Råsiden

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Råsiden

Inläggav Sofia » 3 november 2003, 15:05

Hejsan!

Jag är på väg att sy en klänning av den typ som finns på den här hemsidan: http://www.cottesimple.com/
Jag funderar på att sy den i råsiden och undrar om det är bekvämt i en så tight klänning och framför allt om det är tidsenligt. (Jag har tittat i siden-tråden men fann inget svar där)

Tyget är tunnt och vävt i något jag tror kallas rips. Det är tuskaft där inslagstrådarna är tjockare än varptrådarna. Färgen är blodröd.

MVH Sofia
Sofia

Inläggav olwyn » 3 november 2003, 17:58

Om enbart varptrådarna (alternativt inslagtrådarna) syns är det en rips.
olwyn

Inläggav my_mmy » 3 november 2003, 20:11

Sofia - tänk på att råsiden, som allt siden, blir väldigt varmt och gärna känns lite "klistrigt". Om du har en särk under av linne blir du inte så klistrig, men varm blir du. Det kan vara en bra sak, om du ska ha den i den svenska kylan, men här i den subtropiska värmen föredrar jag att inte ha silke plagg.

-maggie
my_mmy

Inläggav Sofia » 5 november 2003, 15:49

Är det varmare än ylle då, som väl vore det enda rimliga alternativet?
Sofia

Inläggav my_mmy » 5 november 2003, 22:38

faktiskt tycker jag silke är varmare än ylle. ett lätt ylletyg är inte särskilt varmt, det andas väl och kan till och med isolera från värmen.

jag kan väl säga som så att här i subtropiska Auckland har jag linne och ylle kläder, lätt ylle för sommaren, och då känns det skönt. Jag hade en silke klänning, men den gav jag bort. Det är nu bara min erfarenhet, och som sagt är vårt klimat ganska annorlunda från ert. sådant som är relevant för mig kan vara fullständigt ointressant för dig.

-maggie
my_mmy

Inläggav Shadow » 6 november 2003, 09:22

Har nu ingen erfarenhet av historiska kläder i silke bara "vanliga". Men jag håller nog med om att silke blir "klibbigare" eftersom det "binder" fukt och inte andas på samma sätt som ylle.
Jag skulle nog gjort en klänning i tunnt ylletyg istället för silke, även om man nu "missar" glansen i tyget.....

Shadow, som fortfarande känner sig yrvaken.....
Shadow

Inläggav Sofia » 8 november 2003, 00:48

Jag tror jag syr i siden i alla fall. Jag har det ju redan hemma och det vore så fint till en klänning...
Men jag vill gärna vet om det är tidsenligt och om sidentyg är för stumt för att vara bekvämt i en så tight modell.
Sofia

Inläggav ragnhild dalheim » 8 november 2003, 09:04

Tviler på at råsilke er særlig tidsenigt, de eneste kildene jeg har set på siklestoffer er av den blanke langfibrete typen. Sats heller på tynn ull.
Ragnhild
ragnhild dalheim

Inläggav Sofia » 16 november 2003, 18:15

Usch, vad synd. Ingen annan som sett/hört om råsiden i medeltidskläder då?
Sofia

Inläggav Raymund » 16 november 2003, 22:34

På Armour Archive (av alla ställen) så finns det en rätt så ingående tråd om råsiden: http://www.armourarchive.org/ubb/Forum4 ... 02836.html

/R
Raymund

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 17 november 2003, 22:56

Nu vet jag egentligen inget om saken, utom att jag också *hört nånstans* att man inte använde råsiden i Europa, men det kan bero på att siden importerades och såldes dyrt. Därför ville man förstås ha de tygerna som var jämnast och tunnast, alternativt tjusigast broscherade osv. Det som är speciellt med siden är ju lystern och de lysande färgerna som kommer sig av den, och den går man ju lite miste om i råsidenet.
Pernilla Leijonhufvud

Inläggav Wobbeke » 20 november 2003, 13:08

*förvirrad* okej, det finns flera storters siden...vilken är okej??
Wobbeke

Inläggav Raymund » 20 november 2003, 13:41

Den rätta sorten är den som i stort sätt inte går att få tag på. Råsiden (knottrig, matt yta) kan man förenklat säga görs av restprodukter från sidentillverkning.

/R
Raymund

Inläggav Martina » 20 november 2003, 18:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Wobbeke</i>

*förvirrad* okej, det finns flera storters siden...vilken är okej??
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Siden finns i massor med kvalitéer, både gällande själva silket och sättet det är vävt/stickat på.
Lite snabbt:
Blankt, jämnt siden (utan skarvar på trådarna) vävt i tuskaft eller kypert, sammet eller brokad fanns på medeltiden och uppskattades av de allra rikaste. Restriktioner fanns för vilka som fick bära siden och ej.
Duchesse är inte medeltida. (Högblank räta, matt aviga, vanlig t.ex. i pyjamaser.)
Dupion, eller thaisilke, borde någorlunda motsvara det man på medeltiden kallade andra gradens silke. Dupion är blankt men har mycket struktur i ytan. Det i princip enda sidentyg man kan köpa i tyghandlar i Sverige, används mycket till bal- och brudklänningar.
Råsiden, bourette: Kan se ut lite som linne eller t.o.m. säckväv. Glanslöst, ofta grovt. Består av ihopspunna silkesfibrer. Användes antagligen inte som tyg, kanske hade man fibrerna som stoppning el. dyl?
Sidentrikå är inte medeltida, även om man faktiskt stickat både strumpor och vantar i silke [:)].

/Martina
Martina

Inläggav Wobbeke » 20 november 2003, 18:28

tack nu känns det mycket klarare!

Raymund- varför går det nästan inte att få tag i den sorten?

Martina sa:
Blankt, jämnt siden (utan skarvar på trådarna) vävt i tuskaft eller kypert, sammet eller brokad fanns på medeltiden och uppskattades av de allra rikaste. Restriktioner fanns för vilka som fick bära siden och ej.

jag undrar:
vilka var restriktionerna?

tack i förhand för all hjälp och för hjälpen som säkert kommer!
/Mia
Wobbeke

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk