Tippetsar?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Tippetsar?

Inläggav Martina » 11 januari 2003, 22:56

Hur breda skall tippetsar vara? Jag gjorde mina 10 cm, men de känns nästan för breda.
Någon som vet eller har en idé?

MVH

Martina
Martina

Inläggav Eva Andersson » 12 januari 2003, 10:46

Vet och vet, det är ju inte som om det finns några bevarade, men på bilder varierar de i bredd mellan uppskattningsvis ca 8 cm och 4 cm.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Charlotta » 13 januari 2003, 21:35

Av ren nyfikenhet: vad är en tippet (tippets?)? Sökte i databasen men hittade ingenting.
Charlotta

Inläggav Ny Björn » 13 januari 2003, 23:13

-långa fladdrande tygutskott vilka främst applicerades vid handöppningen på klänningar (långt efter min "livstid" dock...[;)]). Deras primära funktion var att trassla in sig i saker och att hamna i maten - en medeltida kvinnlig motsvarighet till nutidens slipsar således [:p].

/N B
Ny Björn

Inläggav Eva Andersson » 14 januari 2003, 08:17

Inte bara kvinnlig!!
Tippetsar förekom även i den manliga dräkten. Det finns också en annan sorts tippetsar som var gjorda i samma tyg som överplagget. Detta hade då armbågslånga ärmar och tippetsarna satt fast vid dem. Den sortens tippetsar kunde vara klippta i olika mönster som eklöv eller flikar.

Eva, som tycker att det är coolt med tippetsar
Eva Andersson

Inläggav gwen » 8 mars 2003, 20:46

En liten fråga, då....är tippetsen ett med ärmen,
(som en förlängning av den) eller är de löstagbara, och fästade på ärmen i efterhand?
Och slutligen ÄR det tidsenligt att ha en sådan överklänning i linne, eller fick de fina damerna och herrarna bara härda ut i skuggan på den tiden då det begav sig, så att säga?
/gwen
gwen

Inläggav Martina » 8 mars 2003, 22:13

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by gwen</i>

En liten fråga, då....är tippetsen ett med ärmen,
(som en förlängning av den) eller är de löstagbara, och fästade på ärmen i efterhand?
Och slutligen ÄR det tidsenligt att ha en sådan överklänning i linne, eller fick de fina damerna och herrarna bara härda ut i skuggan på den tiden då det begav sig, så att säga?
/gwen
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Gwen!
Båda sorterna förekom, såväl löstagbara som direkta utskott från överklänningen. Tror att de fina herrarna och damerna på tiden det begav sig hellre härdade ut i siden än i ylle, men varmt blir det förstås alltid när man har flera lager tyg tätt snörda inpå kroppen!

MVH

Martina
Martina

Inläggav Karin » 8 mars 2003, 22:20

Tippetsar finns av två sorter. Sådana som är ett med ärmen och sådana som fästes i efterhand. De senare är, vad jag vet, alltid vita och sitter fast i ett slags tygarmband som man trär på på överarmen.

Överklänningen var alltid i ylle. Läs tidigare diskussioner under "linne i olika färger". Ylle behöver inte vara kliigt, varmt och svettigt. Det kan vara väldigt trevligt att ha på sig även på sommaren. Det beror på vilken kvalitet man använder och vad man är van vid.

Karin
Karin

Inläggav Karin » 8 mars 2003, 23:15

Det kanske är lättare att förstå vad tippetsar är om man får se en bild.

Här är en bild (från Neapel ca 1350) där flera av personerna har tippetsar som är ett med ärmen.
http://www.geocities.com/ariedin/Cote16.jpg

Flickan till höger på den här bilden har lösa vita tippetsar med svarta prickar. För att de inte ska hänga i vägen har hon lagt upp dem över ärmarna.
http://gallery.euroweb.hu/art/e/eyck_va ... tripty.jpg

Den svartklädda sittande flickan i mitten på den här bilden har också lösa vita tippetsar.
http://gallery.euroweb.hu/art/l/limbourg/04avril.jpg

Hjälpte det?
Karin
Karin

Inläggav Anna And » 11 april 2006, 12:15

Till Karin:

Länkarna du har skickat, vet du från vilka tidsperioder bilderna är från och om dom verkligen är tidsenliga? Den första är ju som klar, men dom andra? Kämpar förtvivlat med att hitta bilder och tipps på kläder som verkligen är tidsenliga och inte manipulerade av någon...

Anna Andersson
Anna And

Inläggav Karin » 11 april 2006, 16:17

Jag vet inte riktigt vad du menar med manupulerade, men på Web Gallery of Art, http://www.wga.hu/index1.html , kan man hitta massor med bilder som inte är målade i modern tid. Klicka på search-knappen och välj sedan tid och land.

De bilder jag länkade till har jag hittat där. Du kan nog hitta dem själv om du söker på konstnärens namn, för att få mer fakta om dem.

Den mellersta bilden är målad av Jan van Eyck som var aktiv i mitten av 1400-talet. Flickan med tippetsarna ser ut att kunna vara ett helgon och jag vet inte om de har likadana kläder som vanligt folk.

Den tredje bilden är målad av Limbourg-bröderna år 1416 eller något åt det hållet. Jag tror att de målade folk som de såg ut.

Har du kollat sökfunktionen här på forumet för att få sidor och böcker med den information du behöver?

Karin
Karin

Inläggav Anna And » 11 april 2006, 16:44

Tack så mycket för den infon, ska kolla så fort jag hinner! Och nej jag tänkte inte på det... (doh) ;)

Med manipulerade menade jag precis det du sa, att dom är målade i senare tid som den, enligt vad jag hört iaf, målningen från brandskattningen av Visby.

Anna
Anna And

Inläggav Karin » 12 april 2006, 15:48

Ja, det finns ju många målningar gjorda för 100 år sedan som föreställer vikingatid/medeltid/mytisk tid. Fast det ska vi nog inte störa den här tråden med.

Karin
Karin

Inläggav owly » 13 april 2006, 08:46

Tipetsar var mest inne under 1300-talet, särskilt efter 1330-talet sådär. Några bra bilder finns på
och även http://vieuxchamps.com/persona/wgarb2.php

Googla på "Tippets 14th century" så hittar du mera :-)
owly

Inläggav Lillith » 23 februari 2008, 16:46

Jag undrar lite över dom svarta prickarna på den här http://gallery.euroweb.hu/art/e/eyck_va ... tripty.jpg (tidigare länkad i tråden) bilden.
Är det någon form av påsydd dekoration, eller är det ett mönster som uppkommer av att man behållit en mörkare del av pälsen från vilket djur det nu kan vara när man sytt ihop det hela, liksom för att visa vilket djur det rör sig om, till exempel?
Om det är en påsydd dekoration, vet man hur den är gjord?
Lillith

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk