dam-och herrknäppning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

dam-och herrknäppning

Inläggav asahenrik » 8 april 2008, 11:41

Är det någon som vet bakgrunden till varför tjejer knäpper sina kläder åt ena hålleet och killar åt det andra?
asahenrik

Inläggav Peter_Wrede » 8 april 2008, 15:44

Jag har hört lite olika teorier. En är att man inte skulel kunna kika in i glipan på det motsatta könets kläder när man satt i kyrkan.
En annan teori jag har hört är att män klädde sig själv medan kvinnor oftare blev påklädda och det då skulle vara "naturligt" att stoppa vänster sida över höger. Den fånigaste teorin tycker jag, om inte annat för att det finns en mängd mansplagg (åtminstone från modern tid) som kan knäppas åt båda hållen.

Den teori jag tycker är vettigast (åtminstone varför män knäpper höger över vänster) är att det är mycket lättare att dra ett vapen under en rock på det viset. Det skulle också förklara varför vissa officersrockar kan knäppas åt båda hållen. Det ska vara lätta att dra sitt sidovapen.
Peter_Wrede

Inläggav Martina » 8 april 2008, 16:31

Ämnet har redan avhandlats från och med sidan 4 i den [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=225&whichpage=4&SearchTerms=högerknäppning"]här[/url] tråden.
Fortsätt gärna diskussionen där. Den här tråden låser jag.

Mvh

Martina, moderator
Martina

Återgå till Kläder och textila hantverk