behöver erfarnas tycke och råd! Vikingadräkt kvinn

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Max Gullberg » 18 september 2009, 07:06

Skillnaden är väldigt liten rent blingmässigt, iaf för oss som håller på med Birka.. Men nog om detta OT:ande..
Max Gullberg

Inläggav Svanhild » 4 oktober 2009, 13:03

Mellan "Sverige" och "Ryssland" (dvs områdena) fanns under vikingatiden handel och giftemål, så varför inte hoppa på den ryska vikingatiden?
Ingen kan egentligen säga att det är "fel" iom att det som sagt fanns handel så finns det stor möjlighet att dina ryska kläder, eller tom du själv, kommit till sverige.

Vi har ju en svensk "prinsessa" som giftes bort till ryssland, hon kom från Sigtuna, Ingerd har jag för migg att hon hette, döptes om i ryssland och blev även helgon där.

Sigtunas museum har böcker om hennes liv.
Sigtuna har en hel del skatter från "vikingatiden" i sitt museum, tyvärr ligger de inte framme utan är nedpackade i källaren.
Sigtuna promotas på somliga ställen i Sigtuna för att vara enbart kristet då det grundades men sanningen är att det var mixat mellan kristet och "seden" (det somliga idag kallar asatron).
Jag ser fram emot om några år då jag hoppas att museet kommer att ta fram de vikingafynd de har i källaren.
Fast det var lite ot på din post.

Kör på du med den ryska stilen. De har mycket mer textilfynd än vi har i sverige vilket är ett stort pluss.
När de kommer till blingblinget så har sverige genom Gotland den otroligt vackra "drottningkristallen" som tros komma från orienten.
Det är ett smycke i silver och bergskristall som i rätt kombination med glaspärlor kan bli otroligt.
Man känner sig verkligen vacker i den.
Men där kan vi prata blingbling...det smycke jag bar på ett releasepartyt (promotion) var värt någonstanns mellan 40-50.000:- (jag var nådigt nervös hela kvällen, speciellt då det itne var mitt [:D]).
Drottningkristallen på ett smycke finns på museet i stockholm i minst en monter.

Här hittar ni att köpa det. De fynd jag såg på historiska i stockholm var i bergskristall, har inte heller sett ngn viking med andra stenar i (såg att de sålde lila på sidan) men det innebär ju inte att det inte finns vikingar som har det.
http://www.vikingkristall.com/sv/katego ... smycken/11

Denna kommer från Gotland (som ni kan se av namnet) och den tros vara inspirerad, eller helt hämtad från, orienten.
(jag sålde dessa i sommras)
Den största som hittats på gotland var enorm, (minns tyvär itne hur stor) och bonden som grävde upp den på sin åker gömde den hemma. Den blev sedan en hemlighet som endast familj och närmsta vänner fick se.
När bonden avled donerade han detta smycke (som knappast kunde ha hängts runt någons hals...) till museet på gotland. (info hämtad ur en bok om vikingasmycken jag läst. Tyvär läste jag den för 4 år sedan och minns inte dess namn).
http://www.vikingkristall.com/sv/produk ... kulan22/52
Linserna i kristall är även de fina.

Dessa smycken kan även ha använts som förstoringsglas eftersom bergskristall förstorar när den är slipad så som dessa smycken var.

Lite ot kanske. :)

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martina</i>

Det måste vara mycket roligare att reenacta rysk vikingatid än svensk. Varför har vi aldrig haft någon bling-kultur?? :(

/Martina

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Svanhild

Inläggav Johan Käll » 4 oktober 2009, 21:48

Vill du se fynd museet har i "källaren" är det ofta bara kontakta museét och be att få se dem. Är det ett statligt museum har du RÄTT att få se det, är det ett privat brukar de bara vara glada att nån är intresserad och hjälpa till med det ändå.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Föregående

Återgå till Kläder och textila hantverk