Snörning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Snörning

Inläggav Linnie » 27 januari 2008, 14:46

Jag har börjat planera att sy en ganska enkel klänning från 1100- eller 1200-tal.
Även om sådana väl satt ganksa löst, skulle jag vilja ha någon form av snörning på den, för att jag tycker det är så snyggt. Min första fråga är var ni tycker det passar bäst: i ryggen, i sidorna, framtill, i ärmarna eller bara i halssprundet?
Jag tycker ofta man ser folk som använt öljetter. Det är förstås det enklaste, men fanns det verkligen något liknande på medeltiden eller är det inte det minsta trovärdigt? Hur ordnar man bäst en korrekt snörning?
Tack/Linnea
Linnie

Inläggav Karin » 28 januari 2008, 09:52

Jag tror inte att snörning blir snyggt på en löst sittande klänning. Du får nog välja antingen eller. Om du bestämmer dig för 1100-tal finns en åtsittande "rynkad" klänningstyp som kallas bliaut. Den har snörning i båda sidorna. Men mer om hur den ser ut eller hur man gör den får du fråga någon annan om, för det vet jag inte.

Metallöljetter som man bankar fast fanns inte under medeltiden. Från 1400-talet finns bilder på silverringar som man har sytt fast på tyget och dragit snörningen igenom. Det är viktigt att dessa är hoplödda så att inte tråden letar sig ut genom skarven. Annars är det bara att sy öljetthål som gäller. Markera var hålet ska sitta. Tryck igenom en pryl (en spetsig pinne) för att pressa isär tygets trådar och bilda ett hål. Sy runt hålet med langettstygn. I engelska fynd från 1300-talet har man sytt två varv runt hålet.

Karin
Karin

Inläggav Martina » 28 januari 2008, 11:58

Linnie; använd sökfunktionen uppe i högra hörnet och sök på "snörning" och "öljetter." När du läst de redan befintliga trådarna kan du ställa de frågor du känner du inte fått svar på där istället. På så sätt slipper folk svara på samma frågeställning gång efter annan och informationen finns på ett ställe istället för utspritt på många trådar. Just därför låser jag denna tråden.

Med vänlig hälsning

Martina, moderator
Martina

Återgå till Kläder och textila hantverk