Vilket tyg ska jag välja?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Vilket tyg ska jag välja?

Inläggav Vargman » 14 januari 2008, 15:29

Jag tänker sätta mig och försöka handsy kläder. Jag har tänkt mig att porträttera en knekt någon gång på mitten av 1300-talet. Underkläderna har jag klart för mig vilket material jag ska välja, min fundering gäller främst hosorna och kjorteln. Jag använder bockstensmannens kläder i kombination med det jag har läst om i "The Medieval Tailors's assistant" som förebild.

Ylletyget tänkte jag köpa från Handelsgillet (trots att jag bor i Sundbyberg där det lär finnas en bra butik, men jag tycker att man ska stödja entusiaster). Men vilket av deras tyger passar mig bäst?

1. Kersey (medeltida vadmal)
2. Kläde
3. Vadmal

http://www.handelsgillet.se/tyger.htm

Jag valde bort deras engelska kläde eftersom jag uppfattar att det är lite för "fint" för mig. Diamantkyperten och den tunna kyperten vet jag inget om. Skulle de vara lämpliga?

/Ulf
Vargman

Inläggav Djingis Khan » 14 januari 2008, 16:46

Det tunna kyperttyget är kanske olämpligt ifall du ska ha rejäla soldatkläder som tål att slitas på. Eftersom tyget är tunnt bör det också fodras med linne för stadga och hållbarhet. Bra till doubleter och dyl, mindre lämpligt till kjortlar och defenitivt fel till hosor. Deras vadmal är mycket trevligt och är om jag inte missuppfattat det uppvävt efter karolineruniformernas tyg, bra till kjortlar men kanske lite tjockt för hosor. Kersey är väl ungefär lika tjockt men man ser det kypertvävda strukturen mer. Jag har en bockstenskjortel + hosor i Kersey, fungerar bra. Men till hosorna skulle jag annars vilja rekommendera L-tygerna (det enklare, satinbundna klädet). Ett fantastiskt fint tyg, ett av de trevligaste tygerna jag sytt i faktiskt och det är mycket prisvärt med tanke på kvaliten!
Djingis Khan

Inläggav Vesuvius » 14 januari 2008, 17:10

Jag har hoser i deras Kersey-tyg, och det har hållt bra, men det kliar lite.
Vesuvius

Inläggav Karin » 14 januari 2008, 18:14

Jag kommer inte ihåg vilka av tygerna som kallas vad, men för en enkel soldat passar nog ett kypertvävt tyg där man ser tygets struktur. Diamantkyperten är till för tidigare århundraden.

Karin
Karin

Inläggav Vargman » 14 januari 2008, 19:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vesuvius</i>

Jag har hoser i deras Kersey-tyg, och det har hållt bra, men det kliar lite.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

När jag gjorde lumpen hade vi de gamla vadmalsbyxorna på vintern eftersom det var så kall. Jag vill minnas att hade man dem utan långkalsonger så kliade det en del. Kan man fodra hosorna med linne, eller är det inte HK?
Vargman

Inläggav Djingis Khan » 14 januari 2008, 20:17

Flera medeltida bilder visar fodrade eller delvis fodrade hosor. Har också hört att man skulle ha hittat linnerester på Bremenhosorna. Har själv inte fodrat mina hosor, men jag har sytt på en linneförstärkning längst upp
Djingis Khan

Inläggav Karin » 14 januari 2008, 22:11

Problemet med att fodra hosor med linne är att man vill att hosorna ska vara så töjbara som möjligt, och linne är mindre töjbart än ylle.

Karin
Karin

Inläggav Djingis Khan » 14 januari 2008, 22:25

En lösning vore kanske att sy fodret ett par centimeter vidare än yttertyget, samt även klippa ut fodret på skrå
Djingis Khan

Inläggav my_mmy » 14 januari 2008, 23:04

om du tittar pa bilder av hosor fran fjortonhundratalet ser man att hosorna kan vara fodrade i ovre delen ner till knaet. Det ger bonusen att de ar fodrade i den del dar kroppen ar extra varm och darfor kliet blir varst, men de ar ofodrade och stretchiga over vaden dar man vill utnyttja yllets naturliga tojbarhet mest. Jag haller precis pa med ett par och det lilla som linne stracker av kroppsvarmen ar tillrackligt i den delen av hosorna.
Fodret gar ner over knaet, och avslutas med en sick-sack kant som kan sys ner mot yllet.

Linnet maste ju da klippas pa skra precis som yllet, men du behover inte gora det vidare. Linne stracker sig faktiskt en hel del nar det blir varmt, och det lilla man behover over laren och hacken racker det till.

/maggie
my_mmy

Inläggav Martin A » 14 januari 2008, 23:05

Eller använda ett tunnare tyg som inte kliar så jäkligt, och dra på ett par extra hosor när det blir kallt? Med tanke på att fodrade hosor omöjligen kan vara lika elastiska och samtidigt sitta lika tight som ett ett hosor i ett tyglager så låter det ju som ett rimligare tillvägagångssätt.
Martin A

Inläggav Vargman » 15 januari 2008, 09:27

Att endast fodra hosorna vid låren låter rimligt eftersom det är där som det kliar (på mig eftersom vaderna är vackert behårade).

Men för att återgå till min ursprungliga fråga. Är det någon som har några andra synpunkter än de som förts fram:

Kerseyn (K-tygerna), klädet (L-tygerna) och vadmalen (B-tygerna) fungerar bra om man vill porträttera en vanlig soldat.

Vad gäller den tunna kyperten (N-tygerna) så råder det delade meningar.

/Ulf
Vargman

Inläggav Johan Käll » 15 januari 2008, 10:38

I norden hade man troligen den långa modellen av brokor vid den här tiden. Då täcker de låren så att fodra hosorna låter onödigt. Likaså verkar den frontupphängda modellen på hosor vara vanligast. Har man då korta brokor kommer man visa mycket skinn i röven... något som jag inte tycker är så stiligt.
Johan Käll

Inläggav Vargman » 15 januari 2008, 11:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

I norden hade man troligen den långa modellen av brokor vid den här tiden. Då täcker de låren så att fodra hosorna låter onödigt ... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Bra tanke!
Vargman

Inläggav Djingis Khan » 15 januari 2008, 12:25

Om man fodrar hosor med linne så är det varken för värme eller att tyget kliar (de var nog inte så kinkiga kring det förr), utan för att ge plaggen stadga och ökad hållbarhet, ungefär som infodringar i moderna byxor
Djingis Khan

Inläggav Vesuvius » 15 januari 2008, 17:29

Tycker personligen att linnefodringar är överskattat. I min erfarenhet blir det bara fuktigt och kallt, medan fodring med ylle är gosigt om man väljer rätt tyg. Jag skulle satsa på ett icke-sticksigt ylle och inte fodra det istället.
Vesuvius

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk