Brickband

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Shadow » 2 september 2005, 18:47

Jag bor i Eskilstuna, inte alls långt från Strängnäs!
Väver en hel del brickband efter egna mönster.
Prova mejla via min profil.

Shadow (som sitter vid en icke mejlbar dator för tillfället....)
Shadow

Inläggav Asgeira » 7 september 2005, 11:13

Jag sitter tyvärr också vid en icke mailbar dator såvida jag inte vet var jag vill skicka och kan använda min webmail...
Ver i Eskilstuna bor du?
Asgeira

Inläggav Freja Lindahl » 16 september 2005, 23:34

Om nån ær intresserad av HORNBRICKOR, så sæljer jag dom,liksom røkat salt, læder og alla sorter av pælse, handvævt ulltyg(dyrt), handspunnet ullgarn, billigt. Hornbrickor kostar runt 30Dkr, så dær 34 Skr, plus posting. Jag bor i København, og besøkar ofta Malmø. Har gjort re-enachment sen 1988... ær det nåt annat ni vill skaffa, har jag kanske kontakterna, rejsar ju runt Europa hela sommaren i olika arrangemanger i vikinga-og tidiga medeltiden.
Ha en skapningsrik høst alle sammen
Freja
Freja Lindahl

Inläggav Eva Andersson » 28 november 2005, 13:25

Vet någon här om det brickvävda bandet på detta [url="http://medieval.webcon.net.au/extant_holy_roman_tunicella.html"]plagg[/url] som tillhör Heliga Romerska Rikets kröningsdräkt är analyserat någonstans?
Jag har bara sett bilder på hela kjorteln och då syns brickbandet väldigt dåligt.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Vix Hq » 29 november 2005, 22:45

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
rebecka
Sweden
14 Posts
Posted - 29 Nov 2005 : 15:31:27
--------------------------------------------------------------------------------

Jag är i stort sätt nybörjare då det kommer till brickband, men vill gärna lära mig mera. Det problem jag helatiden stött på då jag vävt band är att varpen snor sig och att med jämna mellanrum måste avbryta allt för att försöka trassla upp den. Uppenbarligen måste jag göra något fel, för såhär ska det väl inte vara? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nej då! Du gör alls inget fel!

Trasslet är en helt naturlig del av brickvävning - när brickorna vrids tvinnas varpen framför brickorna där man låser det hela med ett inslag som bildar bandet, men de tvinnar även varpen på den sida man inte väver på...

Det enklaste sättat att lösa det hela på är att väva band som innehåller lika många vridningar framåt som vridningar bakåt. Då löser trasslet upp sig av sig självt. Eller så kan man väva med varptyngder, en tyngd till varje bricka, så kan varpen snurra upp sig. Tyngder på ca 30-70 gram är lagom, beroende på vad för slags varp man har. Eller så kan man göra som du har gjort; reda ut det hela för hand. Har man en hyfsat kort varp med glatt garn (typ silke eller merceriserad bomull) kan det ibland räcka med att man under vävningens gång skjuter trasslet bakåt längs varpen. Den allra sista delen av varpen blir visserligen i princip ovävbar och får slängas, men man slipper avbryta vävningen och reda ut trådarna i alla fall...

När man byter vridningsrikting kan det bli ett litet "hopp" i bandet, lite ojämt, och en del tycker att det ser konstigt ut, men det är också en helt naturlig del av tekniken och abslut inget fel!

Det finns brickvävningstekniker där inte varpen trasslar sig, eller trasslar sig mycket lite - men som sagt, trasslet i sig är inget fel!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav rebecka » 1 december 2005, 14:43

Tack så mycket för ditt svar. Ska ta upp brickbandsvävningen under julen var det tänkt.
rebecka

Inläggav Ingemar » 1 december 2005, 21:07

När jag under sommarens marknader haft en liten stund över har jag studerat kamratens brickbandsvävning och blivit imponerad.
Att bestämma hur trådarna ska löpa genom hålen måste väl vara en form av programmering!! Fel eller?
Ingemar

Inläggav Martina » 1 december 2005, 22:06

Nejdå, du har så rätt så! Historiens första hålkortssystem!

/Martina
Martina

Inläggav Vix Hq » 2 december 2005, 09:07

Jag har försökt förklara hur många gemensamma nämnare vävning (både brick- och vanlig) har med programmering för min programmerare till pojkvän, men han vill fortfarande inte lära sig brickvävning... [;)] Å andra sidan vill ju jag inte lära mig att programmera, så...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Brickband » 9 december 2005, 16:51

När jag förklarar brickband för datafolk brukar jag jämföra med att datorn arbetar med två lägen 0 eller 1, vanliga brickor jobbar med 1 2 3 eller 4 , det gör det lätt att förstå att det finns nästan obegränsat med möjligheter. Och skulle det inte räcka med möjligheter finns det brickor med fler hål ....
Dom bukar bli väldigt intresserade då men sen är vägen lång till att få folk att vilja väva själva.
/Louise
Brickband

Inläggav Aveline » 29 januari 2006, 21:06

Har någon lite tips var jag kan hitta mönster för band gjorde med bara två hål?
Aveline

Inläggav Heidi » 27 februari 2006, 10:32

Holder på å lese om Skjoldehamndrakten. Mye snadder! [:D]

I Gjessings artikkel fra 1938 står følgende:
<<Ved det bevarte håndleddet er det påsydd en 2,5 cm bred <b>spjellvevd</b> bord i flere farver. Rød bunnfarge og en smal grønn stripe med en smal gul på hver side. Lengre ute er en bredere brønn stripe. Spjellene har vært ordnet i samme retning og hver renningstråd går over to og under en islettråd, slik at det viser sig en forholdsvis tydelig diagonaltekstur. Isletten er grønn, og fargskiftingene kommer av forskjellige renningstråder.>>

Er <b>spjellvev</b> det samme som brikkevev?

Går det an å få til den nevnte diagonalteksturen på en enkel måte med brikker?

mvh
Heidi
Heidi

Inläggav Anna-Carin » 27 februari 2006, 15:04

<i>Spjellene har vært ordnet i samme retning [...] slik at det viser sig en forholdsvis tydelig diagonaltekstur</i> - det låter definitivt som brickväv. För varje inslag ger varje bricka en lutande tråd som är synlig. Åt vilket håll den lutar, beror på åt vilket håll brickan är vänd. Här var alltså alla brickor vända åt samma håll, vilket ger en tydlig diagonalstruktur (men också ett band som vill vrida sig lite, om jag minns rätt).

<i>hver renningstråd går over to og under en islettråd</i> - måste innebära tre trådar per bricka.

<font size="1">Edit: trodde först att bandet var grönrandigt på diagonalen...</font id="size1">
Anna-Carin

Inläggav Vix Hq » 27 februari 2006, 23:32

Om det är tydlig diagonalstruktur i bandet kan det möjligen ha varit vävt med två tråder/brickan (1 trätt hål, 1 tomt, 1 trätt, 1 tomt, med trädningen "förskjuten" ett steg på nästa bricka) - vrider man åt samma håll med lika ställda brickor blir det jättetydliga diagonaler. De tomma hålen ger ett litet mellanrum mellan diagonalerna så att det nästan ser ut precis som vanligt vävd kypert!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Heidi » 28 februari 2006, 08:56

Her er et bilde av båndet på Skjoldehamndrakten:
http://www.missouri.edu/~winsloww/archives/skjoldehamn/PL%2009.jpg

Jeg må nok prøve meg litt fram for å se om jeg kan få til diagonalstrukturen.

Hvis spjellvev er brikkevev har vi i allefall ett "trädningsbetingad" band fra sen vikingtid. Fra norden og i fargene rødt-gult-grønt [:D]

mvh
Heidi
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Men hur är det egentligen med trädningsbetingade band? De förekommer i norska folkdräkter, men finns det äldre fynd? (Förutom som kantavslutningar förstås.) Fick frågan igår och kunde inte svara. Jag tror inte att jag stött på annat än broscherade och vridningsbetingade band i det material jag haft tillgängligt.

/Martina
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Heidi

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk