Imitation av brickband på bandgrind

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Imitation av brickband på bandgrind

Inläggav Matti » 27 juli 2009, 15:02

Ja, vem har inte drägglat när man kikat på de brickvävda band som delvis bevarats i samband med fynd av rika gravar från folkvandringstiden. Faktum är att skall man verkligen visa en snyggare dräkt från denna tid så är det snart sagt skam och nesa att inte ha band på den, eftersom band verkar varit ett viktigt inslag i dräkten under sen romartid, folkvandringstid och vendeltid.

Men de brickband som går att skaffa idag har sällan de mönster som finns dokumenterade och att beställa ett band mönstrat i dåtida still skulle kosta en redig slant.

Så för att komma runt detta, och kunna skapa en dräkt som gav en bild av dåtidens figurativa bildvärld, så beslöt jag mig för att använda min bandgrind.
Trots allt så kan vad som vävts på bandgrindar inte skiljas från det som vävts på en vävstol (vilket man gjorde då) och man kan skapa dessa enkla mönster med brickband (om väverskan skulle vilja sänka sig så lågt). Dessutom är bandgrinden belagd i romarriket sedan åtminstone år 79 e.Kr efter fynd i Pompeji.

Beväpnad med ullgarn i bra nyanser, en enkel hemmagjord bandgrind, en hemslöjdsbok om bandvävning, erfarenhet av två tidigare vävda enkla bandgrindsband och minnet sprängfyllt med bildmaterial från folkvandringstidens dräkt och konst skred jag igår till verket!

Jag postade mitt första blogginlägg med bilder idag. Så kom över och kika i alla fall innan ni kastar er över mig för hädelse av textilkonsten eller liknande![:p]

http://mattiknife.wordpress.com/2009/07 ... apter-one/
Matti

Inläggav frostflickan » 27 juli 2009, 21:45

Jag funderade senast idag på det där med mönstervävda band i bandgrind. Vad finns det för band bevarade? Jag vill också väva! De enda mönstervävda bandet jag vävt tidigare är ett åhlband á la 1800-talsallmoge.
frostflickan

Inläggav Matti » 28 juli 2009, 11:07

Såvitt jag vet finns det få band bevarade av någon ålder.

Därför jobbar med inspiration från de brickvävda band och andra bildkällor från den aktuella tidsperioden.
Matti

Inläggav Vendel » 28 juli 2009, 12:09

Matti, varför väver du inte riktiga brickband om det är det du helst vill ha. Det är faktiskt inte så svårt som det ser ut. Ditt bandgrindvävda band är jätte snyggt men borde inte vara super krängligt att väva med brickor.

/Vendel
Vendel

Inläggav Matti » 28 juli 2009, 16:17

Tids nog, Vendel. Faktum är att detta är det tredje ting jag över huvudtaget väver sedan jag slutade skolan, så jag skall lära mig krypa innan jag börjar gå. :)

Brickband gör andra så mycket bättre, men en dag ska jag höra om Vix kan lära mig. Dessutom går detta ganska fort och passar in med det jag vill att dräkten skall representera. Den persona som dräkten tillhör är en veteran romerska eller bysantinska armén. Sedan har han emellertid inte riktig passat in i samhällsstrukturen hemmavid och är frilansare, en Wrecca, som säljer sina tjänster mot betalning och därför tillhör han inget följe.
Därav har han inte råd eller samma tillgång till det verkliga statusprylarna, till vilket mönstervävda brickband torde räknas, men det betyder ju inte att han inte försöker ha stil efter bästa förmåga.

Ny post uppe på bloggen nu, med foton på högerärmen med ditsytt band.
Matti

Inläggav Shadow » 21 augusti 2009, 21:46

En lite off fråga kanske.... men var kan man lättast hitta bilder på fynd av brickvävda band från folkvandringstid?

Shadow (som egentligen är alldeles för trött för detta, men blev nyfiken)
Shadow

Återgå till Kläder och textila hantverk