huke

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

huke

Inläggav Hamnede » 20 april 2008, 15:14

Jag har precis köpt ospreys English Longbowman 1330-1515 och hittar i den en bild (plate J som är målad i nutid) på ett ytterplagg som i texten kallas för "huke". Plagget är knälångt, troligen försett med huva och antingen ärmlöst eller helt öppet i sidorna. Skulle även kunna vara slitsat bak (mannen som bär plagget är ritad bakifrån).

Är det nån som vet något mer om det här plagget? Frågan är väl, finns det belägg för det eller är det bara ytterligare ett av de väl etablerade fantasiplagg som dyker upp ibland? Vad skulle det kunna heta på svenska?

Jag tycker att det verkar vara ett trevligt plagg och skulle gärna sy ett till maken ifall det verkar funka med hans övriga 1300-talskläder och jag kan lista ut mer exakt hur det ska se ut.
Hamnede

Inläggav Eric Hejdström » 20 april 2008, 21:12

På sidan 20 i Medieval Military Costume av G. Embleton finns det en bild på en möjlig rekonstruktion av en "huke". Benämningen verkar kunna gälla flera olika plagg men det som är genomgående är att dom har huva. Allt ifrån en rock till poncho eller mantel med huva kallades "heuke, heuk eller huk". Har dock inte sett så många andra referenser än Company of Saynte George's reproduktioner eller Embletons tecknignar.
Eric Hejdström

Inläggav Matti » 20 april 2008, 23:15

Det finns en tysk sida som hade en fin "huke". Jag undrar om jag kan hitta den.
Matti

Inläggav Eric Hejdström » 21 april 2008, 00:13

Denna artikel kanske kan vara lite av intresse. Tydligen så verkar plagget ha varit poulärt i stora delar av Europa men i synnerhet kring Nederländerna. Såg någon referens till att det skulle vara ett kvinnoplagg men det verkade inte vara ett särskilt välgrundat påstående...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... /Heuke.png

Edit: Letade runt lite och insåg ganska snabbt att det verkar som om plagget som oftast beskrivs som "heuke" lever kvar i en modernare from i bla. Bayern och Österrike. Dessa kallas för "Kotze" eller "Wetterfleck" och är skyddsläder för väder och vind för jägare och friluftsmänniskor i området kring Alperna. Stiliga varianter finns här:
http://i23.ebayimg.com/06/i/08/4e/aa/4f_1_sbl.JPG
http://i18.ebayimg.com/02/i/000/a5/0e/a07a_1_sbl.JPG
http://www.winkler-kreuth.de/tradition/ ... rfleck.JPG
Och här ser jag verkligen poängen med plagget...
http://www.filzundloden.de/wp-content/u ... rfleck.jpg

Konstruktionen är ju inte särskilt annorlunda än de beskrivningar som ges för de medeltida varianterna. Man kanske inte skall se snett på folk som börjar gå i struthätta till vardags under årets mindre charmiga månader här i Sverige heller...
Eric Hejdström

Inläggav Peter_Wrede » 21 april 2008, 10:17

En poncho med andra ord?

Hamnede: Vilket år är bågskytten från?
Peter_Wrede

Inläggav Matti » 21 april 2008, 10:30

Ja, det är som den rekonstruktion jag sett!
Matti

Inläggav Matti » 21 april 2008, 10:33

Här har vi den!
http://www.villicus.de/Shop/catalog/pro ... 8b48bea3a1

De här verkar syssla med 1200-talet. Men jag har sett liknande saker, bland annat finns en poncho som ett mossfynd från Danmark.

Plaggen baserar sig på rekonstruktioner from Majekowskibiblen.
Matti

Inläggav Micke D » 21 april 2008, 10:46

Kan det vara detta som skiljer cappa från mantel i bland annat Nockert och Eva Anderssons böcker? Jag har för mig att åtminstone Nockert nämner båda som ungefär samma plagg, men om detta är en cappa så är det ju två skilda plagg.

Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
Micke D

Inläggav Tom Johannesson » 21 april 2008, 14:42

Peter: Enligt bilden så är det 1475 men med tanke på att villicus verkar grunda sina plagg på 1200tal så kan man ju ana ett gott tidsspann. Om någon hittar en eller ett par referenser kring 1390 så säg gärna till.
Tom Johannesson

Inläggav Johan Käll » 21 april 2008, 15:15

det liknar med andra ord en av våra 'herdehuvor´...
Johan Käll

Inläggav Matti » 21 april 2008, 20:55

Tuta och kör, Thomas. Sådana där plagg är kända sedan antiken! Det är en gammal beprövad modell.
Matti

Inläggav Hamnede » 22 april 2008, 09:44

Tack för alla svar!

Peter - Bilden föreställer ett burgundiskt härläger 1475 men den är som sagt nutida och jag kan inte hitta något om vad konstnären har använt för underlag för den.

Det vore väldigt trevligt att hitta en referens från andra halvan av 1300-talet men det känns som att jag har torrt nog på fötterna ändå så det kommer nog att sys en :-) På bilden jag har är plagget ärmlöst men jag undrar om inte ponchovarianten är smartare, den skyddar ju även axlar och överarmar från nederbörd. Jag får nog testa mig fram lite och se vad som är bekvämast att ha på sig också.
Hamnede

Inläggav Eric Hejdström » 22 april 2008, 12:25

Skulle tro att man vågar ta sig ganska mycket friheter om man syn nämnda plagg. Det har ju funnist väldigt länge och används fortfarande. Dessutom har ju inte designen på det ändrats något nämvärt. Snarare små kulturella skillnader coh vad det heter i olika områden. Använder man sig bara av tyger som passar den tidsperiod och geografiska område man tänkt sig blir det nog bra. Om jag inte missminner mig helt så har det ju gjorts en rekonstruktion av en liknande herdemantel i "Hurusom man sig klädde" av Els-Marie Gutarp. Om den sen stämmer är väl en tolkningsfråga men den är så enkel i konstruktionen att det skulle vara förvånande om någon inte kommit på att göra en sådan lösning...
Eric Hejdström

Återgå till Kläder och textila hantverk