Bild på kuddvar

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Bild på kuddvar

Inläggav Åsa vävare » 11 februari 2008, 16:44

Nu har jag letat i ett par timmar efter en bild jag sett av en bädd med en huvudkudde i ett vit- och blårutigt tyg. Jag tror att det är 1300-tal, kanske lite senare. Är det någon som kan hjälpa mig? Det är nästa vävprojekt och jag vill gärna ha en förebild.
Åsa vävare

Inläggav Martina » 11 februari 2008, 17:57

Nu har jag också letat... [url="http://image.ox.ac.uk/show?collection=bodleian&manuscript=msbodl264"]här[/url] på sidan 49 (höger) finns en jättefin kudde, dock inte sådan du menar... På sidan 2 (vänster) finns två med svart mönster... (Det ligger en i vaggan också...)

Visst är det konstigt att sånt man ser överallt i vanliga fall, bara försvinner när man börjar leta efter det??! Men jag skall kolla vidare!

/Martina
Martina

Inläggav Vix Hq » 11 februari 2008, 22:05

Det finns ett fint blårutigt kuddvar på en bild av St Agnes av Böhmen som tar hand om en sjukling, den är från 1492.

Bild

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Åsa vävare » 11 februari 2008, 23:00

Tack Martina och Vix!
Martinas kuddar var verkligen läckra. Jag undrar om de svartrutiga kuddarna är samma i både den stora sängen och vaggan. Och att kudden i stora sängen har ett skyddande tyg över sig. Jag har sett sådant på andra kuddar - det var tydligen förgångaren till det hela örngottet. Stora tofsar har de också!

Vix kudde var en sådan jag letade efter. Visst ser det ut som om den är öppen i ena sidan och på något sätt knäppt? Och kudden under skulle kunna vara vävd i samma randiga varp med enfärgat inslag - fast på bilden är ränderna är lite glesare. Det är något att ta efter.

Jag tar gärna emot fler kuddbilder! Lovar att lägga upp bilder när/om mitt projekt är klart. Just nu sitter en ylleväv i vävstolen och det är några meter kvar på varpen.
Åsa vävare

Inläggav Johan Käll » 9 mars 2008, 02:56

På vårt forum finns en liten tråd om rutiga kuddar. Men man måste numera registrera sig för att komma in på det tror jag. Det finns bilder där dock.

http://albrechts.se/forum/index.php
Johan Käll

Inläggav Åsa vävare » 10 mars 2008, 13:29

Johan, tack för länken till ert forum. Där fanns ju en hel del fler bilder (Jag behövde inte registrera mig för att läsa.) Jag har läst och tagit del av funderingarna om ull eller linne i de rutiga kuddarna.

Jag vill gissa på linne, lin går att färga blått och rött. Traditionen lever kvar i våra vit/blå och vit/röda kökshandukar. Rutor har varit sig ganska lika under århundradens lopp, så jag tror att jag kommer att utgå från bilden med S:t Agnes, trots att jag håller mig till andra hälften av 1300-talet. Det är kombinationen av den rutiga och den randiga kudden som tilltalar mig. Så nu blir det att varpa.

Jag blev så förtjust i bilden som Martina hittat med de två diagonalmönstrade kuddarna att jag letade vidare och hittade fler diagonalmönstrade kuddar.

Här finns en: http://www.oldandinteresting.com/mediev ... -beds.aspx Den har ett vitt tyg över framsidan av kudden. På Martinas bild ser det ut som om det är svept ett vitt tyg runt kudden.

Först tänkte jag på mönstrade tyger, men efter att ha hittat fler diagonalmönstrade kuddar tänkte jag att det kanske helt enkelt var ett rutigt tyg och så syr man kudden på diagonalen. Så jag inventerade garnhyllorna och hittade blått och gul-orange kamgarn och satte upp några meter. Jag valde en kypert för att få ett mjukare tyg än med en tuskaft och bröt diagonalerna mitt i de smala ränderna. Jag räknade med att få ut tre kuddar (50 x 60 = vanlig huvudkuddestorlek) av det garn jag hade - och det fick jag. Med en liten kudde som bonus. Och efsingarna blev till tofsar - för det fanns det på alla bilder jag hittade.

Så här blev [url="http://www.textilverkstad.se/bilder_2/kudde_2.jpg"]kudden med ett vitt linnetyg svept om.[/url]
[url="http://www.textilverkstad.se/bilder_2/kudde_1.jpg"]Och en av de stora kuddarna tillsamman med den lilla.[/url]
Den blå färgen är inte så intensiv i verkligheten, men solen kom fram medan jag tog bilderna.
Åsa vävare

Inläggav Mary-Lou » 11 mars 2008, 14:50

Snygga kuddar! Har du vävt i liksidag kypert?
Mary-Lou

Inläggav Åsa vävare » 11 mars 2008, 16:15

Ja, det är liksidig 4-skafts kypert
Åsa vävare

Inläggav Mary-Lou » 12 mars 2008, 06:25

Vad hade du för täthet?
Mary-Lou

Inläggav Åsa vävare » 17 mars 2008, 09:48

Det vore intressant att höra vad ni tror om själva idén att tillverka en diagonalrutig kudde med ett vanligt rutigt tyg. Modellen kan kanske kallas "kuvertmetoden" - om man ser på baksidan.
Åsa vävare

Inläggav Mary-Lou » 12 april 2008, 14:51

Jag är helt övertygad om att man har gjort på det viset- kuvertmodellen. Annars får man så mycket spill.-
Mary-Lou

Inläggav Åsa vävare » 15 april 2008, 20:12

Nu tänkte jag inte så mycket på det där med spill av tyget - att man sydde så att det inte blev spill tar jag för givet.

Det var idén om att använda ett "vanligt" rutigt tyg på snedden för att få en diagonalrutig kudde jag funderade över.

Det går åt lika mycket tyg vilket man gör, men det är lite olika förhållande på bredd och längd på tygstycket man använder om man gör en kudde med rutor på längden/tvären eller diagonalt.
Åsa vävare

Återgå till Kläder och textila hantverk