Bilder på gycklare

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Bilder på gycklare

Inläggav Åsa vävare » 11 november 2003, 12:06

Gycklargruppen LEeR på Gotland ska få nya dräkter! Jag är med i en grupp som ska hjälpa dem. Därför håller jag på att leta efter lämpliga förebilder. Är det någon som har länkar till bra bilder, eller kan ge tips på böcker?
/Åsa
Åsa vävare

Inläggav Eva Andersson » 11 november 2003, 14:07

Jan Svanberg (mkt känd konstvetare) har skrivit en bok som heter "Gycklarmotiv i romansk konst". Det finns också en bok om teater under medeltidne utifrån medeltida gotländsk konst, men jag kan inte för mitt liv komma på vad den heter, fast söker man på böcker om medeltida kyrkomålningar på Gotland lär man hitta den. I Pipponnier och Manes "Dress in the Middle Ages" fnns kapitlet "Beyond Society's limits" som behandlar gycklare, karnevalsdräkter och annat.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Åsa vävare » 11 november 2003, 14:24

Tack Eva. Du tänker på Bengt Stolt, Medeltida teater och gotländsk kyrkokonst. Den handlar mest om teatern i kyrkan och kyrkospel - men jag ska leta i den. Den fanns i bokhyllan. Pipponier finns "lättlånad" och Svanberg finns väl troligen på biblioteket.
Åsa vävare

Inläggav Raymund » 11 november 2003, 15:27

Söker man på lekare eller gycklare på medeltidens bildvärd så får man upp några träffar.

/R
Raymund

Inläggav Admin » 11 november 2003, 17:00

Länk till medeltidens bildvärld:

http://www.historiska.se/medeltidbild/

/Henrik
Admin

Inläggav Eva Andersson » 11 november 2003, 22:49

Det finns också ett kapitel om gycklare etc i Stella Mary Newton " Fashion in the age of the Black prince" om jag inte missminner mig, i alla fall finns det en cool bild på en gycklare i rutig biskopsmitra. jag kan komma ihåg fel om kapitlet och som allt annat är boken på jobbet.

Eva
Eva Andersson

Inläggav owly » 11 november 2003, 23:38

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Åsa Vävare</i>

Gycklargruppen LEeR på Gotland ska få nya dräkter! Jag är med i en grupp som ska hjälpa dem. Därför håller jag på att leta efter lämpliga förebilder. Är det någon som har länkar till bra bilder, eller kan ge tips på böcker?
/Åsa
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kolla in den här sidan http://users.iafrica.com/m/me/melisant/ ... jester.htm
owly

Inläggav Arild Krake » 12 november 2003, 11:22

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by owly</i>

Kolla in den här sidan http://users.iafrica.com/m/me/melisant/ ... jester.htm
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det visas två män som hänger upp en hängmatta på den sidan och jag tror verkligen inte på att de är gycklare.

Åsa vilken tid ska der rära sig om, 1361?

Ludvig

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Åsa vävare » 12 november 2003, 11:31

Nej, jag har inte heller tolkat dem som gycklare.

Ja, omkring 1361. Men vad gäller tornerspelen är vi lite friare vad gäller perioden. Det ska diskuteras i tornerspelsgruppen.

Tack till alla som hjälper till med bilder och länkar.
/Åsa
Åsa vävare

Inläggav Eva Andersson » 12 november 2003, 12:26

Nu har jag kollat och det finns ett kapitel om "actors, minstrels and fools" i S.M Newtons bok som jag nämnde ovan.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Arild Krake » 30 november 2003, 01:08

Dena sida har bra länkar till gycklarbilder http://www.geocities.com/karen_larsdatter/foolwear.htm

Ludvig
Arild Krake

Inläggav Love Ersare » 21 december 2007, 10:38

Hejsan

Jag tar upp den här tråden med en fråga. Jag letar efter källor till gycklar eller skådespelardräkter från 1400-talet. Vet någon exempel var det finns väldigt tidiga commedia dell arté bilder? eller andra narrar och lekare från den perioden.ag har redan kikat på de länkar som finns i tråden. men hittar inga commedia-referenser. och enlig mina teaterhistoriska källor uppstod commedian vid slutet av 1400-talet
Love Ersare

Inläggav Hamnede » 22 december 2007, 15:57

Nu blev jag intresserad och började rota i en bok med titeln Comedia dell' Arte av Giacomo Oreglia som jag fick i julklapp för många år sen. Han hävdar dock att comedian uppkom först under mitten av 1500-talet. Jag hittar inga heller inga bilder i hans bok som är äldre än så (han verkar å andra sidan mest använda bilder från 17 och 1800-talen)

När finns de första beläggen för comedia dell arte?
Hamnede

Inläggav Love Ersare » 3 januari 2008, 13:08

Jag har kikat i samma bok, och gjort samma upptäckt. Det kan ju vara att mina seminarieledare då jag läste "Drama teater film" var dåligt informerade men jag tror bestämt att det ska ha funnits en grund i 1400-talet. Då jag ser på många av kläderna, exempelvis Pantalones fullängdshosor så är de tydliga 1400-talsplagg som har behållits i teaterdräkten fram till idag.
Love Ersare

Inläggav Love Ersare » 3 januari 2008, 13:21

Jag har nu snabbt tillfrågat "History of the theatre" av Oscar G Brocket" som är ett standardverk i universitetsvärlden. Och jag har antagligen blivit misinformerad någon gång. De första beläggen för Commedia dell arté finns i mitten av 1500-talet. Det förekom dock italienska komedier innan dess, men då handlade det om omskrivningar och uppsättningar av Romerska Dramer av exempelvis Plautus och Terentius. Anledningen är att många nya manuskript upptäcks under sent 1400-tal och de trycks i större upplagor och sprids till de italienska hoven. Mellan 1486 och 1505 sattes det i "Ferarra"upp 22 av Terentius och Plautus pjäser!

De översattes även till Italienska och man började även skriva egna pjäser.

Uppsättningar av romerska dramer samt även ett par nyskriva gjordes i Italien så tidigt som under 1300-talet.

Och då har vi inte ens talat om Kyrkliga dramer.

Jag tror att vi startade en ny diskussion här kring medeltida teaterhistoria, men det är ju aldrig fel. Ett tips är att LKika ppå Brocket, han är lite segläst, men väldigt noggrann med referenser och källor.
Love Ersare

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk