Stoppade tröjor?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Stoppade tröjor?

Inläggav Morvalion » 11 januari 2008, 02:40

Sitter och funderar på det här med tröjor i det sena 1400talet. På nästan alla samtida illustrationer så har personerna en ganska orealistisk kroppsbyggnad om man ser till bröstkorg och midja.
Jag har läst någonstans (bra källa) att man brukade stoppa tröjor för att få dem att passa in i dåtidens mode precis som man gjorde på tröjorna under 1600talet (eller för all del gör på vissa plagg idag).
Finns det några bevis för att man verkligen gjorde det under 1470talet eller är det bara antaganden? Och isåfall, med vilka metoder och material gjorde man det? Och hur skiljde det sig mellan fattig och rik?

Sen det här med midjan också. Det är sällan man ser en "realistisk" midja, framförallt så utmärker det här sig på soldater och bönder som verkligen inte bör kunna ha de midjorna. Finns det någon form utav insnörande effekt i tröjorna eller åstadkomms allt detta med hjälp utav att stoppa höfterna och bröstet. Känns som om det blir mycket utfyllnad då.

Jag misstänker att det till viss del är konstnärerna som har tagit sig friheter i sitt utövande, men idealet måste ju ha funnits och då borde man ju försökt leva upp till det, eller?

Mvh, Per Lundberg
Morvalion

Inläggav Djingis Khan » 15 januari 2008, 22:46

Enligt [url="http://thescholarsgarret.com/artifact/aissiette/#fig01"]den här artikeln[/url]uppnås den formen genom att vika ett tygstycke över bröstet. Belägg för vaddering av bröstområdet saknas.
Djingis Khan

Inläggav Vix Hq » 15 januari 2008, 22:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Belägg för vaddering av bröstområdet saknas.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Inte för att märka ord och vara tråkig, men det står trots allt i artikeln att:

"The bulbous chest fashionable in the 14th century was, as far as we know, the result of layers of padding stitched into the doublet."

Visserligen ger han inga referenser eller källor för just det uttalandet, men det borde verkligen stå nåt i Fashion in the Age of the Black Prince, den handlar ju mycket om just uppbröstade män! Fast den kanske inte är så relevant, eftersom frågan gällde sena 1400-talet och inte sena 1300-talet? Nåja. Tycker det skulle vara kul med fler riktigt uppstoppade killar! [:)]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Djingis Khan » 15 januari 2008, 23:27

Jo det är ju faktiskt sant Vix, får ta tillbaka mitt påstående. Men jag tänkte också på Charles de Blois' porpoint som väl ursprungligen saknade vaddering, men som stoppats i efterhand då man restaurerade plagget... Hade fått för mig att idén om vadderade civilplagg var ett missförstånd som kommit av den sena vadderingen av de Blois-plagget
Djingis Khan

Inläggav Morvalion » 27 januari 2008, 02:48

Tack för svaren, men inte riktigt vad jag söker. Jag söker något mera konkret. Gärna förstahandskälla om det finns.
Morvalion

Inläggav Admin » 28 januari 2008, 18:51

Det finns franska källor på hur man syr en "doblet de fence" ca 1420, och den är stoppad över hela framstycket. Men det rör sig om ett plagg man har för att träna fäktning, som möjligen även användes i andra sammanhang.

/Henrik
Admin

Återgå till Kläder och textila hantverk