Hur långt ner gick oket på en struthätta?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hur långt ner gick oket på en struthätta?

Inläggav Ayeree » 3 augusti 2009, 15:28

Jag har alltid tyckt att struthättor är så fina och nu har jag äntligen kommit loss och börjat nålbinda en. Det lär väl ta ett tag men med lite tur är den klar till nästa sommar. [:D] Mitt problem är att jag inte vet hur långt ner på axlarna/armarna som den ska gå. Är armbågarna för långt ner? På de bilder jag sett verkar oket bara precis täcka axlarna (om ens det). Jag tänkte använda struthättan över min mantel ibland men eftersom vadmal väger en del vore det skönt att ha något lite lättare att ta på sig en sval kväll och då måste oket ju gå ner en bit för att göra någon nytta.
Ayeree

Inläggav Lillith » 3 augusti 2009, 15:59

Det beror ju lite på vilken tidsperiod du är ute efter att gestalta, men eftersom det så vitt jag vet ändå inte finns belägg för nålbundna struthättor så är det väl mer en smaksak?
Lillith

Inläggav Fågelblå » 4 augusti 2009, 13:23

Gör den så lång som du vill ha den. Vad är bekvämt för dig, vad trivs du i? Eftersom det inte finns några belägg (vad vi vet) för nålbundna struthättor så är ju tolkningsfriheten ganska så stor. Jag säger som så, kunde man nålbinda mössor så varför inte struthättor?

/Fågelblå
Om träden börjar dansa, låt dem dansa!
Fågelblå

Inläggav Halvor » 4 augusti 2009, 20:07

Altså, såvidt jeg vet finnes det ingen kilder på nålebundne hetter. Men finnes det så mange flere kilder på nålebunde luer, som annenhver krok (inkludert meg selv) løper rundt med? Da mener jeg funn eller illustrasjon (ikke på jøder, de blir jo alltid avbildet mmed spisse luer).

En undrende halvor
Halvor

Inläggav Peter » 5 augusti 2009, 06:38

Jag undrar detsamma...
Peter

Inläggav Vesuvius » 5 augusti 2009, 08:25

När den går ända ner till armbågarna så är det ofta på herdar i bildmaterialet... iallafall ca år 1300, fast då är det ju oftast ingen hätta med strut.
Vesuvius

Inläggav Ayeree » 6 augusti 2009, 10:20

När jag lärde mig nålbinda fick jag höra att de som var för fattiga för att ha råd/plats för en vävstol nålband även större plagg än mössor och vantar. Jag har som sagt inga källor förutom tjejen som lärde mig men hon läste i sin tur textilhistoria på någon högskola (det var ett antal år sen nu så mer kommer jag tyvärr inte ihåg) så för min del är det ren hörsägen. Logiskt sett borde man ju ha nålbundit ungefär samma sorters plagg som man senare har stickat, dvs mössor, vantar, sockor men oxå tröjor mm. Då låter inte en struthätta helt omöjlig eftersom nålbindning ju är perfekt för den typen av "runda" plagg. [:)]

Nu blir min struthätta ner till armbågarna med tanken att jag kan ha den även när det börjar bli lite svalare. Har helt enkelt kommit lite för långt för att ändra mig [;)]
Ayeree

Inläggav Djingis Khan » 6 augusti 2009, 12:55

Självfallet hade man råd till tyg, om man inte hade det talar vi om samhällets absolut fattigaste klick av egendomslösa som fick tigga till sig alt. stjäla sina paltor (och då är nålbindning knappast heller aktuellt).

Tycker dock att idén om en nålbunden hätta är intressant
Djingis Khan

Inläggav Ayeree » 7 augusti 2009, 11:53

Som sagt, jag vet bara vad jag fick höra. Kan posta en bild på hättan när den är lite mer än ett 10cm band [:)]
Ayeree

Inläggav Frkn.Neumüller » 10 augusti 2009, 21:08

tjenix! struthättor i armbågslängd finns avbildade på modebratz i alexanderromanen, så det är purjo längd om man håller på med 1340-tal, men de är inte nålbundna.
vad gäller att ha råd eller ej med en vävstol så känns det som ett klent argument, där ska snarare saknas hantverksskicklighet; en enkel varptyngd vävstol kräver ingen enorm ingenjörskonst att pillra ihop.
ska bli jättekul att se ditt resultat, jag band en tröja i våras och är redigt sugen på att påbörja en hätta.
Frkn.Neumüller

Inläggav Ostschnitzeln » 12 augusti 2009, 23:19

Finns det ens belägg för nålbunda mössor? Var?
Enligt Brodén-boken fanns bara nålbundet vantar, sockar, mjölksilar och hästtäcken, om jag inte minns galet nu, men den kanske inte är att lita på?
Ostschnitzeln

Inläggav Johan Käll » 13 augusti 2009, 03:07

I Linköpings domkyrka finns en snubbe med en mössa som man KAN tolka som nålbunden. Svårt att säga eftersom det är hugget i sten, så att säga.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll

Inläggav Peter » 13 augusti 2009, 08:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Finns det ens belägg för nålbunda mössor?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Det var just det som jag och Halvor undrade.
Peter

Inläggav Kanonkulan » 13 augusti 2009, 09:27

Finns det bild på den?
Kanonkulan

Inläggav Mary-Lou » 13 augusti 2009, 17:41

Man kanske inte ska ta Märta Brodéns bok på alltför stort allvar...
Snarare att det fanns färre saker än hon räknar upp, men jag kan ha fel. Rätta mig gärna. Jag har aldrig sett några fynd eller fragment som skulle kunna tolkas som mössor.
Mary-Lou

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk