Det här mönstret är lite knepigt att förstå eftersom det inte är självklart var alla "hörn" av mönsterdelarna ska passas in, men om man lyckas får man en mycket bra byxa!

/Henrik Summanen
Admin

Inläggav Angus Maciomhair » 20 januari 2007, 20:09

Lite flyttade inlägg från olika trådar på samma ämne

Lord_Garm
Posted - 21 Feb 2006 : 12:01:33
hur sätter man ihop dom där Vikinga påsbyxorna? Hur sitter dom därbittarna det står "Ett ben, klipp två delar " på ihop?

Vendel
Posted - 21 Feb 2006

De här byxorna kan vara lite mariga att tillverka. HV:s hemsida gör det inte helt klart att byxbenen skall vridas. Kolla in thorsbjerg-byxorna på den här sidan:
http://www.vikingagevessels.org/documen ... othing.pdf

påsbyxorna på HV:s dräktsida är konstruerade på samma sätt som de här byxorna. Observera att du ska sammanföra symbolerna med varandra (ringar och stjärnor).

Kolla gärna in alla andra trådar om påsbyxor som finns i det här forumet (använd sökfunktionen).

Lycka till!

Nina Sjöberg
Posted - 20 Jan 2007

Vi håller på att sy ett par påsbyxor efter mönstret på HV. Vi har nått dithän att vi förstorat och klippt ut alla mönsterdelar i papper och knåpat ihop kilarna i grenen. Men sedan fastande vi på några detaljer. Och nej, vi har inte klippt i det fina ylletyget än utan vill först ha ett fungerande mönster som vi förstår. Jag använder nu bokstäverna från mönstret och hoppas att någon mer erfaren sömmare kan svara på några frågor.

Ska framkilen vara så lång att den når ända upp till linningen vid C eller slutar den en bit nedanför? När vi följt mönstret så når den nämligen inte ända upp, men det kanske inte är nödvändigt, för tyget når ju sannerligen runt midjan ändå.

Vi tolkar det som att den vidare nederkanten på bakkilen sys ihop med framkilens breda bakända och A-delen av benet, så att man får kilen och de två A-delarna i grenen och dessa fästa mot bakilen. Frågan är då hur själva benet ska gå ihop. Syr man ihop den helt raka delen bak (från B och nedåt) med den helt svängda delen fram? Och ska då längden gå ihop nedtill? Det gör den inte för oss.

Eller har vi knåpat ihop det helt galet?

Hoppas på hjälp!

Nina

****slut på flyttade inlägg****
Angus Maciomhair

Inläggav Nina Sjöberg » 21 januari 2007, 08:48

Varmt tack! Jag har faktiskt försökt hitta informationen här på sidan, men inte lyckats med sökfunktionen utan istället gått genom FAQ-sidan där jag normalt brukar hitta svar på allt jag undrar över. [:)]

Men nu har en vänlig själ rotat fram svaret medan vi och vår 8 månader gamla dotter sovit, så nu får hon väl hjälpa mig när jag vågar klippa i tyget. Och alltså syr ihop benet vridet. Efter att ha förlängt framkilen så att den når runt hela svängen mellan A och C. Svaren fanns ju på båda mina frågor. Det ska verkligen bli spännande!

Nina
Nina Sjöberg

Återgå till Kläder och textila hantverk