Kläder från mitten 1800-talet

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Kläder från mitten 1800-talet

Inläggav Guld » 12 januari 2008, 01:24

Jag undrar om det finns någon här som kan tipsa mig om kläder från top till tå, lämpliga för en marknad där det ska vara tidsenlig klädsel från 1850- talet ungefär? Både "högreståndskläder" och "marknadskläder".
Jag vill veta lite mer om material och skor och hur marknadsstånden såg ut, någon som vill dela med sig av sina kunskaper?
Är det någon här som vet något om fiskskinns artiklar eller detaljer på hantverk där fiskskinn använts som dekoration eller i praktiskt syfte? Det bör vara någorlunda tidsenligt det med men kan även vara äldre. Jag är intresserad av allt inom dessa områden!!![?]
Guld

Inläggav Martina » 12 januari 2008, 12:20

Här har du ett område där det finns utmärkt hjälp att få på ett vanligt bibliotek. Eftersom 1800-talet är så väl dokumenterat finns gott om litteratur. På många ställen har hembygdsgårdarna/gammelgårdarna stora samlingar med bevarade kläder samt uppteckningar om dräktskick för just den bygden ifall du vill göra mer exakta rekonstruktioner. Vid den här tiden vet vi att det skiljer mycket mellan landskapen hur dräkten ser ut.
Hur marknadsstånd ser ut borde gå att ta reda på genom att titta på samtida avbildningar/något mer sentida fotografier, också där rekommenderas biblioteket.

Såvitt jag vet har ålskinn använts traditionellt till mjölsäckar och abborrskinn har använts som "klarskinn" i kaffe. Bägge dessa uppgifter är från Bäckedals Folkhögskola.

/Martina
Martina

Inläggav Guld » 12 januari 2008, 15:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Såvitt jag vet har ålskinn använts traditionellt till mjölskinn och abborrskinn har använts som "klarskinn" i kaffe. Bägge dessa uppgifter är från Bäckedals Folkhögskola.
/Martina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad är "klarskinn" och mjölskinn? Är mjölskinn en förvaringspåse månne? Hur stora och hur såg de ut? Hur användes "klarskinn" och hur stora bitar, skulle de vara torkade eller färska osv? All fakta om detta mottages tacksamt.
Finns det föreningar el dyligt som lånar ut eller hyr ut kläder från olika epoker i närheten av Jönköping?
Guld

Inläggav Martina » 12 januari 2008, 16:51

Aarg! Mjölsäck menar jag! Man sydde ihop flera ålar till mjölsäckar... Hur ett klarskinn fungerar minns jag inte riktigt, kanske Nybjörn eller någon annan vet? Jag bara minns att jag tyckte det var äckligt.

/Martina
Martina

Inläggav Morvalion » 12 januari 2008, 17:02

Klarskinn användes för att få kaffe klarare. Efter att man kokat kaffet så tillsatte man en liten bit klarskinn för att de fasta partiklarna skulle klumpa sig och samlas med sumpen i botten.
Dock så var väl ål det vanligaste för just klarskinn? Men vilken fisk som helst bör duga eftersom att det har med proteinerna i skinnet att göra.

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med Eksjö muséum. För förutom att vara Sveriges tråkigaste stad så har de ett mycket fint muséum som säkert kan guida dig vidare till lämpliga hembygdsföreningar i Jönköpings län.

Mvh, Per
Morvalion

Inläggav Djingis Khan » 13 januari 2008, 14:55

Guld, titta gärna i boken "Torparkläder" av Swea Johansson i Urshult som har en del mönster på klänningar och olika mansplagg som användes av allmogen i Småland. Nu kanske den är från en lite senare tid, 1860-1900, men du kanske hittar något användbart.

Som redan nämnts kan kläderna ha sett olika ut beroende på varifrån de kommer. I Jönköpings län är det väl egentligen bara Västbo härad som har ett lokalt särpräglat, ålderdomligt dräktskick, dvs folkdräkt, dokumenterat. Den bars av vissa fram till 1870-80-talet och bör fortfarande ha varit allmänt buren kring 1850. Tänk dock på att folkdräkterna i 90% av fallen är rena kyrkdräkter - alltså de finaste plaggen man ägde - och de bars knappast på marknad. Det levande folkliga dräktskicket under 1800-talet var överallt mer eller mindre varierat, man bar olika kläder till kyrkan, till arbete, till resor och marknader. Kläderna varierade också naturligtvis beroende på årets gång och väderleken.

Du kan också höra med Jönköping länsmuseum för råd: http://www.jkpglm.se/index.html
Djingis Khan

Inläggav Mary-Lou » 14 januari 2008, 07:39

kolla med skansen. det är ju ganska prick deras favorit-tidsperiod.
Mary-Lou

Återgå till Kläder och textila hantverk