behöver erfarnas tycke och råd! Vikingadräkt kvinn

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

behöver erfarnas tycke och råd! Vikingadräkt kvinn

Inläggav sherex » 3 augusti 2009, 14:29

Jag och min lilla familj kommer att röra oss merparten bland de skånska/danska vikingarna och undrar vad som är gångbart och inte vad det gäller kläder.

På många ställen ser man förklädet med spännbucklor precis som diskuterats i en tråd. Sen sa en gammal räv i från Foteviken att hängslen inte var fullt lika hedniskt osv.

Har dessutom varit runt på lite marknader nu i sommar och sett att många kvinnor bär en klänning liknande förlängd kjortel i linne i div färger. Visa har haft en linnesärk/tunika under den färgade och därtill haft ett bälte med pung kniv etc. Så skulle jag också vilja se ut, men är det verkligen socialt accepterat i dessa kretsar? Jag vill framgå som seriöst (men inte nitisk) och gärna komma med i gemenskapen och inte bli sedd som en "wannabe".

Kan jag göra en förlängd kjortel i ylle som överklänning och ha en särk under och bälte därtill sen när det blir vinter?

En annan fråga... jag har fått för mig att man skulle kunna ha en mantel som går ner till knävecken och spänna denna med ett spänna, men de flesta jag har sett har någon form av plagg som ligger över axlarna och en fuskpolo. Är det bara en sommargrej?
sherex

Inläggav Ayeree » 11 augusti 2009, 09:52

Måste bara fråga, vad är en fuskpolo?
Ayeree

Inläggav Shadow » 21 augusti 2009, 21:40

Skulle nästan tro att med fuskpolon menas en (strut)hätta..... när man inte har luvan uppe så kan det ju ses som en fuskpolo.

Fuskpolo i övrigt är bara en halskrage.... som på en höghalsad tröja.
Alltså en fuskpolotröja.
Shadow

Inläggav Svanhild » 28 augusti 2009, 22:29

Jag tycker Inte om explorer just nu...
Hade skrivit ett extremt långt och informationsinnehållande svar...
Men när jag skulle posta så försvann det... *argt mutter*

Välkommen in i vikingavärlden!

Jag kan börja underst och går utåt. (kan bara kvinnokläder).

<b>Underkläder.</b>
Ta dina vanliga. Få har autentiska (tidsenliga) underkläder. Tänk bara på att det du har på överkroppen inte ska synas, tex i halsringningen. Själv använder jag ett linne med smala axelband.
Det finns egentligen ingen anledning till att ha på sig autentiska underkläder Vem kommer se dom? Och den som ser dom (din man) har säkerligen överseende...

<b>Underklänning.</b>
En underkänning i linne är vanligast, och bekvämast.
Om du inte är djupt engagerad så sy med symaskin. Handsytt kan du börja med när du vet att vikingatid är något du fastnat för!

<b>Överklänning. </b>
Det finns en hel del flådiga klänningar, men jag tipsar om en som är enkel att sy!
Denna överklänning består av 2 lika stora rektangulära stycken. Dessa ska täcka fram och bak.
Du har även 2 kilar, och 2 axelband.
Kilarna ska börja ovanför höftbenen.
Sofias ateljé beskriver ett Mkt enkelt sätt att sy kilar på.
Om du vill lägga ut några slantar så köp hennes mönsterbok på klänningar. Där får du även tips på hur du smartast syr fast kilarna, som annars kan vara rätt tjorviga!

Själv bär jag inte överklänning utan ett förkläde. Fynd på detta finns i ryssland. (jag bär slaviska kläder, icke att blanda ihop med slavkläder ;) ) Jag lägger in en bild nedan så ser ni vad jag menar.

<b>Mantel.</b>
Manteln har jag både sett halvcirkelmantel och rektangulär mantel. Den rektangulära manteln bärs på sniskan, man bär alltså ett av dess "hörn" rund halsen, och hörnet viks bakåt över ryggen (ett par dm bakåt). Denna typ av mantel är obekväm att bära...
Jag har en på bilden nedan (den blå).

<b>Mössa, vantar, halsduk.</b>
Mössa och halsduk kan vara skönt att ha om man skall vara ute mkt och det blåser, även om det är sommar.
Vantar är mer passande höst/vinter/tidig vår.

Allt kan vara nålbundet. Mössa kan vara i skinn/päls.
Halsduk kan vara i linne.
Själv har jag en halsduk som är en räv. Mjukt, och sälland för varm, inte ens sommartid. Den "andas" bra. (se bild nedan).

Hur gammal nålbindning egentligen är tvistas det om. Den lilla historik jag fått är att denna teknik kommer från Kina, och ett till område omkring där, minns ej vilket. Därifrån har det sedan spridits till oss.

Men jag har även fått veta att de hittat nålbundet i Ryssland från vikingatid. Men jag har inte sett dessa fynd, eller läst om dom själv, så jag vill inte att ni citerar mig här.

<b>Sockar/skor.</b>
Precis som "normala" skor är vikingatida skor dyra. Här beror det på vad du vill lägga ner själv. Ett par skor sydda till dig kan gå på allt från 1200:- och uppåt. Billigare om du har tur. Du kan även göra dina egna skor om du vill.
Tjejer har lyxen att kunna fuska litegranna iom att våra klänningar kan gå ner till marken och dölja skorna. Så vill man kan man alltid ha ett par diskreta sandaler tills man har ett par riktiga skor.

Sockar, jag har kört vanliga hit tills men nu kommer jag nålbinda ett par till mig själv.

<b>Bälte?</b>
De fynd på kvinnobälten jag hört om har varit brickbandsvävda, med undantag av ett. Men det betyder inte att kvinnor inte hade bälten i läder... Eller att jag hört om alla fynd. :)
Det finns de som påstår att kvinnor som inte bär bälten var prostituerade. Huruvida detta är sant eller ej kan inte vi idag säga med säkerhet...
Jag har även hört talas om att det finns bilder på kvinnor som inte bär bälte. Men jag kan inte säga med 110% säkerhet att detta är sant iom att jag själv inte sett dessa.

<b>Ditt hår.</b>
Den som varit viking mycket vet hur otroligt bekvämt det r att fläta håret, eller sätta på en hårduk.
Även här sägs det att kvinnor som inte bar sitt hår flätat eller under duk var prostituerade, eller häxor.
Huruvida detta är sant kan vi inte heller bevisa.
Men! Efter att ha jobbat som viking så vet jag personligen att det är ett h-vete att ha långt hår och göra arbetssysslor utomhus! Så jag gick ofta med håret uppsatt i fläta.

Jag ska ta lite fler bilder, tex på brickband mm. :)
Hoppas jag gett dig lite tips iallafall.

<b>Lite bilder:</b>

<b>Manteln.</b> Tyvär ingen bra bild.
Obs att de röda hosorna finns det inga fynd på!
Allt annat är så nära korrekt det kan bli.
Det jag sitter och syr på är en tunika.
Bild

Blå underklänning i linne, handsydd.
Mitt förkläde. Handsytt. Brickband från ryska Katja, Silver Katur/ Silver Wolf, för den som undrar.
Bild

En räv bakom örat... [:D] Två supertrötta tjejer efter en hel säsong som vikingar. Sista marknaden för säsongen.
Bild
Svanhild

Inläggav Vix Hq » 29 augusti 2009, 18:05

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
De fynd på kvinnobälten jag hört om har varit brickbandsvävda, med undantag av ett.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

*lite OT-nyfiken*

Vilka fynd rör det sig om (förutom de finska)? Och framför allt, var kan man läsa om dem?!

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Svanhild » 30 augusti 2009, 08:44

Som jag la till efter den meningen, det behöver itne vara rätt det jag hört.

Jag går på det mina arkeologer och mina vikingavänner/arbetskollegor berättar om, tyvärr är jag urusel på att komma ihåg fyndplatser.
Svanhild

Inläggav Martina » 30 augusti 2009, 11:13

Svanhild; du får göra som jag! Så fort jag lär mig något nytt berättar jag det för alla här på HV (med källor och allt), några år senare kan man sedan söka på sig själv och hitta saker man glömt bort! Jättesmidigt! :)

/Martina
Martina

Inläggav Svanhild » 30 augusti 2009, 13:46

Smart ide! [:)]

Problemet är att jag sällan har med mig datorn ut i tältet, iom att det är en stationär...

Även en laptop är ovanlig syn i våra tält. Ni skulle sett turisternas min när de kom förbi en kväll efter stängning och fick se ett gäng vikingar som såg Harry Potter! Allt var autentiskt, från våra kläder till möblemang, förutom laptoppen... Och ett gäng vikingar som sitter och äter godis och chip! [:D]

Men även vi behöver vara lediga! [8D]
Svanhild

Inläggav Vix Hq » 30 augusti 2009, 20:20

Jag skulle bli jättelycklig om du kolla närmre med dina vänner när du träffar dem igen - det är så toksvårt att hitta info om östliga brickvävningar (som jag (kanske felaktigt?) fick uppfattningen att det handlar om här när man inte kan språket i rapporterna eller ens vet vad och var man ska söka...

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Svanhild » 7 september 2009, 11:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vix Hq</i>

Jag skulle bli jättelycklig om du kolla närmre med dina vänner när du träffar dem igen - det är så toksvårt att hitta info om östliga brickvävningar (som jag (kanske felaktigt?) fick uppfattningen att det handlar om här när man inte kan språket i rapporterna eller ens vet vad och var man ska söka...

/Vix.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Om du skickar över rapporterna (som jag antar är "mönster" för brickbandsvävning?) eller länkar dom så kan jag höra med mina vänner om de kan översätta till engelska!
För tillfället kan jag höra med polska och ryska översättningar.
Såvida det inte är För mkt text vill säga. :)

Kan inte lova hur fort det går dock eller om de ens har tid. :)

Kan kolla om någon av mina vänner kan ge lite tips om vart du ska söka, eller kanske tom har rapporter själv. [:)]
Svanhild

Inläggav Vix Hq » 15 september 2009, 18:47

Nja, med rapport menade jag fyndrapport - det är svårt att hitta t.ex. ryska publikationer om man inte vet vad de heter. Jag har inga texter som jag behöver översatta, det jag önskar mig är info om var man kan läsa om fynden som dina arkeolog- och vikingvänner pratar om. En titel eller författare, t.ex.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav Svanhild » 17 september 2009, 13:41

Aaah jag förstår.

Nu är de tillbaka i ryssland och polen men jag träffar förhoppningsvis några av dom i jul, om jag åker iväg. Vi får se. Ska prata med dom då. [:)]
Svanhild

Inläggav Max Gullberg » 17 september 2009, 15:44

Vix, om du är ute efter östliga brickbandsmönster så har min syster en bok fullproppad med brickbands- och bandgrindsmönster från central/vitryssland som jag köpte när jag var där. Är lite osäker på hur pass bra den är rent källmässigt, men den ger ett bra uppslag av band i öst..
Max Gullberg

Inläggav Max Gullberg » 17 september 2009, 16:22

Ah, pratade precis med en kompis från St Petersburg, han ska scanna in lite brickbandsbilder och skicka till mig..
Max Gullberg

Inläggav Martina » 17 september 2009, 21:09

Det måste vara mycket roligare att reenacta rysk vikingatid än svensk. Varför har vi aldrig haft någon bling-kultur?? :(

/Martina
Martina

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk