Vendeltida Kit

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Vendeltida Kit

Inläggav Lord_Nelle » 8 april 2008, 13:47

Hello

Jag håller på att knåpa på ett Vendeltida kit. Jag har fått till ett som är "hyfsat". Det känns dock lite väl mycket viking. Jag skulle behöva en del tips på hur jag ska få det mer vendeltid. (Ca 550-800)
Min tanke är att det skall vara en halvdan som har varit i Byzans och jobbat som väring.
Det skall inte vara någon hövding utan en relativt erfaren huscarl. (Typ)

Det som jag har nu är relativt basic. Undertunika i linne, tunika i ylle med brickbandsdekoration. Byxor i ylle. Benlindor i ylle. Handsydda skor i älgskinn för att få en lokal touch.
Ringbrynja, hjälm med ögonbågar och rinbrynja. Sax, skäggyxa, slunga och spjut som vapen. 2 stsköldar, en stor för sköldmur och en mindre för strid i öppen formation.

Det som jag har funderat på att lägga till är splints för armar och ben samt en Danyxa.

Är det någon som kan ge mig tips om hur jag kan vidareutveckla dräkten, har tips om intressanta böcker eller länkar så är jag tacksam.

Bild

Bild

Bild
Lord_Nelle

Inläggav Vendel » 8 april 2008, 15:24

Snyggt kit!

Splintade arm och benskenor borde fungera. Löjligt stor sköld och en sax utan bruten rygg kan också vara en idé. Jag skulle skippa danayxan och köra på ett spjut istället.

Vad det gäller bling så finns det ju massor att välja mellan. Kanske skulle du kunna pröva på en kaftan liknande dem som vi ser på vendeltida hjälmbläck? De påminner om HV:s kaftan fast längre och kanske med pälsfoder(?).

Det hela blir ju ganska spekulativt, men så är det ju med vendeltid.
Vendel

Inläggav Lord_Nelle » 8 april 2008, 17:11

Tackar.
Jag har en 90´s sköld för sköldmur. Den lilla är för "skirmish". Spjut har jag, SPQRS med vingar efter frankisk design. Skippar Danyxan i såna fall och kör bara på spjutet.
Kaftan låter intressant, får kolla vidare på det.
Lord_Nelle

Inläggav Matti » 8 april 2008, 23:18

Snyggt!
Ja, en kaftan skulle nog passa ihop med din outfit. Funderar på att fixa en själv för när man skall vara Bysansveteran.
Matti

Inläggav Vendel » 9 april 2008, 00:19

En bild på hjälmbläcket:

Bild

Det ser ut att vara stiliga band längs kanterna.[:)]
Vendel

Inläggav Lord_Nelle » 9 april 2008, 06:48

Kanonbild, tack så mycket.
Lord_Nelle

Inläggav Martin Wallgren » 9 april 2008, 10:57

Här är en rekonstruktion av den rocken. Gjord av Paul Mortimer i England.

Bild
Martin Wallgren

Inläggav Karin » 9 april 2008, 12:57

Har han tolkat den som en sorts gambeson? Intressant, och varför inte? En kompis gjorde för länge sedan en jättesnygg finkaftan i fylligt rött ylle och med brickvävda kanter, baserad på samma bild. Med tanke på bilden skulle jag göra den något längre än Martin Wallgrens, till strax nedanför knät.

Karin
Karin

Inläggav Matti » 9 april 2008, 13:16

Ja, jag skulle också göra den längre, för det verkar som om dessa rockar generellt är längre än de kaftaner man sett från vikingatid. Sedan så finns dock en tolkningsmöjlighet baserad på Norralamannens grav, från tidigt 500-tal, att han hade en kortare kaftan, eventuellt i läder.

Jag tror att tolkningen av en del av dessa rockar som tygpansar baserar sig på att liknande rockar hos perserna eller något annat östligt folk kunde vara avsedda som textilpansar och att idén till rockarna kom därifrån via Bysans.
Matti

Inläggav Martin Wallgren » 9 april 2008, 13:40

Detta låter mycket troligt. Sitter och spanar lite i Roman Millitary clothing 3 från Ospery just nu och det finns tydliga sådana influencer hos många avbildningar av romerska soldater från 4,5 ch 6 hundratalen.

Hittade en mycket tuff ryttarrock som jag tänkte ge mig på. Kan lägga ut bilder senare
Martin Wallgren

Inläggav Lord_Nelle » 9 april 2008, 15:14

Hur var det med armringar?
Jag vet att Vikingarna var förtjusta i armringar i silver. Fanns detta även under Vendeltid?
Lord_Nelle

Inläggav Rizzo » 9 april 2008, 19:24

Visst visst, Det är väl främst vikingatidens depåfynd som gör armbandsmängden stor under denna tid. Gotland kan ju visa en ganska obruten användning av armband från förromersk tid och framåt och dessutom förhållandevis välpublicerat genom blablablazeit Gotlands-serien.

Sen vore det ju spännande att ha dem i armvecket i stället för som bangle.
Rizzo

Inläggav Lord_Nelle » 9 april 2008, 19:34

Kanon, då ska jag införskaffa lite bling. Har hittar några prisvärda bältesbeslag och "buckles" som jag tänker skaffa.
Sedan blir det nog några armringar också.
Lord_Nelle

Inläggav Anette » 9 april 2008, 21:26

Vad sägs om att göra vendeltida sköldbeslag av läder? Jag utgår från att reenactment-strider inte tillåter sådant man kan skada sig på (som plåtremsor) på skölden.
Anette

Inläggav Martin Wallgren » 9 april 2008, 22:19

mmmmmmmmm....

Känns riktigt B, Målar hellre ornamentik i liknande mönster i så fall. Dessutom är det okej för nelle att slåss med mig med plåt på skölden, och det är mest mig han slåss med. så för uppvisning kan vi ha fina beslag så får vi ha fulsköldar om vi ska träffa andra.
Martin Wallgren

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk