C-uppsats om mansdräkten 1300-1350.

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

C-uppsats om mansdräkten 1300-1350.

Inläggav Anders Lindkvist » 6 februari 2008, 20:53

Hej,

Nu finns min nyskrivna C-uppsats om mansdräkten i norra- och mellaneuropa tillgänglig på PDF. Den har sitt fokus på bildmaterial och innehåller förhoppningsvis en del spännande saker både för den oinvigde och den erfarna. Jag har satsat på ett allomfattande material som ska täcka in det mesta som rör dräkten.

För den som orkar läsa den så hoppas jag att ni vill ge lite feedback på den. Det är först nu som den verkligen presenteras för medeltidsfolket. För den som inte orkar läsa så är det mycket bilder i den också [:D]

Håll till godo:
http://www.albrechts.se/pdfer/Anderslindkvist.pdf

PS: ursäkta alla damer att det bara handlar om mansdräkten.[:(] Det var tänkt från början att täcka in båda könen men arbetet svällde fort. Jag räknar med att skriva en D-uppsats om detta. Annars får ni läsa detta och applicera det på kvinnodräkten då det istort händer samma saker.
Anders Lindkvist

Inläggav Djingis Khan » 6 februari 2008, 23:38

Tycker det var en bra uppsats, många fina bilder! Synd bara att man inte fick se din gröna struthätta
Djingis Khan

Inläggav Martin A » 7 februari 2008, 00:20

Intressant och väldisponerad uppsats :)
Martin A

Inläggav Anders Lindkvist » 7 februari 2008, 12:30

Tack så mycket, det var på tal om att ha en bild på den i en bilaga. Jag valde att inte ha det, men man kan ju alltid ändra.
Anders Lindkvist

Inläggav Lena » 7 februari 2008, 12:41

Man tackar och bugar. Jag har bara skummat den, men det verkar vara mycket intressant läsning.
Lena

Inläggav Matti » 7 februari 2008, 20:35

Trevlig! Synd bara att skrivaren suger. Skulle vilja ha den på papper.
Matti

Inläggav Anders Lindkvist » 7 februari 2008, 20:38

Den går att få på papper, jag har funderat på att trycka den i färg (jag har så klart 2 egna färgex) och det finns intresse. Frågan handlar mest om vad folk vill betala för ett ex, det lär bli mellan 50-100kr i sådant fall plus porto
Anders Lindkvist

Inläggav Vesuvius » 8 februari 2008, 09:59

Har inte hunnet läsa den än men känner mig inte främmande att punga ut med en hundralapp för en bra uppsats.
Vesuvius

Inläggav Matti » 8 februari 2008, 11:51

Det är nog inte omöjligt att du skulle kunna sälja den, din gamle smålänning!
En hundralapp torde den vara värd. Men kolla vad institutionen tar för att sälja kopior av den först. Om de gör färgkopior och säljer dem (som de har rätt, ja skyldighet att göra tror jag) så kanske du skulle fundera på att göra något som ger mervärde men som bara ingår om man köper från dig.
Kanske lite förslag till hur man kan utforma de olika varianterna för re-enactment. Precis som de dräkter som finns på HV. Snyggt renritade saker i svartvitt som kommer med som bilaga isåfall.
Matti

Inläggav Elsbieta » 8 februari 2008, 11:57

Hej Anders! Mycket intressant läsning! Roligt med en så tydlig helhetsbild. Älskar alla bilderna! En sak undrar jag över: männens skjortor? Jag har fått den uppfattningen att män hade linneskjortor under kjortlarna, jmf. med kvinnornas särkar, för att skona ylletyget, då linnet är lättare att tvätta. Har jag fått alldeles fel för mig eller? Det finns ju bevarade skjortor, t.ex Louis IX (trol.), visserligen lite tidigare (1214-70) men ändå. Eller finns det nån annan orsak till att de inte är med, typ att de inte syns i bilderna eller nåt?
Vänliga hälsningar!
Elsbieta

Inläggav Anders Lindkvist » 8 februari 2008, 13:24

Kul att folk tycker om den!

Priset skulle variera beroende på tryckningen, när jag tryckte 4 ex gick det på ca 70 spänn per st när det skulle vara färg. Jag tänker mig att man kan omforma den till ett lättillgängligare format utan tunga metoddelar och med bilagor på mönster.

Elsbieta, underkläder är undantaget i uppsatsen. Bildmaterialet är inte särskilt stort. Det framkommer i förbifarten under rubriken "Mansdräktens uppbyggnad" att de har skjortor och broker närmast kroppen. Så jag har inte glömt det men det är inget fokus på skjortorna. Det finns mer bildmaterial på broker än skjortor. Sen är det ofta svårt att fastställa vad som är kjortel och vad som är skjorta. Jag tyckte det var enklast därför att lämna skjortorna därhän. Jag kan tänka mig att slänga med ngt om underkläder om jag skulle skriva en bok för dräktsömnad.
Anders Lindkvist

Inläggav Olof den gladlynte » 8 februari 2008, 18:10

Mycket bra! Värdefull läsning och många illustrationer som ger stöd för texten. Tack för att du delar med dej av detta!

[:)]

// Olof
Olof den gladlynte

Inläggav Elsbieta » 8 februari 2008, 23:38

Då förstår jag hur du tänker... hade missat den biten i din text, tydligen. När den finns till salu kan jag tänka mig ett ex. :)

/E
Elsbieta

Inläggav Mary-Lou » 9 februari 2008, 09:25

Tjusigt och välskrivet! Tack för att du delar med dig. // Maria
Mary-Lou

Inläggav Spjuth » 9 februari 2008, 14:42

Mycket trevlig läsning!
Jag har för visso bara kommit en tredjedel igenom den än så länge...
Nu känns det som att det finns lite hopp för mig att sy en 1300-tals dräkt som jag planerat ett tag, tack för inspirationen :)
Spjuth

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk