1600-tals kvinnodräkt

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

1600-tals kvinnodräkt

Inläggav Chessan » 6 maj 2008, 10:42

Jag har tänkt att sy en sent 1600-tals/tidigt 1700-tals dräkt. Tanken är att den ska passa en enklare kvinna, bonde eller liknande. Då jag är helt ny på den tiden så vet jag i princip ingenting, och jag har inte hittat bra info när jag kollat på internet.
Vet någon var man kan hitta mönster för det, jag har kollat hanedlsgillet men det är inget som är vad jag letar efter?
Jag hade tänk att göra en särk, en väst och en kjol.
Annars hur ska man göra kjolen, är det bara en rektangel som veckas i midjan och sys på en band som knäpps?
Västen, hur ser delarna som sys ihopa ut, hur många delar är det? Funkar snörning eller ska man ha hyrskor och hakar?
Chessan

Inläggav Djingis Khan » 6 maj 2008, 12:20

Är det svenska förhållanden du har tänkt återskapa? Klädseln varierade beroende på geografi, och när vi kommer in på 16-1700-tal får vi ett bättre källunderlag över hur "vanligt" folk kunde klä sig. Speciellt många nederländska målare avbildade de lägre klasserna på ett naturtroget sätt under 1600-talets andra hälft, men vi har också en del svenska bilder.
Djingis Khan

Inläggav Vesuvius » 6 maj 2008, 15:56

Jag tänker spontant mantua, men det kanske blir fel för svenska förhållanden?
Vesuvius

Inläggav Anders Lindkvist » 7 maj 2008, 11:42

Jag har försökt att forska lite på allmogens kläder i norden under sent 1600-tal tidigt 1700-tal. Jag kan säga att materialet i förhållande till avbildningar är mycket, mycket knapert. Det finns några få bra bilder på kvinnodräkten men de är ytterst få från svenskt kulturområde. Det finns bland annat en bra bild på en öländsk kvinna runt ca 1700 och en 1600-tals bild på paret Sparre dansande i bondedräkter. Ska se om dessa finns på nätet...

Jag håller med Djingis där att europeiska målare var bra mycket bättre på att avmåla sina bönder än svenskar.

Det heter livstycke på kvinnodräkten, väst är allena manligt. Jag skulle satsa på hyskor och hakar, knapparna i allmogedräkten verkar vara ovanliga och förbehållet modemässigt klädda personer. Fortfarande in på 1800-talet talar man om "knappherrar" om snobbiga böndersom skaffat knappar i dräkten.
Anders Lindkvist

Inläggav Djingis Khan » 7 maj 2008, 14:26

Jag vet inte hur långt du kommit i forskningen Anders, men letar man finns det uppgifter om allmogeklädsel lite här och var. Ofta rör det sig om skriftliga notiser och mindre illustrationer. Exempelvis har vi utländska reseskildringar av Sverige, och om jag inte minns fel så avritade italienaren Magalotti svenska bönder på 1670-talet. Men i det stora hela håller jag med om att materialet är ganska torftigt.

Jag skulle säga att snörade livstycken var betydligt vanligare än häktade under den tiden vi diskuterar. Ser man på det ålderdomligaste dräktskicket i landet är det till övervägande del snörade livstycken som gäller, antingen med maljor eller vanliga snörhål. Ytterplagg som tröjor var dock alltid häktade
Djingis Khan

Inläggav Adam Norman » 7 maj 2008, 22:05

Magalotti ritade av flera personer ur allmogen, dock är det inte några "vanliga" enkla kvinnokläder avbildade i hans reseskildring. De enda enkla kvinnor som är avbildade, är två kvinnor i en badstuga, som verkar ha livstycke och kjol, och två renhållningshjon, som verkar ha enkla särkar. Finare folk finns det dock gott om, med tanke på att det finns fyra bilder från ett bröllop.

För intresserade så heter boken "Sverige år 1674" och är skriven av Lorenzo Magalotti
Adam Norman

Inläggav Anders Lindkvist » 8 maj 2008, 21:57

Jo, det är just vad jag märkt det är små muntliga notiser om dräkten och de flesta avildade bönder är manliga sådana, band annat Magalotti. Jag har några ganska bra avbildningar från tiden 1700. Svenska bönder klär som ofta som rusiska vikingar med pälsbrättad mössa, omlottjacka och pösbyxor :-) Annars ser man ofta att de har raka byxor.

Djingis, har du några bra källor på de snörade grejjerna, jag håller helt och hållet med dig ifrågan, tror jag. Jag vet bara inte några bra källor. Det vore bra med tips på bra litteratur, jag har läst det mesta av folkdräktslitteraruren o den är knaper på området.
Anders Lindkvist

Inläggav Djingis Khan » 8 maj 2008, 22:25

Anders, jag har egentligen inte heller några källor på det utan det rör sig om en gissning. Jag baserar min gissning på att snörade kvinnolivstycken dels är vanliga i exempelvis nederläska 1600-talsmålningar ([url="http://en.wikipedia.org/wiki/Image:%C3%89pouillage2.jpg"]se exempel[/url]), dels dominerar de bland de allmogekläder som härrör från svenska reliktområden. De äldsta bevarade dräkterna från Skåne och Dalarna har nästan enbart snörning till kvinnornas livstycken.
Djingis Khan

Inläggav Anders Lindkvist » 9 maj 2008, 09:15

Jag ser att vi är i ett gemensamt dilemma. förstahandskällor på området är i stort sätt sämre än medeltida material. Vi har ju båda ett gemensamt intresse för folkdräkter och en majoritet av kvinnodräkten har snörda livstycken, från söder till norr. Problemet med folkdräkter är att de är andrahandskällor när man ska se till äldre dräktskick. Det finns givetvis stora möjligheter att härleda dräkter till äldre förlagor och modedräkter men det finns en källkritisk svårighet också. Folkdräkter i gemen skvallrar om hur folk klädde sig på 1800-talet därefter kan steget tas att se var inspirationen kommer ifrån rent modemässigt. Det är ett frustrerat pusslande helt klart, men intressant.
Anders Lindkvist

Inläggav Djingis Khan » 9 maj 2008, 12:31

Oavsett tror jag nog att vi kan rekommendera Chessan att antingen välja snörning eller häktning för ett kvinnolivstycke, eftersom båda varianterna är belagda för den tid som vi diskuterar.
Djingis Khan

Inläggav Adam Norman » 12 maj 2008, 12:08

Det finns tydligen ett mossfynd av en kvinna från sent 1600-talet på ett museum i Borås. Har aldrig hört talas om det, och jag vet knappt vilket museum det är, men det låter intressant... Hörde det som hastigast av en som skulle dit och jobba.
Adam Norman

Inläggav Djingis Khan » 12 maj 2008, 13:10

Intressant Adam, kände inte till det fyndet tidigare men gjorde en sökning och hittade lite. Det är den s.k. Dannikekvinnan på Borås museum:

http://www.boras.se/kultur/borasmuseum/ ... 11380.html

Fanns tydligen lite om det här på forumet, vilket [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3779"]Vix Hq talar om här[/url]

[url="https://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/6195/1/Dannikekvinnan-high-quality.wvx "]Hittade videon här[/url]
Djingis Khan

Inläggav Vix Hq » 12 maj 2008, 17:49

Jupp, Dannikekvinnan är det, men jag skulle vilja säga att hon inte är en särskilt bra källa till kvinnodräkt; jag anser att plagget hon blev begravd med med största sannolikhet är en mansrock... Men hennes strumpor och skor är fina. Någon dag ska jag lägga upp min rapport om fyndet på nätet, men det kan dröja...

/Vix.
Vix Hq

Återgå till Kläder och textila hantverk