Brickband

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Alexandra » 21 juni 2007, 08:41

Hej!
Sitter här och letar mönster till ett brickband jag hade tänkt göra. Det ska sitta på en tidigt 1100-talsklänning. Någon som vet vilken typ av mönster som man borde sattsa på? Birkafynden är ju väldigt fina, men är de inte hiskeligt omoderna vid denna tid?
/Alexandra
Alexandra

Inläggav SunnivaWH » 13 juli 2007, 19:53

Hei!

Jeg sitter og har studiesommer, og siden jeg jobber med min MA oppgave, og den handler om bl.a Helgelandsfunnet, tenkte jeg å ha en liten og uoffisiell spørreundersøkelse. Bare fordi jeg lurer, og fordi jeg regner med at de som henger på forumet her er de som er ganske oppdatert på emnet i Norge/Sverige (og naturligvis under en viss alder; den unge generasjon tekstilinteresserte?)

SÅ:
Hvor mange kjenner til brikkebåndet fra Helgeland, og hva vet dere om det?

Dere som svarer kan jo gjerne i samme slengen legge til hvilke andre bånd fra pre-vikingtid i Norge dere har hørt om.

Mange har jo hørt om de andre lekre folkevandringstids brikkebåndene i Norge, men Helgeland prates det aldri om, så vidt jeg kan se. (Det hører hjemme i parantesene, når man snakker om Evebø og Snartemo).

Send meg gjerne svar på mail; det er jo ikke nødvendig å spamme ned tråden, om ikke dere har lyst til å si noe pent om Helgeland eller noen av de andre:)

sunnivawh@yahoo.no

Mvh
Sunniva Halvorsen
SunnivaWH

Inläggav Samuel Varg Thunberg » 29 augusti 2007, 12:48

Jag har inte läst igenom hela tråden men hoppas att någon kan svara på några frågor jag har om brickband ändå.
Förekom det ull-brickband under medeltiden på den manliga dräkten?
Och i så fall när och till vad?

Allt gott/ Samuel
Samuel Varg Thunberg

Inläggav Vix Hq » 30 augusti 2007, 10:31

Utan att göra en långvarig djupdykning i mina böcker så kan jag inte ge ett bättre svar än så här:

Vad jag <i>minns</i> på rak arm finns det inga <i>fynd</i> av ullbrickband på mansdräkter från medeltid (undantaget Skjoldehamnsdräkten**, som inte är medeltida och som dessutom kan vara en kvinnas kläder, se tråden [url="http://histvarld.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3175"]Skjoldehamn[/url]). Fynden av drkkter är ju rätt begränsade... Från Leksand finns iofs den sk Leksandsmanteln som hade ett ordentligt brickvävt band i ylle längs framkanten, den brukar tolkas som en kvinnomantel från runtomkring 1200-talet.

Annars verkar det ha varit så att brickvävda band främst prydde kyrkliga dräkter (i alla fall under senare medeltid) och var då i silke, ofta brocherade med guld (det är åtminstone dessa som har bevarats...). I fynd från London har hittats smala brickvävda band som man tror kan ha använts som skärp eller strumpeband. En av dessa var i kamgarn (ull), andra i silke och silke/ull.

Textiles and Clothing, s. 133:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Cheaper girdles were made from worsted thread; the stock of a haberdasher's shop in London in 1378 included a black wool girdle valued at 2d. (Riley 1868, 422). An example of an all-worsted tablet-woven girdle from a late 14th-century deposit is preserved with its buckle attached but too little of it remains to establish its overall design (No 357, Fig 101). Another from a contemporary late 14th-century deposit combines worsted threads with a small amount of silk arranged to produce a striped pattern (No 441, Fig 102). Only the worsted yarn appears to have been dyed, a red weft contrasting with the near black hue of the wool warp. The weft would have shown along the edges and in the central stripe where the silk ends were threaded through four holes and twisted in a different sequence to the rest of the pack.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Brickvävda bälten i ull förekommer alltså i fyndmaterialet (det finns även ett jättetjusigt vitt brickat kyrkligt yllebälte på Musée Cluny i Paris!), det är värre med arkeologiska källor för dekorationsband i ylle. På många medeltida statyer och avbildningar finns det ju saker som kan tolkas som vävda eller broderade dekorationsband (kika runt i något av de många webgallerier som finns och bilda dig en egen uppfattning om det hela), men jag skulle nog gissa på att det ofta rör sig om silke i materialet (fint folk). Dräkter från 1100-talet verkar ju ha rätt mycket band som dekoration, men det är tyvärr inte en period som jag kan så värst mycket om.

Så kort och gott: handlar det om medeltid (och inte vikingatid eller övrig järnålder) skulle jag personligen vara mycket återhållsam med att använda brickvävda ylleband som dekoration på kläder. Som mönstrad framkant på en tidigmedeltida mantel skulle det dock fungera, eller som skärp eller strumpeband också! Och tänk på att även yllebanden generellt hade rätt tunna fina trådar och inte tjockt plädgarn som många använder att brickväva med idag.

När jag då har sagt detta så finns det säkert massor av icke-arkeolgiska källor som jag inte har koll på, och har någon lustläst litteraturen och hittat något så blir ingen gladare än jag om jag visar mig ha fel! Arkeologin säger långt ifrån allt, och jag ännu mindre [;)]!!!

/Vix.

Edit: ** Marianne Vedeler skriver i sin avhandling "Klaer og formspråk i norsk middelalder" att hon anser att Skjoldehamnsdräktens vävda dekorationsband <i>inte</i> är brickvävda.
Vix Hq

Inläggav Samuel Varg Thunberg » 30 augusti 2007, 12:29

Tack för svaret! Det jag hade tänkt att ha mitt brickband till är just bälte. Så det kan alltså finnas möjlighet att dom använde det, om jag förstod rätt?
Jag får kolla närmare på saken helt enkelt...

allt gott/ Samuel Varg Thunberg
Samuel Varg Thunberg

Inläggav Renika » 31 augusti 2007, 13:20

Det finns brickvävda kanter på de mansrockar som man funnit i Herjolfsnes (Grönland) och de är daterade till 1300-1400-tal. Bandet är då vävt fast på dräkten som en förstärkning av knapphålskanten. På det viset har man säkerligen använt brickband även på andra ställen under medeltid på både mans- och kvinnokläder.
Renika

Inläggav Hamnede » 31 augusti 2007, 16:02

vet du om de brickbanden var en- eller flerfärgade? Och om de varit flerfärgade, hur mönstret kan ha sett ut? Eftersom Herjolfsnesfynden inte anses vara kläder för fint folk, var banden i ylle eller siden tro?
Hamnede

Inläggav Karin » 31 augusti 2007, 16:46

Så vitt jag kommer ihåg var bandkantningarna enfärgade i ylle.

Karin
Karin

Inläggav Vix Hq » 31 augusti 2007, 17:05

Brickbanden från Herjolfsnes är precis som Renika skriver inte riktiga band, utan vävda kanter gjorda med ett par brickor, "brik/syning" kallar Östergård det i Som syet til jorden. Det rör sig om på sin höjd 2 brickor där man bara trätt två av hålen och sytt fast snodden med inslaget (teoretiskt sett behöver man inte brickor för att göra det här - exakt samma resultat kan man få med två långa trådöglor som "varp", påminner lite om slyngning (finger-loop braiding). Tråden är av ull.

Flera av kanterna på dräktfragmenten från London (Textiles and Clothing) har också smala brickvävda kanter vävsydda direkt på plagget, 2-4 brickor har använts där och tråden är silke. Jag kollade bara igenom det som hastigast, men det verkar som det rör sig om brickor med 4 trådar här (fast på <i>ett</i> av fotona ser det definitivt ut som 2-trådsbrickning, tycker jag). I vilket fall som helst är det ett sätt att avsluta kanter som var mer spritt än på Grönland, vilket jag tycker är trevligt att konstatera (det finns ju vissa som anser att nordborna på Grönland var helt isolerade och inte hängde med i vad som hände på kontinenten över huvud taget...)

Och så ska det väl påpekas att man både i "Textiles and Clothing"-boken (Staniland et al) och "Fashion in the Age of the Black Prince" (Newton) pratar om brickvävda <i>band</i> som dekorationer på icke-kyrkliga kläder, men ingen av böckerna ger några referenser på detta, de bara tycker att de borde ha varit så (som kritiska jag uppfattar det [;)]).

/Vix, fynd-freak.
Vix Hq

Inläggav Sinpressa » 10 september 2007, 07:27

Skakar liv i tråden igen :-)
Jag tänkte ge mig på att Brochera lite.
Vill försöka göra ett Birkaband med silverbrokad till en vän i julklapp men eftersom jag inte testat brokad tidigare behöver jag lite råd.

Mönstret blir ju av att man plockar upp vissa trådar som bildar mönster emot silverbakgrunden, om jag nu har fattat det rätt. Och man ska väva med ett vanligt inslag utöver silvertråden?
Spelar det någon roll hur man vrider brickorna då?
Eller vrider man bara framåt till det blir för trassligt och sen bakåt tills det blir för trassligt?
Hur gör man för att det ska bli snyggt i kanten? Ska silverinslaget vända innanför den yttre kanten så att silvret inte sticker ut i sidan?

Har hört att dragen silvertråd skulle vara bra för detta (vill få det så korrekt som möjligt så att han verkligen kan använda det) Men var kan man hitta silvertråd som är tunn nog för detta ändamål?

Tacksam för alla tips jag kan få! :-)

//EB
Sinpressa

Inläggav Vix Hq » 10 september 2007, 09:19

Japp, ett vanligt inslag i det normala skälet behövs också för att hålla ihop bandet. Jag kommer inte på rak arm ihåg hur brickorna är vridna på de olika Birka-banden - men generellt kan man vrida precis som du skriver, eller t. ex. två fram/två bak (med motställda brickor så man får "maskeffekt" i bandet under broscheringen, vilket var vanligt under medeltiden. Sedan finns det ett medeltida band där man har broscherat över en 3/1 broken twill-botten, vilket kanske är lite i extremaste laget...). En del av Birka-banden har man plockat upp trådarna som håller metallinslagen två åt gången, på andra bara en.

På flera av Birka-banden har man vänt innan kanten (vilket ibland har resulterat i att bitar av den yttersta kantsnodden skavts bort mot det hårdare metallinslaget så det ser ut som det har vänt i ytterkanten...)

Merparten av Birka-banden är vävda med dragen silvertråd, men det finns ett par där man har använt silverlan (silver spunnet runt en kärna) och ett med guldlan. Ibland har den dragna silvertråden använts dubbel. Jag kan tänka mig att den allra tunnaste varianten av smycketråd i silver skulle fungera, 0,2 mm eller nåt åt det håller.

Om du har möjlighet så titta i boken "Ecclesiastical Pomp and Aristocratic Circumstance" av Nancy Spies. Där finns det mesta man kan tänka sig om broscherade brickvävar. Eller "Birka III" - Inga Hägg, för originalrapporten om Birka-banden.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Sinpressa » 10 september 2007, 11:05

Tack Vix!
Då ska jag bara leta silvertråd nu då!
Blått silke till varpen har jag redan :-)

Ska bli lite spännande att testa :-D
Sinpressa

Inläggav Vix Hq » 9 oktober 2007, 21:18

Inklippt från dublett-tråd.

/Vix, moderator.
-----------------------------------------------------------------

Lord_Nelle
Sweden
Posted - 09 Oct 2007 16:14:12

Jag ärvde nyss ett lager brickband efter min mormor. Bland annat ett skitsnygg band som är ca 7 cm brett och 180 cm långt. Jag fick genast idén om att använda det som ett bälte till min Vendeltida dräkt.

Då är frågan. Använde män bälten av brickband under denna tid? När jag har rustning kommer jag att använda mitt bälte av läder. När jag är civil, är det då HK att bära ett bälte av brickband?
------------------------------------------------------------------
Vix Hq

Inläggav Vix Hq » 9 oktober 2007, 21:49

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lord_Nelle</i>
När jag är civil, är det då HK att bära ett bälte av brickband?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det står iaf ingenting i "The Techniques of Tablet Weaving" (Collingwood) om några passande fynd från den tiden, men den boken har ju för all del några år på nacken...

I brist på eventuella fynd blir det mest en fråga om vad man rimligen kan anta eller argumentera för och det första att fråga sig i så fall är vad det är för typ av brickväv. Är det vävt i en teknik/mönster som man använde sig av under vendeltid? Är det <i>inte</i> det kan det vara svårt att argumentera för att det är HK... Men som alltid beror det helt på vilken ambitionsnivå man har med sin utrustning och mina krav på HK kanske inte är desamma som dina! [:I]

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Martina » 9 oktober 2007, 22:48

Personligen tycker jag 7 cm låter väldigt brett. Jag är inte så insatt i hur bältespännena från vendeltid ser ut, men de vikingatida är ju aldrig större än någon centimeter.

/Martina
Martina

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk