Brickband

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Brickband

Inläggav Charlotta » 12 januari 2003, 18:37

Jag har så smått börjat försöka väva brickband men har upptäckt att det inte finns särskilt mycket information om det (i alla fall inte på svenska). Jag har hittat ett flertal hemsidor på engelska på nätet, men inte en enda på svenska. Hos hemslöjden kan man få tag i en svensk bok ("Brickband så in i Norden" el. dyl.) men annars är det tunt. Finns det någon som vet om det finns andra böcker/annan information att få tag i? Vill även veta om/var man kan få tag i ylle- lin- och silkesgarn som är bra att väva i och som gärna får vara handspunna och växtfärgade (hemslöjden?)

/Charlotta
Charlotta

Inläggav Vix Hq » 12 januari 2003, 20:26

Det finns en bok som heter "Band på många sätt" (HV Konsulentkursen står som författare). Där finns det en kort genomgång och en del mönster till brickband. Den brukar finnas på bibliotek (och antikvariat), vet inte om den fortfarande finns i tryck.

"Brickbandsvävning" av Ann Sutton och Pat Holmton finns också ofta på bibliotek, och även om det skriker "70-tal" om den så går det att få ut en hel del av den (men jag blir irriterad när de skriver saker som att det "inte lätt att väva in bokstäver" i banden. Jag avskyr handböcker som börjar med att tala om att något inte är lätt!).

Jag gillar Sonja Berlins bok (Brickband så in i Norden); även om hennes sätt att beskriva trädningsriktningen i brickorna ställer till problem när man träffar på andra sätt att uttrycka det. Det gäller iofs allmänt inom brickbandsvävningen; att alla har sina egna sätt att beskriva hur man bär sig åt och det kan bli illa rörigt ibland...

Ska man bara köpa en enda brickbandsbok i hela sitt liv så rekommenderar jag Peter Collingwoods "The Techniques of Tablet Weaving". Den är rätt teknisk ibland (och på engelska. Och dyyyyr) men när man väl behärskar grunderna i brickband, så är den rena rama guldgruvan att ösa ur.

Det där med garn är värre, det beror väl lite på var du bor, men det finns nog andra här på forumet som kan komma med bra förslag. Själv växtfärgar jag mitt eget. I Göteborg säljer de växtfärgat i Praktiska Boden i Haga ibland. Försök med butiken på Sätergläntan, http://www.saterglantan.se/ , men jag vet inte hur de står sig prismässigt... De har en del brickväningsböcker där också om jag minns rätt.

Jag vet att många brickbandsvävare i USA bl a (!) köper silke från The Handweavers Studio i London, men det tycker jag verkar vara att gå över Atlanten efter vatten, så att säga. Jag skulle också bli glad om någon har ett bra tips på överkomligt silke!

En sak som man kan vara medveten om är att yllegarn har en tendens att trassla ihop sig så att varptrådarna fastnar i varandra... Det kan göra att man inte får ett tydligt skäl när man väver, och att man måste plocka isär trådarna för hand innan man lägger i inslaget för att det ska bli rätt.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Charlotta » 12 januari 2003, 20:40

Kan tänka mig att yllegarn trasslar sig. Jagh ar bara vävt ett band så länge, mest på prov, och eftersom jag inte hade någonting annat hemma vävde jag det med moulinégarn (1 tråd). Visserligen mycket snyggt, men det trasslade något fruktansvärt. Så ylle kanske inte är så bra då...

Det enda silkesgarn jag hittat var till för stickning så det var lite för mjukt (hemslöjden). Jag bor i Linköping och jag har inte hittat någon affär som kan tänkas sälja "rätt" garn här.

Är "Techniques of tablet weaving" svår att få tag i?

Tack för tipsen...
/Charlotta
Charlotta

Inläggav Martina » 12 januari 2003, 21:15

Hej!
Jag har vävt brickband i några år, både trädningsbetingade (där man vrider samtliga brickor antingen framåt eller bakåt och mönstret beror på hur man trätt) och vridningsbetingade (man vrider olika brickor åt olika håll och kan t.ex. göra bokstäver, jättekul!)Är nybörjare när det gäller broschering, där man plockar upp mönstret.

Lärde mig från början ur Sonja Berlins bok, övergick till Suttons eftersom jag tycker bättre om beskrivningen i den, och fick dessutom en extra genomgång på skolan (Bäckedal).

Har mest använt mig utav ullgarn, och huruvida det trasslar sig eller inte beror helt på garnet!!! Jag rekommenderar jättestarkt möbel-8, ett hårdtvinnat, tvåtrådigt tunnt (8/2) garn som finns i massor med vackra färger och som inte är så särskilt dyrt heller. Mora ullgarn är dyrare, men kvalitén är fantastisk. Jag kommer inte ihåg grovleken, men mora är tunnare än möbel-8. Båda två skall finnas på Hemslöjden i Linköping om jag inte missminner mig.
Har inte jobbat så mycket i lingarn men jag rekommenderar knyppellin framför de grövre sorterna. Använd alltid åtminstone 2-trådigt garn, förresten! Annars är varpningen ogjort arbete! I gamla Linköping kan du köpa knyppellin i olika färger och grovlekar.
Cottolin rekommenderar jag inte, det luddar ihop sig något vansinnigt!
Slutligen silke; i välsorterade tyg- och sybehörsaffärer säljs sidentråd på vanliga symaskinsrullar för ca 16:-/50m i massor utav färger. Den är stark, hårt spunnen och lätt att varpa med.
Var inte rädd för att väva i tunna material, det är inte svårare än att använda grövre tråd och resultatet blir jättebra! Det viktigaste är att vara noga vid varpningen så går resten utav bara farten.

Växtfärga garn måste man nästan göra själv, skriv upp dig på en kurs framåt våren (eller kom till Hantverkslägret i sommar![:)]) och ta med dig ordentligt med vitt/ljusgrått möbel-8!

MVH

Martina
Martina

Inläggav Ny Björn » 12 januari 2003, 22:26

Håller helt med om att tunna kvalitéer bör användas - de fabulöst breda brickband som "springer omkring", speciellt i vikingerisvängen, speglar snarare att det går fortare att bricka med grövre garn än något annat.

/N B
Ny Björn

Inläggav Eva Andersson » 13 januari 2003, 11:01

Vad det gäller breda band behöver det ju inte betyda att man använder gröbvre garn utan att man kör med fler brickor. Jag har själv gjort ett 5 cm brett band i Bergå 6/1 och det är _inte_ ett tjockt garn. Det största problemet med det var istället att jag valde några färger jag tyckte var fina ihop och i sådana toner som kunde framställas med diverse växter och först efter att ha vävt 5m insåg (fick det påpekat för mig)att rött, gult och grönt skriker "rasta". Nåväl jag har en kappa med rastafari-band! Det går faktiskt hyfsat att väva även med entrådiga garner, men man får var lite försiktigare och precis som i alla annan vävning gäller det att få in rätt spänning och rytm.
Mora Redgarn som talades om i ett tidigare mail har ändrat sin sammansättning de sista åren så att de nu består av mer finull och därför har en definitv tendens till att ludda ihop sig. Jag ahr just vävt 2m diamantkypert (16 trådar/cm)i detta garn och det luddade sig mycket och hade även en tendens att slitas av.

Eva
Eva Andersson

Inläggav cizzi » 13 januari 2003, 11:27

Jag vill absolut slå ett slag för möbelåttan, mycket bra yllegarn som inte trasslar, men som är både hållbart och tunt och fint och finns i en massa fina färger. Finns i de flesta garnbutiker jag har besökt, så det borde inte vara helt hopplöst att få tag i!

Det värsta med handspunnen lintråd är att den oftast är entrådig och därför går av _mycet_ lätt. Efter att ha vävt 7 cm och skarvat varpen minst en miljard gånger gav jag upp, klippte loss och kastade alltihopa! *grrr* Fast det är klart, andra kanske har bättre tålamod än jag! [:o)]
cizzi

Inläggav Arild Krake » 13 januari 2003, 15:12

Är det någon som har provat på att använda läderbrickor när de vävt?
Om så är fallet, hur fungerar de och hur är de tillverkade? Har de förlimmats, vaxats eller använder man råläder?

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Ny Björn » 13 januari 2003, 15:36

-Var och en blir naturligtvis salig på sin fason, men jag har prövat att bricka med råhudsbrickor och tycker att de fungerar hyfsat vid brickning av smalare band med få brickor. Hålen slits dock rejält så efter nett långt band var de jag provade i det närmaste slut.

Det bästa jag provat är brickor i kohorn - små, tunna och REJÄLT polerade. De var ljuvliga att hantera! Ben/benhorns brickor torde också fungera bra - om de poleras ordentligt så att friktionen mellan brickorna minskas till ett minimum (sådan friktion är ett rent hlvt vid brickning av mer komlicerade mönster med många brickor).

/N B
Ny Björn

Inläggav Martina » 13 januari 2003, 18:25

Måste rätta mig själv: Vad gäller brickvävning med entrådigt lingarn så lärde jag mig i somras att det faktiskt går, om man hela tiden håller tråden fuktig. (Sprayflaska el.dyl.) Men det kräver bra brickor (kohorn, plast eller bra pappbrickor) och är inget direkt nybörjarprojekt om man inte är modig!
Martina

Inläggav Charlotta » 13 januari 2003, 18:54

Vad jag märkte när jag vävde mitt band i 1-trådars moulinégarn var att det slets väldigt mycket om man förde brickorna fram och tillbaka för att få fram ett tydligt skäl. Varptrådarna började gå av till slut, så jag klippte av dem och började om, men den gången vred jag bara brickorna och separerade varptrådarna själv. lite jobbigare, men jag hade inga problem med trådar som gick av. Jag använder pappbrickor, men kanten på hålen blir ganska vass.
Charlotta

Inläggav Vix Hq » 13 januari 2003, 23:55

Angående Techniques of Tablet Weaving så har den precis kommit ut i nytryck, men verkar lysa med sin frånvara på de flesta boksajterna på nätet. Lättast köper man den direkt från författaren. Då kan man dessutom få den signerad [:)]! Peter Collingwoods hemsida befinner sig här: http://www.petercollingwood.co.uk/
Jag tror att jag betalade ungefär £30 för min bok, vilket inkluderade porto och sånt. Mejla Peter och hör efter om du är intresserad.

Jag använder träbrickor i -- ve och fasa! -- plywood. De borrade hålen flisar sig något enastående (det borde jag ha fattat från början, alla de där ihoplimmade skikten...), men det märkliga är att varpen inte slits nämnvärt! Det slutar aldrig att förvåna mig, trots att jag vävt med tunt yllegarn så håller trådarna. Nästa uppsättning brickor blir dock i trä som _inte_ består av flera lager...

Jag har väldigt svårt för pappbrickor, jag tycker de är så mjuka och otrevliga. Var kan man få tag i hornbrickor? Eller måste man göra dem själv? Jag pratade med en hornslöjdare en gång som sa att han gjorde brickor förut, men slutade för att de böjde sig och blev skeva när man använde dem. Kanske gjorde han dem för stora? Hur små är de du använder, Ny Björn?

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Ny Björn » 14 januari 2003, 17:39

ca 4 x 4 cm. Tjockleken är strax över en mm.

Har sett att Jakob och "hans" Danskar (han är Färing gudbevars - glöm aldrig det!) har haft hornbrickor med sig till Foteviken något år, men som alltid så vet de att ta betalt.
Om man har uppklippta kohorn så innebär det inte någon större svårighet att spjälka bitarna i het olja (akta fingrarna och se till att de spjälkade bitarna inte blir för tunna), klippa till dem i rätt storlek och POLERA, POLERA och så POLERA lite till. Det är i mitt tycke den riktigt stora fördelen med horn och ben - att det går att få en yta som i släthet ligger nära hårdplast.[:D]

/N B
Ny Björn

Inläggav Raymund » 14 januari 2003, 17:49

Historic Enterprises har (små) hornbrickor på:
http://www.historicenterprises.com/sl/horn.html

/R
Raymund

Inläggav Arild Krake » 14 januari 2003, 23:18

"inte någon större svårighet att spjälka bitarna i het olja (akta fingrarna och se till att de spjälkade bitarna inte blir för tunna"

Hur då? med kniv?

Ludvig
Arild Krake

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk