Soldathosor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Soldathosor

Inläggav Marcus » 26 februari 2008, 09:15

Jeg har sett mange reenacmentgrupper (soldatkompanier) som bruker forholdsvis gammeldagse hoser i forhold til perioden. For eksempel sene 1400-talls-kompanier med tydelig 1300-tallshoser(delte hoser uten codpiece). Er dette sannsynlig? Var soldater mer gammeldagse/konservative i klesveien? Leiesoldater hadde kanskje ikke muligheten til å holde seg så oppdatert på mote?
Marcus

Inläggav Johan Käll » 26 februari 2008, 09:59

I Norden levde den frontupphängda hosan kvar väldigt länge. I Tex Åbo codexen (ja, jag vet att dess ursprung är debatterat.. ) Har de fortfarande sådana på bilderna.

Rent allmänt kan man nog tänka sig att 'modekläder' mest var en företeelse för städer. Speciellt då de hopsydda hosorna som är lite svårare att sy och inte så jättebra att arbeta i.

Men eftersom jag inte har en aning om vilka grupper du refererar till så har jag heller ingen aning om hur seriösa de är i sitt återskapande. Jag har sett grupper som inte alltid tar så seriöst på det hela. De prioriterar andra delar i det hela.
Johan Käll

Inläggav Marcus » 26 februari 2008, 10:51

Ok. Så det er ikke noe problem å ha 100 år gamle hosetyper(for en soldat) i historisk øyemed? mine 1300-tallshoser viser jo veldig mye av broken med min 1400-tallsjakke over?
Marcus

Inläggav Johan Käll » 26 februari 2008, 17:41

Nja... man får såklart anpassa hosa efter jacka... på samma sätt som man inte bär shorts till smoking i dag.

De har även längre kjortlar när de bär dessa hosor. Men det där är ett problem vi ser redan på sena 1300talet, när våra doubler visar mer broka än jag skulle vilja. Istället för att svara generellt svarar jag: Titta på biler från tiden. Då ser du vilka kläder som bars med varandra.
Johan Käll

Inläggav Martin A » 26 februari 2008, 19:58

Jo, det är en grej jag funderat över. På många reenactors synes folk med de korta jackorna från slutet av 1300-tal, men såpass lågt skurna hosor att stora delar av brokorna syns. Blir inte detta ett problem t.ex. om man skall sätta sig på kall eller fuktig mark, med enbart ett lager linne mellan röven och underlaget?
Martin A

Inläggav Djingis Khan » 26 februari 2008, 20:17

Landsknektarna på 1500-talet hade beviserligen sammansydda hosor med blygdkapslar så varför skulle man inte kunnat ha det på 1400-talet? Är verkligen sammansydda hosor så opraktiska?

Jag skulle själv aldrig använda kortare hosor till kortare tröja eller kjortel så att brokorna syns för mycket. Mina delade hosor gör jag därför ganska högt skurna
Djingis Khan

Inläggav vikingR » 26 februari 2008, 20:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin A</i>

Jo, det är en grej jag funderat över. På många reenactors synes folk med de korta jackorna från slutet av 1300-tal, men såpass lågt skurna hosor att stora delar av brokorna syns. Blir inte detta ett problem t.ex. om man skall sätta sig på kall eller fuktig mark, med enbart ett lager linne mellan röven och underlaget?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför skulle man vilja sitta på kall och fuktig mark över huvud taget?
vikingR

Inläggav Johan Käll » 26 februari 2008, 22:08

DEt stämmer dock som du säger. Det var ju en moralisk indignation över att man visade för mycket av röven med. Nu kan man sy frontupphängda hosor som går ganska långt upp på skinkorna, men det fodrar lite mer sömnads teknik.

Annars är de väl som VikingR säger.. det är alltid problem med kall å fuktig mark.

Jag får väl säga att min erfarenhet av hopsydda hosor är begränsad och jag gjorde ett allmänt populärt antagande om dem. Jag sulle dock vidhålla att landsknektarnas kläder inte är kända för sin praktiska funktion.
Johan Käll

Inläggav Martin A » 26 februari 2008, 23:37

Äsch, går att sy hyfsat praktiska ihopsydda hosor. Bara faktumet att de verkar ha använts av halva befolkningen över större delen av Europa under nästan 100 år säger ju en hel del.

Gällandes så korta jackor att brokorna syns under sent 1300-tal, innan de hopsydda hosorna kommer, så verkar det vara ganska dåligt med det i bildmaterialet, hur vanligt är det i över huvud taget?
Martin A

Inläggav Johan Käll » 26 februari 2008, 23:40

Du har helt rätt. Det är dåligt med det. Det vanligaste är nog relativt lång kjortel.

Det är därför man skall se på bildmaterialet och inte på vad andra reenactors har på sig.
Johan Käll

Inläggav Marcus » 27 februari 2008, 08:54

http://www.eefd.ufrj.br/ludicidade/civettino.jpg

Her har de mer aktive figurene i bildet kortere jakke, og viser tydelig brokene, mens de som ser mer velstående ut bærer lengre kjortler eller overkjortler over de korte jakkene. Jeg vet dessverre ikke når bilder er fra.
Men vi har vel kilder på codpiece som er festet direkte på skilte (ikke ihopsydde) hoser?
slike som disse gutta har på:
http://www.nachtanz.org/SReed/Graphics/ ... ers_sm.jpg
Marcus

Inläggav Martin A » 27 februari 2008, 10:39

Får intrycket av att åtminstone den nedre bilden är från en bit in på 1400-talet. Den övre torde dock kunna vara någon sorts mellanperiod, är inte så insatt att jag kan avgöra det på rak arm. Barnen i förgrunden ser ju dock ut att ha vanliga frontupphängda tvådelade hosor.
Martin A

Inläggav Micke D » 27 februari 2008, 10:52

Den övre bilden verkar ju vara från Italien, där man/vissa använde delade hosor ganska långt in på 1400-talet. Nere i Italien kan det ju vara så att man hade lite problem med värmen, och därför valde delade hosor.
Micke D

Återgå till Kläder och textila hantverk