Dräkter från 600-talet???

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Dräkter från 600-talet???

Inläggav Johanna Kindberg » 8 maj 2008, 11:22

Halloj!

Jag söker efter beskrivningar på skandinaviska och europeiska dräkter från 600-talet. Jag har sett en del Vendeltida manliga dräkter här på HV, men skulle gärna få reda på lite källor till dessa!?!

Vad gäller kvinnliga dräkter så har jag faktiskt aldrig sett något exempel.

Är det någon som vet och som kan lite mer om denna tidsperiod och dess dräktskick[?]

Jag blir mycket tacksam för svar!
Johanna Kindberg

Inläggav Martina » 8 maj 2008, 13:04

Hej Johanna! Tror du skulle gilla drottning Arnegundes grav... Helt sinnessjukt med spännen, smycken, nålar, siden och guld överallt. Det finns betydligt mer textilier bevarade från äldre järnålder än från yngre, så det är bara att gå till biblioteket och börja leta.
Två tips är Oldtidsdragter av Elisabeth Munksgaard och Olddanske tekstilier av Margaretha Hald.
Minns inte riktigt vad som tidigare skrivits om peplos-bruket, men om du söker på "peplos" och "fibula" borde du hitta en del intressant också.

/Martina
Martina

Inläggav Vix Hq » 8 maj 2008, 14:16

Ett smakprov på vad du kan hitta på bibblan:

[url="http://www.geocities.com/Athens/Forum/6948/bathilde.html"]Drottning Bathildes gravsmycken och dräkt[/url]

[url="http://www.geocities.com/Athens/Forum/6948/arnegunde.html"]Drottning Arnegundes gravsmycken[/url]

En annan bok som kan rekommenderas är Gale R. Owen-Crocker - "Dress in Anglo-Saxon England". Se bara till att få tag i den nya, reviderade utgåvan som är nästan dubbelt så tjock som den gamla...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Johanna Kindberg » 10 maj 2008, 08:59

Tack så hemskt mycket för tipsen! Jag ska verkligen sätta mig in i både böcker och fynd! Både Bathildes och Arnegundes dräkter är otroligt härliga. Dessutom är det kul att de skiljer sig lite i tidsperiod så att man kan få se lite olika detaljer.

Är det någon som har lite källor på mansdräkter från 600-talet? Tyckte det var några i norr som verkade återskapa denna period!?!
Johanna Kindberg

Återgå till Kläder och textila hantverk