Färga stora mängder tyg?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Färga stora mängder tyg?

Inläggav Djingis Khan » 27 februari 2008, 15:36

Har strax över 5 m ofärgat ylle (150 cm bredd) som jag skulle vilja färga mörkgrått. Men eftersom det är så stora mängder är det ju knappast något man kan göra hemma i badkaret... Har ni några förslag på hur jag kan göra? Finns det ställen där man kan lämna in tyg för färgning?
Djingis Khan

Inläggav Mary-Lou » 27 februari 2008, 16:35

Vad för färgämne hade du tänkt att färga med? Syntetiskt eller naturligt? En del kemtvätterier tar emot färgningar. Jag brukar färga mina tyger efter jag har klippt ut mönstret om det är stora plagg. Du kan ju färga den mängden i en matttvättmaskin.
Lycka till!
Mary-Lou

Inläggav Djingis Khan » 27 februari 2008, 18:19

Tack, nej det spelar ingen större roll vad det är för ämnen, bara det blir en bra färg till ett så bra pris som möjligt. Är lite tveksam till att börja klippa i tyget och sedan färga, då ylle brukar krympa ganska mycket...
Djingis Khan

Inläggav Hamnede » 27 februari 2008, 18:52

Hur tjockt är tyget? Om det är tunnt borde du få in det i en större tvättmaskin. Om du inte själv har tillgång till en så kanske nån du känner har en. Två av de bostadsrättsföreningar jag bott i har haft antingen tvättmaskin avsedd för mattor eller av industristorlek.

Det står visserligen på alla färgförpackningar som jag har sett att vill man färga ylle så ska detta göras för hand men jag provade till slut att köra det i maskin, 60 grader, och dte har funkat hur fint som helst. Jag tror att dte är mest av risk för krympning och filtning som ärgtillverkare inte vågar säga att dte går men sånt är ju inte vi historianördar så himla rädda för. Beroende på tyg kan det vara en förbättring.
Hamnede

Inläggav Djingis Khan » 27 februari 2008, 19:33

Okej, det här är ett kraftigt tyg, vadmal på ca 700 g/m. Därför lär det ju gå åt rätt mycket färg. Men det verkar dock inte krympa så mycket, testtvättade en bit på 19x12 cm och den krympte knappast något alls.
Djingis Khan

Inläggav Lillith » 27 februari 2008, 19:39

Poängen med vadmal är ju just att fibrerna har kympt färdigt, att dom år så gårt åtgragna att dom inte kommer längre. SÅ krymper det något att tala om så är det helt enkelt inte vadmal.
Däremot kan du kanske få vara beredd på att tyget inte blir helt igenomfärgat. För det ska nog en del till för att färgen verkligen ska tränga in hela vägen till mitten.
Lillith

Återgå till Kläder och textila hantverk