Charles de blois-liknande cotehardie

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Charles de blois-liknande cotehardie

Inläggav Tom Johannesson » 9 april 2008, 18:38

Har sett att det finns liknande trådar men den avviker något (hoppas jag). Har roat mig under våren med att handsy en cotehardie efter charles de blois-modellen men nu fastnat en aning.
1. Finner inga egentliga källor som pekar på att detta skulle kunna vara ett civilt plagg över huvudtaget. Finns det några källor som stöder något sådant?

2. Någon som har gjort liknande skapelser och kan tänka sig att dela med sig av bilder, tips etc.
Tom Johannesson

Inläggav Raymund » 10 april 2008, 05:56

Har du kikat på www.cottesimple.com? Där finns massor av information och både medeltida bilder och skriftliga källor om "La grande assiette" samt även en hel del rekonstruktionstips.

/R
Raymund

Inläggav Tom Johannesson » 10 april 2008, 09:05

Raymund:
Tackar för länken och ja, jag har t.o.m. baserat mycket av förarbetet på just den sidans tips etc. Men mitt huvudsakligt huvudbry just nu är snarare kring eventuell vaddering av torso och/eller vanlig fodring med lin. Charles de blois-poirpoint verkar vara en "party-poiroint" ut egentligt syfte att tas med ut i strid. Dock finns det ju bilder som visar mer civila människor i just cotehardies med denna skärning men det verkar vara omväxlande med stoppning/quiltning och utan. Det jag efterlyser är nog lite tankar från er veteraner kring hur en cotehardie i civilt bruk skulle kunna ha eller inte ha stoppning.
Tom Johannesson

Inläggav Renika » 10 april 2008, 20:46

Nog kunde en civil cotehardie ha stoppning! Man ville ju även som karl forma till figuren lite efter tidens mode, eller hur?
Renika

Inläggav Anders Lindkvist » 10 april 2008, 20:53

Newton skriver om det i Fashion during the age of the black prince tror jag om att man stoppade bröstpartet med fördel på civila tighta jackor för att få mer timglasform så stoppa på du...
Anders Lindkvist

Inläggav Tom Johannesson » 10 april 2008, 23:23

Folket har sagt sitt ^^
Får allt ta mig i kragen och stoppa
Tom Johannesson

Återgå till Kläder och textila hantverk