Lustiga hattar (Chaperon eller struthätta 1470?)

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Lustiga hattar (Chaperon eller struthätta 1470?)

Inläggav christofer » 22 juli 2009, 08:52

Ni som kan mer än många andra:
Bar man chaperon eller struthätta i Mälardalen 1470?

Bilderna nedan är från vapenhuset i Sånga kyrka på Färingsö, daterade till omkring 1470. Föreställer de chaperoner (finns svenskt namn?) eller struthättor? Eller ovanligt sladdriga påsmössor? (Det finns också mer lättidentifierade påsmössor, med mer stuns i, så jag tror inte det.)

Bild

Edit: Topic ändrat för att matcha nytt spår.
christofer

Inläggav Karin » 19 augusti 2009, 08:22

Jag tycker det ser ut som en sladdrig påsmössa som är gjord för att likna en chaperon, men jag är så förtjust i påsmössor att jag ser dem överallt. Det kan ju också vara en vänd struthätta.

Karin
Karin

Inläggav Eric Hejdström » 19 augusti 2009, 11:04

Den längst till höger ser höger ser misstänkt likt ut en struthätta. Men men. Kan ju också bara var en mössa.
Eric Hejdström

Inläggav Vesuvius » 19 augusti 2009, 12:07

Å andra sidan fanns det redan tidigt, typ codex manesse-tidigt, mössor som ser ut som hättor (och ännu inte riktigt är chaperon) som uppenbarligen måste ha vart sydda, dvs. för små, för att bäras som hättor.
Vesuvius

Inläggav Eric Hejdström » 19 augusti 2009, 17:05

Det finns ju den där fina varianten som är nästan triangulär med basen något rundad och hål för huvudet mitt på. Den blir ju mycket snarlik bilden till höger när den bärs. Men håller med föregående inlägg också. Svårt att avgöra. Men att ah påsmössa är ju aldrig fel.
Eric Hejdström

Inläggav christofer » 19 augusti 2009, 22:58

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Karin</i>

jag är så förtjust i påsmössor att jag ser dem överallt.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag har nog drabbats av en liknande sjuka, men med chaperoner. Till medeltidsveckan blev det iallafall en chaperon :)

De "lättidentifierade" påsmössorna med stuns jag talade om, samt ännu en pås-/strut-/chaperonkandidat:
Bild

I den högra bilden verkar "rullen" rejälare än i den tidigare bildserien, möjligen med undantag av bild 2. Dock fortfarande ingen strut i sikte. (Med min strutfixering kan man nästan tro att jag försöker kompensera för något.) Första seriens bilder 3 o 4 saknar helt rulle, men det missade jag i min otyglade chaperon-lusta.

Om jag försöker göra en gubbe från Sånga k:a från topp till tå lutar det kanske mer åt påsmössa, eller kanske vad som ser ut att vara en ... brun bröllopstårta?

Bild
christofer

Inläggav Karin » 20 augusti 2009, 08:47

Ja! Gör en brun bröllopstårta, och rapportera sedan om hur du har gått tillväga. Jag förstår inte alls hur den är uppbyggd. Det är roligt med knasiga hattar.

Karin
Karin

Inläggav Johan Käll » 20 augusti 2009, 14:17

Jag har en tanke om hur de där är tillverkade. De är vanliga på avbildade ryssar med. Fast då brukar sista delen vara toppig.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav christofer » 21 augusti 2009, 20:59

Hur tror du tårtorna var konstruerade, Johan? (Socker, grädde, nötter och mandelflarn?)

Har någon sett en mer renässansig bild på tårthattar? Kalkmålningar är fina, men de är sällan så detaljerade att man kan se konstruktionsdetaljer. Det skulle kunna vara som en hög hatt, avsmalnande mot toppen, som man tryckt till uppifrån så att det bildas ett veck. Brettet rullat (bild 2 & 3) eller uppvikt (bild 5).

Bifogar de tårtor jag kunde hitta i Sånga k:a:
Bild

Den sista hatten fick följa med, även om den inte är en tårta, eftersom den kanske säger något om konstnärens känsla för perspektiv. (Den har dessutom galet skön marsipankänsla.) Om stukningen är gjord på hattens topp, skulle det kunna betyda att hatt 4 inte är en tårta, utan en vanlig smula med platt topp. Vad det säger om övriga bilder vågar jag inte gissa.

(Borde tråden byta namn till "lustiga hattar"? Edit: ja.)
christofer

Inläggav Johan Käll » 22 augusti 2009, 02:49

min tanke är just att det är en ganska lång och relativt styv hatt, dvs en filtad. Denna är sedan inveckad i sektioner.Bättet är bara uppvikt

De ryska avslutas ofta med en spets upptill.

Detta är min teori. Empiriska försök på fyllan visar att de ser ut ungefär sådär då.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Karen Larsdatter » 22 augusti 2009, 03:05

Karen Larsdatter

Inläggav Eric Hejdström » 23 augusti 2009, 09:05

Johan, det är inte bara så att du stångats med en vägg på fyllan med din vanliga tomteluva på va?
Eric Hejdström

Inläggav Johan Käll » 23 augusti 2009, 18:26

bara å bara... det är empiri det med.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Återgå till Kläder och textila hantverk