Brittisk riddardräkt anno 1350

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Brittisk riddardräkt anno 1350

Inläggav Kendofarfar » 31 januari 2008, 13:45

Har tänkt påbörja en hel riddar-utrustning från runt 1350, brittisk stil.
Hade egentligen bara tänkt fråga vilka tyg som bör användas till tabarden men nu när man ändå är här så passar jag också på att fråga om någon känner till några bra resurser kring just detta?
Kendofarfar

Inläggav Johan Käll » 31 januari 2008, 13:54

Ylle.

I stort sätt alla frågor som rör dräkten besvaras med 'ylle' Om det inte rör underkläder, då är svaret 'linne'

Vilka böcker har du redan kollat i?

I tråden 'coat of plates' i rustningsforumet finns lite om just snörningen av vapenrockar från den här tiden.
Johan Käll

Inläggav Lord_Nelle » 31 januari 2008, 14:48

Jag har ett visbyharnesk till salu från berörd tid. Något som kan vara av intresse?
Lord_Nelle

Inläggav Karin » 1 februari 2008, 07:56

Låna "Fashion in the age of the black prince", eller vad den heter. Jag har inte läst den själv men den sägs vara bra och handlar om England under den tid du efterfrågar, kanske några år senare.

Karin
Karin

Inläggav Admin » 1 februari 2008, 09:05

English medieval Knight för nämda tidsperiod, från Osprey, kan kanske vara något. Bra illustrationer och ovanligt bra för att vara Osprey,

Bild
Bild

http://www.ospreypublishing.com/title_d ... itle=S1451
Admin

Inläggav Kendofarfar » 5 februari 2008, 08:21

Misstänkte att det var ylle som gällde, men så hade en kompis jag har startat projektet med hört att det var linne som gällde. Och jag kände; -Linne? Det är väl till underkläder. Men det kändes lika bra att kolla.

Tackar för boktipsen.

En fråga till gällande vapenrockarna som kom upp till diskussion igår: Alla former av mönster på ska väl vara broderade?

Edit: Personligen är jag inte sugen på ett visbyharnesk just nu, men polare kanske är. Säger till honom att höra av sig.
Kendofarfar

Inläggav Öhrn » 5 februari 2008, 08:39

Tabarderna, skulle satsa på att sy på ett tygmärke istället för att brodera om det är större märken/hieraldiska märken.
/ A
Öhrn

Inläggav Kendofarfar » 5 februari 2008, 09:47

A. Användes "vapenrockar" för tabarder eller gambesoner? (Har hört både och och kom på mig själv med att säga "vapenrockar" av misstag)

B. Om det inte är tabarder ovanstående inlägg gäller - Är det tygmärken eller brodyr som gäller för tabarder?
Kendofarfar

Inläggav Öhrn » 5 februari 2008, 10:16

Tipsa om denna länken http://histvarld.historiska.se/histvarl ... ms=Vapentröja Ang. vapentröjja.
/ A
Öhrn

Inläggav Arnaud Guillaume » 5 februari 2008, 19:58

A: Vapenrock (eng. surcote) låter rätt i mina öron, även om jag inte har sett nån medeltida term för saken. Egentligen är det en vanlig överkjortel, fast dekorerad med ett vapen. Om man vill ha kroppsnära passform (beroende på vilken modell du har som förebild) verkar de ha snörts i sidan - lyckades till slut hitta en gravsten som visade detta.
Plata (coat-of-plates) bärs över panzaret, och i senare hälften av 1300-talet var den ibland heraldiskt dekorerad.
Tabard är en ärmlös eller kortärmad kjortel i största allmänhet. http://en.wikipedia.org/wiki/Tabard
Lite senare (1400-tal) har vapenrockarna blivit tabardmodell, då utan sidsöm och med små fåniga axelflärpar till ärmar.
Panzar (gambeson/aketon) är en vadderad tygrustning - se tråden om vapentröja.

B: Jag skulle tippa på att högadeln hade broderade vapenrockar. Applikation och andra liknande tekniker var också vanliga, så jag skulle gissa på att de gjordes så för mindre slösaktiga typer. En vapenrock utsätts ju för en del slitage, så "intarsia"-teknik är mer osannolikt, även om jag antar att man skulle kunna göra figurer "i motsatta tinkturer" på det sättet. Dessutom bör den fodras i linne för att få stadga.

Allt detta mina egna tankar, så ta det med en nypa salt.
Arnaud Guillaume

Inläggav Skalde-Tord » 5 februari 2008, 20:37

Återskapar själv en riddare efter tysk model, verksam i Sverige under senare 1390-talet.
Kommer själv bära en "tabard" över brigandinen, med hauberk under.
Denna kommer jag sätta snörning i sidorna för att få den slimmad, allt efter
att försöka få den följa det rustningsmode som då gällde.
Skalde-Tord

Inläggav Johan Käll » 6 februari 2008, 09:40

Kung Magnus ägde en eller två tabarder, kommer inte ihåg vad de kallades just nu, men det var en latinsk, eller 'svensklatinsk' term. Vapenrock betyder ju 'En rock som uppvisar bärarens vapen'. Det är ju det det handlar om här. Vanligt under 1340-tal verkar vara att de är kortare framtil och längre baktill, en liten rövflärp helt enkelt.

Jag misstänker starkt att de kan ha varit målade, applicerade, broderade, intarsia eller vilken teknik som helst som visar bärarens status. Ylle eller silke beroende på rikedom. Mina egna spekuleringar såklart. Att tänka på är väl kanske om rustningen matcher tabardens 'finhet'. För de bärs bara till rustning... jag hoppas inte någon tänkte bära den över civila kläder som vissa lajvers gör ibland.
Johan Käll

Inläggav Markehed » 6 februari 2008, 10:48

Jag är den andre som är med i projektet. Vad jag kommer att satsa på är nog inte en tabard då de under den tiden var korta och enligt mig såg allmänt fåniga ut. En surcote är nog mer i min smak. De användes så långt jag förstår båda under perioden.

Jag har en liten teknikfråga. Går det att måla på ylle och vilken sorts färg borde man använda?
Markehed

Inläggav Johan Käll » 6 februari 2008, 11:00

Den enda färg jag känner till att man använde vid denna tid är Limfärg, linoljefärg och äggtempera. Av de skulle jag nog använda linoljefärg. Men.. snyggast blir nog om du använder tyg av någon modell.
Johan Käll

Återgå till Kläder och textila hantverk