Problem med veck i midjan

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Problem med veck i midjan

Inläggav Karin H » 8 november 2003, 16:05

Jag försöker hjälpa en kompis att göra ett mönster efter La Cotte Simples (http://www.cottesimple.com/) anvisningar (curved-front-seam cotte). Problemet är att min kompis har en mycket snäv midja och bredare höfter, vilket resulterar i ett veck i tyget mitt bak i ryggen, på smalaste stället. (Måtten är Byst 87, Midja 69, Höft 105,5, där höftmåttet är på bredaste stället).

Jag har försökt på alla sätt att nåla om ovanför och nedanför vecket, vilket bara medför att jag flyttar omkring problemet; vecket går antingen från ryggraden vid smalaste stället och uppåt, nedåt eller rakt ut i sidan, men det försvinner aldrig.

Jag är mycket ovan att ta fram mönster, och vill hemskt gärna att slutresultatet ska bli bra. Är det någon som har stött på liknande problem och har något tips? Överallt där jag har tittat handlar problemen snarare om att få det snyggt över bysten, inte i ryggen vid midjan. Nu är inte bysten något problem i det här fallet, hela framsidan, axlarna och allt annat sitter som gjutet, men hur jag än vänder och vrider på det får jag inte bort dessa förargliga veck.
Karin H

Inläggav my_mmy » 8 november 2003, 20:05

Vad Julia sade, plus att när du har lyft ryggstycket kan du behöva sätta i en tvärsöm över midjan. Du kan se ett typiskt exempel på en svanksöm i Charles de Blois pourpoint - det plagget är byggt för att sitta över en svank.
pröva att stryka tyget ner över ryggen och upp över smalryggen, och samla ihop det överblivna tyget till ett veck där. det är inte ett misslyckande att ha en söm där, det kan vara en nödvändighet.

-maggie
my_mmy

Inläggav Karin H » 9 november 2003, 12:07

Tusen tack för fina tips historiska kommentarer! Jag ska prova med de här teknikerna och hoppas att något hjälper.
Karin H

Återgå till Kläder och textila hantverk