Mönster till medeltidsrobe

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Mönster till medeltidsrobe

Inläggav Harvulf » 12 maj 2008, 16:12

Hej!

Jag undrar om ni vet var man kan få tag på bra mönster med beskrivningar på hur man gör en medeltidsrobe av den här typen eller liknande:

http://spqr.se/clothes_11.shtml

Tack på förhand!

/Daniel
Harvulf

Inläggav Anders Lindkvist » 12 maj 2008, 17:10

Inledningsvis ska vi vara korrekta med vad det heter, detta är mer en Cuculla, dvs en luvförsedd kjortel med liturgiskt eller ordernsliknande syfte. Egentligen är detta inget bra namn heller då det förekommer under 1300-talet luvförsedda kjortlar för civilt bruk.
En robe är egentligen en uppsättning kläder om jag minns rätt.

Alltså ska du sy en sådanhär är det egentligen bara att sy rak enkel kjortel med kilar i sidan och slits framtill och baktill och sen sätta en enkel luva på.

Lycka till!
Anders Lindkvist

Inläggav Tom Johannesson » 12 maj 2008, 17:10

Mitt tips är nog att utgå från ett vanligt kjortelmönster men att strunta i sidokilarna utan istället göra en delning i mitten (såsom på bilden). Hättan kan man alltid anpassa efter sedan för att den ska sitta bra.
Gör ett försök i lakansväv först för att dubbelkolla men jag tror inte det ska vara svårare än så. Vid behov kan någon säkert plocka fram en principskiss på en kjortel
Tom Johannesson

Återgå till Kläder och textila hantverk