1300-talsdoubleten?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

1300-talsdoubleten?

Inläggav Djingis Khan » 11 januari 2008, 00:21

Håller på med lite research kring den doublet/tröja från 1300-talet slut som jag tänkt sy framöver. Har dock lite problem med att hitta avbildningar i dåtidens konst. Vad säger ni som är insatta, knäpptes doubleten alltid med snörning som [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/draekter/1300bskytt/1300_bskytt_doublet.html"]rekonstruktionen här[/url]? Är sugen på att använda hyska-hake istället, men finns det belägg för det? Om man bär den under en cotehardie med knapprad längst ärmen antar jag att ytterligare en knapprad på doubletens ärm blir bökigt?
Djingis Khan

Inläggav Karin » 14 januari 2008, 11:39

Jag har fått för mig att knappar är det vanligaste. Om du tänker ha ett annat plagg över bör tröjans knappar vara platta. Jag är också väldigt nyfiken på hyska-hake. Jag har hört talas om att det finns som lösfynd, men jag vet inte till vilka plagg de användes, och om det verkligen användes under 1300-talet.

Karin
Karin

Inläggav Martina » 14 januari 2008, 12:27

Hyskor och hakar finns bevarade från folkvandringstiden, de återkommer på fjortonhundratalet och århundradena däremellan finns t.ex. de dekorerade dräktspännena från Gotland som har samma funktion även om utformningen inte är den samma. Det testamenteras också många "ärmspännen" åtminstone i Norden. Det går inte att säga att det FANNS hyskor och hakar på trettonhundratalet (så långt jag vet) men det finns gott om bilder på plagg som bevisligen måste ha någon stängningsanordning även om den inte syns. Om det sedan handlar om snörning, hyskor eller rent av plagg som sys fast på kroppen är omöjligt att säga.
Det här är alltså något man får ta ställning till själv utifrån den information man har. Personligen (PERSONLIGEN, alltså vad jag själv väljer, inte vad jag tycker att andra skall göra!!!) har jag valt att inte använda hyskor utan kör med snörning istället.
Risken med hyskor och hakar är att om man syr i dem fel blir resultatet glipor och att hyskorna knäpper upp sig själva. Men å andra sidan kan ju samma sak ske med felaktigt sydd snörning och knappar också... Från min 1700-talsperiod vill jag minnas att om man syr i hyskorna tätt, hårt och sätter dem en bit innanför kanten (som gärna får vara stadig, t.ex. extra fodrad) så funkar de bra.

/Martina
Martina

Inläggav Djingis Khan » 14 januari 2008, 22:28

Okej, hyskor och hakar är alltså inte säkert dokumenterade från 1300-talet? Vad vet man f.ö. om snörning - vilka material användes?
Djingis Khan

Inläggav Martina » 14 januari 2008, 23:13

Gör en sökning på snörning, du får upp sju sidor med tidigare trådar!! Finns någon om hyskor och hakar också...

/Martina
Martina

Inläggav Martina » 22 januari 2008, 21:20

[url="http://www.abcgallery.com/F/fouquet/fouquet14.html"]Bild[/url] på gycklare från 1442, den tidigaste jag kan hitta med hyskor och hakar på.

/Martina
Martina

Inläggav Djingis Khan » 8 juli 2008, 17:14

Väcker denna tråd till liv igen, eftersom det börjat bli dags för mig att sy tröjan/doubleten. Den här gången undrar jag om vi har belägg för att mansplagg faktiskt snörades innan 1400-talet? Jag har sett att flera av grabbarna i Carnis och Bössorna använder sig av snörade doubleter, men jag har trots letande inte hittat några belägg i fynd, skrift eller ens konst från 1300-talets sista tredjedel som bekräftar bruket av snörning. Nu påstår inte jag att plaggen från Carnis och bössorna skulle vara felaktiga - tvärtom ser de fantastiskt trovärdiga ut (och det är en av anledningarna till att jag är sugen på en snörad doublet) - men "nörd" som man är vill jag ändå se vilka förlagor som ligger till grund för snörade 1300-talsplagg för män. Hittils har jag i stort sett bara sett knappar, fler knappar, och ännu fler knappar...
Djingis Khan

Inläggav Johan Käll » 9 juli 2008, 09:36

Hinner inte rota igenom alla bilder ännu en gång.. men några snabba just innan jag drar till Ystad. Jag vill också tillägga att Carnis verksamhetsperiod sträcker sig in på 1400-tal.
Bild
Bild
Bild
Bild

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Karin » 9 juli 2008, 12:35

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Väcker denna tråd till liv igen, eftersom det börjat bli dags för mig att sy tröjan/doubleten. Den här gången undrar jag om vi har belägg för att mansplagg faktiskt snörades innan 1400-talet? Jag har sett att flera av grabbarna i Carnis och Bössorna använder sig av snörade doubleter, men jag har trots letande inte hittat några belägg i fynd, skrift eller ens konst från 1300-talets sista tredjedel som bekräftar bruket av snörning. Nu påstår inte jag att plaggen från Carnis och bössorna skulle vara felaktiga - tvärtom ser de fantastiskt trovärdiga ut (och det är en av anledningarna till att jag är sugen på en snörad doublet) - men "nörd" som man är vill jag ändå se vilka förlagor som ligger till grund för snörade 1300-talsplagg för män. Hittils har jag i stort sett bara sett knappar, fler knappar, och ännu fler knappar...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Förlåt att jag går OT, men jag måste bara säga att jag älskar din fråga. Det är ju precis så man ska göra! Inspireras gärna av andra, men be om deras förlagor innan man tillverkar eget!

Karin
Karin

Inläggav Vix Hq » 10 juli 2008, 11:00

Finns en staty i St Vitus-katedralen i Prague på någon av kungarna därifrån, har inte riktigt listat ut exakt vilken än, men själva statyn ska vara från kring 1380 och den har också snörning.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav GreenMan » 16 juli 2008, 09:13

Til Johan: Det du viser til på illustrasjonene dine er jo ytterplagg, slik jeg tolker ordet doublet er det et underplagg (en slags jakke til å ha under jakken som man snører hosene fast i).
Det nederste bildet synes jeg var veldig spennende da det viser noe jeg tolker som en sivil jakke med snøring istedet for knapper. Vet du når det er datert til?
GreenMan

Inläggav Johan Käll » 16 juli 2008, 10:13

tja, VAD en double är är ju som alltid en omdiskuterad fråga. JAG tolkar ordet som ett livplagg skuret och sytt på ett annat sett än kjortel. Under 1400-talet blir det mer som du säger, men under 1300 tal anser många nog att man inte behöver ha den att snöra hosorna i.

Just de här bilderna är på militära figurer mest, det beror på att jag inte hade tid att rota igenom hela nätet (ännu en gång)utan tog de jag hade lätt till hands.

Alla bilderna kan dateras till sent 1300-tal.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Johan Käll » 19 augusti 2008, 23:50

nå, här är en till från Nürnberg
Bild

och med både snörning och knappar, från samma ställe
Bild

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Peter » 21 augusti 2008, 07:30

Det är ju dessutom väldigt svårt att se ett underplagg - eftersom det är själva idén med det - det sitter under ytterjackan. Och om man tar av sig ytterjackan är det ändå inte lätt att tolka vad det egentligen är för plagg - ytter- eller -under?
Peter

Inläggav Tom Johannesson » 14 oktober 2008, 11:33

Tänkte fräckt återuppliva denna tråd ännu en gång men med en variation. Har efter mångt och mycket kommit över en medieval tailors assistant för ordentlig genomläsning och finner en referens där i som jag inte stött på innan; den ärmlösa doublen. Har vi några belägg för ett sådant plagg eller är den ren reenactivism från Thursfields sida?
Tom Johannesson

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk