Brickband

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Vix Hq » 28 februari 2006, 09:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Heidi</i>

Hvis spjellvev er brikkevev har vi i allefall ett "trädningsbetingad" band fra sen vikingtid.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nja... Det har ju inget mönster, och "trädningsbetingade" brickband utan trätt mönster finns det ju en hel drös av - det är de klassiska "moderna" 4 vridningar framåt/4 vridningar bakåt-mönstren som det inte finns så många av i det historiska materialet.

Jag har för mig att "spjell" kan betyda bricka, på isländska heter i alla fall brickvävning "spjaldvefnaður" och "spjald" och "spjell" låter besläktade. Jag är inte hemma och kan kolla i mina böcker...

Men efter att ha kikat på bilden kan jag i alla fall säga att det <i>inte</i> är vävt med 2 tr/bricka som jag skrev att man kunde göra i min förra post. Om det över huvud taget är brickvävt låter jag vara osagt - det är en gammal artikel och de är ibland inte så tillförlitliga, tyvärr...

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">hver renningstråd går over to og under en islettråd - måste innebära tre trådar per bricka.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hur då? Antalet trådar per bricka påverkar väl inte hur många inslag som varje <i>enskild tråd</i> går över och under? Det beror väl på hur man vrider brickorna? Eller?

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Anna-Carin » 28 februari 2006, 11:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">hver renningstråd går over to og under en islettråd - måste innebära tre trådar per bricka.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hur då? Antalet trådar per bricka påverkar väl inte hur många inslag som varje <i>enskild tråd</i> går över och under? Det beror väl på hur man vrider brickorna? Eller?

Eftersom jag bara har vävt trädningsbetingade mönster så är det tydligt att jag tänkte för snävt där. Beskrivningen "över två under en" skulle ju även stämma med t.ex. 4 trådar per bricka om man vrider 1/4 + 1/4 + 1/2 varv.
Anna-Carin

Inläggav Heidi » 28 februari 2006, 15:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>
Nja... Det har ju inget mönster, och "trädningsbetingade" brickband utan trätt mönster finns det ju en hel drös av - det är de klassiska "moderna" 4 vridningar framåt/4 vridningar bakåt-mönstren som det inte finns så många av i det historiska materialet.

Om det över huvud taget är brickvävt låter jag vara osagt - det är en gammal artikel och de är ibland inte så tillförlitliga, tyvärr...
/Vix.

Aha! Da har jeg nok misforstått begrepet tredningsbetinget. Må det være mønster for å kalle det tredningsbetinget? Ut i fra det Martina skrev om norske folkedrakter antok jeg at det var brikkevev hvor farger og mønstre framkom kun ved treing av brikkene ikke variasjoner i vridningen. På draktene fra Telemark er dette mye brukt, mønsteret som kommer fram oppnås ved at det er tredd forskjellig fage i hullene og annenhver brikkene er S og Z tredd. Alle brikkene dreies samtidig og samme vei, helt til det er så mye tvinn på renningen at det er på tide å dreie andre veien.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Men hur är det egentligen med trädningsbetingade band? De förekommer i norska folkdräkter, men finns det äldre fynd? (Förutom som kantavslutningar förstås.) Fick frågan igår och kunde inte svara. Jag tror inte att jag stött på annat än broscherade och vridningsbetingade band i det material jag haft tillgängligt.
/Martina<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Artiklen ER gammel, men dessverre tror jeg ikke det er utgitt noe nyere som inneholder en skikkelig analyse av tekstilene?

Så det finnes mange funn av brikkevevde band uten mønster eller med striper?

mvh
Heidi
Heidi

Inläggav Brickband » 1 mars 2006, 14:08

Hej,
Det är svårt att se på bilden hur trådarna går, men jag tycker inte det ser brickvävt ut. Vävspjäll betyder ju också bandgrind. Vet man att det är brickvävt? Vet man hur baksidan ser ut?

Jag har lång erfarenhet av bandvävning med brickor, bandgrind, bandvävstol m.m. och för mig ser bandet ut att vara väft med den Norska teknik där man använder två bandgrindar trädda efter varandra. Med denna teknik sparar man mycket på garnet då varannan varptråd övervägande syns på baksidan och de andra övervägande på rätsidan. Tekniken finns med i boken "band på många sätt" från sådär 1980. Även med denna teknik ser trådarna ut att luta lite. Varptådarna går över tre och under ett inslag.
Men som sagt det är jättesvårt att se hur trådarna går på bilden, i alla fall på min dator.

En liknande yta kan man få med brickor trädda med två trådar (tvåhålsbrickor), där alla trädda hål står mittför varandra, i detta fall blir fram och baksida lika. Man vänder 1/2 varv mellan varje inslag. Eftersom det är väldigt drygt att väva på det viset är jag ganska skeptisk till att man vävt så. Det stämmer inte heller med att trådarna går över tre under ett inslag, med denna teknik går de över ett under ett inslag.

Med 4 trådsbrickor trädda med tre trådar får man tydliga diagonaler i strukturen där inslaget skymtar fram om man trär med enbart s eller enbart z. Trär man varannan som s och varannan som z får man en maskliknande yta där inslaget inte syns. Men jag tycker inte heller detta stämmer då dessa band inte fär lika tydliga markeringar tvärs över för inslaget, ytan blir mer slät.

En kommentar om baksidan skulle hjälpa mycket.

Mvh Louise
Brickband

Inläggav Heidi » 1 mars 2006, 15:01

Ja jeg trodde også i utgangspunktet at spjellvev kunne bety grindvev. Det var denne beskrivelsen som fikk meg til å tro at det kanskje kunne gjelde brikker:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Spjellene har vært ordnet i samme retning og hver renningstråd går over to og under en islettråd, slik at det viser sig en forholdsvis tydelig diagonaltekstur.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Synes det med "spjellene i samme retning" tyder på brikkevev, men tenkte ikke på at man kan bruke to grinder. Har sett den boken på biblioteket, så den må jeg låne.
Dessverre er det ikke noen beskrivelse av baksiden i artikkelen fra 1938, og så vidt jeg vet er det ikke utgitt noen nyere analyse av disse tekstilene. [:(!]

mvh
Heidi
Heidi

Inläggav Vix Hq » 1 mars 2006, 23:08

För att öka förvirringen kan jag meddela att i "Nordisk textilteknisk terminologi" av Strömberg/Geijer/Hald/Hoffman står det följande:

[svenska] "BANDGRIND, BANDSPJÄLL
da vaevespjeld
is bandgrind
no båndgrind
fi nauhapirta
eng ridgid heddle
..."

Kollar man i registret efter "spjell" blir man hänvisad till det svenska uppslagsordet

"VÄVBRICKOR, BRICKOR
da vaevebrikker, brikker
is vefspjöld, spjöld
no <b>brikker, spjell</b>..." (min fetstil)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Heidi</i>

Må det være mønster for å kalle det tredningsbetinget? Ut i fra det Martina skrev om norske folkedrakter antok jeg at det var brikkevev hvor farger og mønstre framkom kun ved treing av brikkene ikke variasjoner i vridningen.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, och nej... Nu blev det komplicerat [;)]...

På sätt och vis är ju alla brickvävda band i någon mån trädningsbetingade - även de med individuellt vridna brickorna påverkas ju av hur brickorna är trädda!

Men den typen av trädningsbetingade band som verkar saknas i det historiska/arkeologiska materialet är band som har ett trätt mönster och där brickorna konsekvent vrids 4 vridningar framåt/4 bakåt eller kanske 8 framåt/8 bakåt så att det trädda mönstret upprepas spegelvänt varannan gång över hela bandet. En del menar att det sättet att väva dök upp när brickvävningen "återupptäcktes" i slutet av 1800-/början av 1900-talet.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Artiklen ER gammel, men dessverre tror jeg ikke det er utgitt noe nyere som inneholder en skikkelig analyse av tekstilene?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag tror inte det heller och man kan nästan misstänka att just textil kanske inte var Gjessings huvudämne. Man har analyserat skelettet igen och gjort C-14-datering på tyget (se tråden [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3175"]Skjoldehamn[/url]) men inte textilierna, vad jag vet.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Så det finnes mange funn av brikkevevde band uten mønster eller med striper?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

En hel del - Carolyn Priest-Dormans litteraturlista [url="http://www.cs.vassar.edu/~capriest/tweavebib.html"]här[/url] täcker in de flesta som finns publicerade. Och [url="http://www.cs.vassar.edu/~capriest/3recipes.html"]här[/url] har hon beskrivit 3 band från 13- och 1400-talen, varav ett är tjusigt randigt i inslagsledd.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Taleke » 11 januari 2007, 14:44

Har lusläst tråden lite, och undrar om någon har något nätbaserat, inte alltför avancerat mönster som de kan tänka sig att dela med sig av? Tänkte börja väva, och min syster kan sätta upp väven om hon har ett mönster att utgå ifrån.
Taleke

Inläggav Heidi » 11 januari 2007, 15:24

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Taleke</i>

Har lusläst tråden lite, och undrar om någon har något nätbaserat, inte alltför avancerat mönster som de kan tänka sig att dela med sig av? Tänkte börja väva, och min syster kan sätta upp väven om hon har ett mönster att utgå ifrån.
Her er noen enkle:
http://pweb.jps.net/~cparkhill/cardweaving.html

Og mønstrene kan testes ut her:
http://www.theloomybin.com/cw/

mvh
Heidi
Heidi

Inläggav Taleke » 11 januari 2007, 17:08

Man tackar :)
Taleke

Inläggav Brickband » 11 januari 2007, 21:09

En nybörjarguide finns på www.arsundaviking.se
välj alternativet "lär mer" i vänstra kanten.
Brickband

Inläggav Vix Hq » 12 januari 2007, 11:23

Eckhard Gartz (aka Guntram) har rätt mycket mönster på sin [url="http://www.guntram.co.za/tabletweaving/"]hemsida[/url] (klicka på "Patterns"), med allt från lätta mönster till superavancerade. De kräver visserligen att man använder hans brickvävningsprogram GTT för att läsa filerna, men det är gratis att ladda ned.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Heidi » 12 januari 2007, 15:00

...Men den typen av trädningsbetingade band som verkar saknas i det historiska/arkeologiska materialet är band som har ett trätt mönster och där brickorna konsekvent vrids 4 vridningar framåt/4 bakåt eller kanske 8 framåt/8 bakåt så att det trädda mönstret upprepas spegelvänt varannan gång över hela bandet. En del menar att det sättet att väva dök upp när brickvävningen "återupptäcktes" i slutet av 1800-/början av 1900-talet.
/Vix.
Hm... Vi hadde et lite brikkebånd-kurs i vikinglaget jeg er med i, og der fikk vi mønster på to bånd som er trädningsbetingade. Tror mønstrene stammer fra Peter Collinwoods bok (som jeg ikke har) og de skal være fra arkeologiske funn:
Vestrum i Vestfold (400 e.Kr.)
Snartemo II (600 e.Kr.)

De veves med to tråder i hver brikke (untatt kantbrikkene).

Noen som vet hvor jeg kan lese mer om disse funnene?

mvh
Heidi
Heidi

Inläggav Vix Hq » 12 januari 2007, 16:32

Snartemo-fyndet kan man läsa om i
Bjørn Hougen: "Snartemofunnene. Studier i folkevandringstidens ornamentikk og tekstilhistorie". Norske Oldfunn VII. Oslo: 1935.
och
Hans Dedekam: "To tekstilfund fra folkevandringstiden. Evebø og Snartemo." Bergens museums aarbok 1924-25. Hist.-Antik. raekke nr. 3.

Vad det gäller brickvävningsteknik så är Dedekam den som skriver mest om banden.
Enligt Collingwood står det om Vestrum-bandet i Hougens bok också. Collingwood har ett litet diagram av Vestrumbindningen på s. 123 i The Techniques of Tablet Weaving (1996) men ingen mer info än att bandet finns, är vävt med 16 brickor och att man fortfarande kan se de två färgerna.

Den fyrfärgade Snartemotekniken (inte den med 2 trådar/bricka) beskrivs lite hastigt på [url="http://www.stringpage.com"]Phiala's Stringpage[/url] och jag tror hon har någonting om mönstrad 2-trådsbrickning också.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Heidi » 15 januari 2007, 12:03

Takk Vix! Jeg sprinter til biblioteket [:)]
Mønstrene til disse to båndene har jeg, men det kan være interessant å lese litt mer om dem.

Heidi
Heidi

Inläggav MBN » 3 februari 2007, 15:32

Hejsan alla vävare! Vill bara säga att efter en så här lång tråd (fast jag har ärligt talat inte läst riiiktigt alla inlägg) har jag fått i princip alla mina frågor besvarade utan att behöva ställa dem själv! Så nu ska jag bara ut och leta tråd och bestämma mig för vilket plagg jag ska börja dekorera. Tack allihopa!
MBN

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk