Sömmar i äldre uniformer?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Sömmar i äldre uniformer?

Inläggav Djingis Khan » 15 april 2008, 17:54

Tänkte höra ifall det är någon här som tittat närmare på äldre uniformer (ex. från armémuseet) och vet vilka sömmar man använde när plaggen handsyddes? Hur gjorde man med sömsmånerna på grövre uniformstyg - syddes de ner eller lämnade man kanterna öppna? Hur syddes fodret fast vid yttertyget?
Djingis Khan

Inläggav Todd » 15 april 2008, 19:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Djingis Khan</i>

Tänkte höra ifall det är någon här som tittat närmare på äldre uniformer (ex. från armémuseet) och vet vilka sömmar man använde när plaggen handsyddes? Hur gjorde man med sömsmånerna på grövre uniformstyg - syddes de ner eller lämnade man kanterna öppna? Hur syddes fodret fast vid yttertyget?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Om det är 1800 tals uniformer som du är ute efter så hänger vi till på ett annat forum.

/Todd
Todd

Inläggav Djingis Khan » 15 april 2008, 20:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

Om det är 1800 tals uniformer som du är ute efter så hänger vi till på ett annat forum.

/Todd

Ja, bara det är handsytt så. Jag antar att man använde samma sömmar på 1800-talet (före symaskinen) som innan?
Djingis Khan

Inläggav Anders Lindkvist » 16 april 2008, 16:11

Samma som på andra dräkter från tiden. Du kan i princip använda samma stygn som gäller för all handsömnad med vaxad lintråd osv. Jag har kollat en del tidiga 1800-talskläder och där har man sytt ner sömsmånerna. Det mesta foder jag har sett och läst om har lagts platt på yttertyget och hela klabbet är ihopsytt samtidigt. En del speciella sömmar förekommer här också så att sömnsmåner o grejjer viks in när man syr ihop det, svårt att förklara....

En del kläder har råkant nertill, frågan är om det är vanligt.
Anders Lindkvist

Inläggav Djingis Khan » 17 april 2008, 20:11

Okej, så öppen kant på sömsmånerna förekom inte så mycket då? Har sett en del civila plagg av grövre kvalitet där man sytt ihop sömsmånerna med kaststygn, förekom det på uniformer?
Djingis Khan

Inläggav Anders Lindkvist » 19 april 2008, 16:54

öppen kant, menar du råkant då eller? Det förekommer iallafall på andra civila plagg. Jag tror att du kan göra lite som du vill, jag vet inte hur standardiserade sömmarna var. Uniformsmodellen var standardiserad men frågan är om sömmarna var det. Att sy ihop plagg med kaststygn är förhållandevis vanligt tror jag...
Anders Lindkvist

Inläggav Peter_Wrede » 21 april 2008, 10:34

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Anders Lindkvist</i>

En del kläder har råkant nertill, frågan är om det är vanligt.

Lite senare än perioden i fråga men en av de finska vadmalsrockarna för marinen (gissar jag på eftersom den är blå) har råkant nertill. Jag lyckades få tag på en sån och de är hiskeligt varma och sköna som överdragsrock på kalla vinterdagar.
Peter_Wrede

Inläggav Anthka » 22 april 2008, 07:23

Lite tidigare än perioden i fråga men, jag har sett en karolineruniform och på den hade yllet bara råkanter.
Anthka

Återgå till Kläder och textila hantverk