Sländtrissor o s v i täljsten

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Sländtrissor o s v i täljsten

Inläggav Tyra » 28 februari 2008, 00:56

Hej!
Nu har jag varit inne på SHMs Sök i samlingarna och tittat på sländtrissor och lite annat smått och gott, allt tillverkat i täljsten. Vissa av föremålen är fortfarande blanka och fina, så som de blir om man polerar upp dem lite. Jag undrar om någon vet hur man åstadkommit en sådan yta under yngre järnålder. Jag har en vän som vill tillverka en sländtrissa, och han brukar använda sandpapper och sedan linolja för att få fram färgerna ordentligt i täljstenen, och naturligtvis för att släta till ytan på föremålen. Han frågade om jag visste vad man kunde ha använt "på den tiden". Det visste jag inte, men jag visste däremot var man kan fråga, så nu gör jag det!
När jag ändå satt och funderade på saken, så undrade jag själv om täljsten importerades från utlandet, eller om de föremål som hittas under utgrävningar vanligtvis är tillverkade av sten "hemifrån". Vet någon?
Tyra

Inläggav Frej » 28 februari 2008, 07:49

Är ingen expert på sländtrissor men jag tror att den blanka yta som finns på dem har uppstått genom användning helt enkelt.
Täljsten finns allt i Sverige. I västra Värmland finns flera förmodade täljstensbrott och jag tror att det finns i resten av landet också.
Frej

Inläggav Tyra » 28 februari 2008, 16:33

Ja, visst finns det, men det finns ju flinta också, t ex, men det impoterades ändå från bl a Danmark, om man ville ha en annan hårdhet eller färg än den som fanns på den "inhemska" stenen. Fast jag tycker ändå att det är intressant att veta var täljstensbrotten finns, så som du nu berättat för mig. Jag har liksom aldrig funderat på täljsten förut, eftersom jag mest koncentrerat mig på flinta, så det här är helt nytt för mig. Jag bor i Kanada, och här används täljsten friskt bland indianbefolkningen, så diskussionen är inte helt orelevant för mig i stort.
Tyra

Inläggav Vix Hq » 28 februari 2008, 20:20

Om jag minns rätt importerades täljsten från Norge till Västsverige åtminstone... Kan dock inte hitta referensen.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Tyra » 28 februari 2008, 20:42

Ja, det var just det jag misstänkte. Frågan är nu varför, d v s om det är skillnad på deras sten och vår sten s a s.
Lin fanns dessutom under vikingatid, men det innebär ju inte att man använde linolja till att polera täljsten, heller...
Tyra

Inläggav Martina » 28 februari 2008, 20:57

Vix;jag tror det är Hemslöjden du tänker på! Det fanns en artikel om täljsten i ett nummer från 2004 eller 2005.
Tyra; underskatta inte effekten av mänskligt fett!! Det låter oerhört äckligt men man kan faktiskt polera upp föremål genom att använda det naturliga fettet från hår och ansikte. Testa att stryka sländtrissan mot pannan, kinderna eller håret så har du snart fin glans på den! (Gammalt Bäckedals-knep!)

/Martina
Martina

Inläggav Vix Hq » 28 februari 2008, 21:38

Hemslöjden ja, det är möjligt...och när jag tänker efter vill minnas att vår grävledare också pratade om importerade täljstensgrytor när vi grävde järnålder i Stenungsund...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Mia » 28 februari 2008, 21:41

Jodå, jag tror nog att våra norska vänner kommer intyga att det finns mycket täljsten där. Jag hittar inte mina anteckningar nu, men som jag minns det är den mesta täljstenen (och överlevande grytor i dito material) från vikingatid från Norge. Den var väl både bättre och främst talrikare har jag för mig. Jag läste på rejält för att göra just en gryta, men fick inte tag på bra sten sen. Sveriges kändaste brott torde vara Handöl? I Norge har de Nidarosdomen som till stor del är byggd av täljsten.
Mia

Återgå till Kläder och textila hantverk