medeltida/vikingatida skinnkläder

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

medeltida/vikingatida skinnkläder

Inläggav AlbertJansson » 14 januari 2008, 08:16

Först undrar jag om någon vet hur gammalt det kan tänkas vara med snörning på byxben. Då jag har ett par skinnbyxor med det som jag tänk använda i medeltida/vikinga/lajv-sammanhang.

Jag har funderangar på att sy någon form av vinter-skinnklädsel för överkoppen och tar gärna emot lite råd.

Vad kan ha varit det vanliga skinn-överkroppsplagget under vikingatid? Något tunika aktigt är min enda gissning hitills.
Runor eller flätmönster på kläder är det något som varit utbrett på vikingatid eller tidigare? Bilder?

Tar gärna emot tipps på skinnkläder från medeltid eller älldre. Behöver inte vara svenskt eller nordiskt. Letar främst efter någon modell som ser bra ut.
AlbertJansson

Inläggav Karin » 14 januari 2008, 11:31

Jag har svårt att tänka mig att skinnbyxor med snörning är särskilt vikingatida eller medeltida. Särskilt som man inte använde byxor på medeltiden, utan hosor. Dock så passar det säkert på många fantasylajv.

Det finns en tråd här på forumet som handlar om skinnkläder som regnkläder, men jag orkar inte leta reda på den just nu. Försök själv med sökfunktionen.

Karin
Karin

Inläggav Skalde-Tord » 14 januari 2008, 11:44

Skinnbyxor kan säkert ha funnits, finns inga belägg så vitt jag vet för det under vikingatid dock.

http://histvarld.historiska.se/histvarl ... ms=skinnkläder
Där kan du läsa gångarna fram och tillbaka angående just skinnkläder.
Skalde-Tord

Inläggav Matti » 14 januari 2008, 12:02

Skinnkläder omnämns i sagor och de finns nämnda i medeltida texter såvitt jag vet. MEN det var inget man flashade med. Skinnkläder var arbetskläder, kanske jämförbara med blåkläder av idag. Du drog kanske på dig skinnhosor om du skulle ut och jobba på åkern. Ja, du behöver defenitiv inte skinnbyxor på vikingatid. Överdragshosor eller rentav lindor i skinn räcker nog, eftersom du har dem för att skydda dig under arbete.
Regnplagg och dylikt av skinn brukades av samerna, så vill du ha en nordisk modell, och skall du vara viking re-enactor skall du ha det, föreslår jag att du kollar där.

Vad gäller flätmönster på kläder, tja, kanske. broderi och bandkantning förekom i viss mån, men på tygplagg. Skinnkläder var ju grovarbetsplagg och behövde nog inte piffas upp. Men dekor och kantning av plagg verkar ha varit vanligare före vikingatiden. Mantlar verkar ha kantats.

Vi tycker läder är coolt idag, men chansen är stor att människor under vikingatid tyckte läder var iffigt och trälaktig, något man bar i taskigt väder eller vid grovarbete. Inte på tinget eller marknaden.

Att man skulle haft runor på plagg är helt okänt. Därmed inte sagt att det är otänkbart, men det finns inga som helst belägg eller omnämnanden ens i sagorna om att man broderat runor på kläderna.
Ru
Matti

Inläggav AlbertJansson » 19 januari 2008, 01:37

Tack för råden! Ska använda sökfunktionen nästa gång.
AlbertJansson

Återgå till Kläder och textila hantverk